Rio Art Museum and Valongo Wharf: Paths to raising awareness of a historical debt
DOI:
https://doi.org/10.5965/2175234617422025e0009Keywords:
Rio art museum, Valongo wharf, musealization of art, afro-brazilian art, history of art of BrasilAbstract
The article discusses the work of the Rio Art Museum (MAR) in contact with Rio de Janeiro's port area, where the institution's building is located. One kilometer from the museum is Valongo Wharf, which in the 18th and 19th centuries was the largest port in the world for receiving Africans for enslavement. The opening of MAR in 2013 was part of a project to revitalize the port area, one of the milestones of which was the excavation of Valongo Wharf after it had been landfilled for a century. Through an analysis of the exhibitions presented at the museum during its first decade, as well as its educational program and dialogue with the surrounding community, this article investigates how MAR's initiatives contributed to artistic, educational, and social awareness. The conclusion is that, after a period of maturation of its institutional premises, the museum found in its integration with the local population and in the critical analysis of the history of its surroundings a way to reinforce the relevance of its existence and its programming.
Downloads
References
BIRMAN, Patrícia; FERNANDES, Adriana; PIEROBON, Camila. Um emaranhado de caso: tráfico de drogas, Estado e precariedade em moradias populares. Revista Mana, v. 20, n. 3, p. 431-460, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/mana/a/3WXHM4P4gr7k8T86gXWrLrh/. Acesso em: 30 mar. 2025.
CARDOSO, Rafael. Modernismo em preto e branco: arte e imagem, raça e identidade no Brasil, 1890-1945. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.
CARNEIRO, Sandra de Sá; PINHEIRO, Márcia Leitão. Cais do Valongo: patrimonialização de locais, objetos e herança africana. Religião & Sociedade. 2015, vol. 35, n. 2, p.384-401, 2015.Disponível em: https://www.scielo.br/j/rs/a/bCPNfFkbtrHvWDMwWmj66XG/# . Acesso em: 30 mar. 2025.
DESROCHES, D. M. The Marketized Museum: New Museology in a Corporatized World. The Political Economy of Communication 3(1), 2015, pp. 2–24. Disponível em: https://polecom.org/index.php/polecom/article/view/48. Acesso em: 28 abr. 2023.
DINIZ, Clarissa; CARDOSO, Rafael (org.). Do Valongo à Favela: imaginário e periferia. Catálogo de exposição realizada no Museu de Arte do Rio no período de 10 de maio de 2014 a 10 de maio de 2015. Rio de Janeiro: Instituto Odeon: 2015.
DINIZ, Clarissa; HERKENHOFF, Paulo. Texto curatorial para a exposição O Abrigo e o Terreno. Museu de Arte do Rio (MAR), 2013. Disponível em: https://museudeartedorio.org.br/programacao/o-abrigo-e-o-terreno-arte-e-sociedade-no-brasil-i/. Acesso em: 28 mar. 2025.
ÉBOLI NOGUEIRA, Pedro Caetano. Da crítica institucional à institucionalidade crítica: uma análise da exposição O Abrigo e o Terreno. MODOS: Revista de História da Arte, Campinas, SP, v. 6, n. 2, p. 302–325, 2022. DOI: 10.20396/modos.v6i2.8667244. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8667244 Acesso em: 29 mar. 2025.
FERREIRA, Luzia Gomes. Musealização das artes: desafios e encantos no ato de musealizar. In: SILVA, Anna Paula da; OLIVEIRA, Emerson Dionisio; CÔRTES, Fernanda Werneck (org.). Musealização da arte. Curitiba: Appris, 2023, pp. 187-197.
GERALDO, Sheila Cabo. Heitor dos Prazeres: a imensa riqueza interna e a instauração da arte. MODOS: Revista de História da Arte, Campinas, SP, v. 5, n. 1, p. 54–73, 2021. DOI: 10.20396/modos.v5i1.8664022. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8664022. Acesso em: 29 mar. 2025.
GRADIM, Carlos. Apresentação. In: DINIZ, Clarissa; CARDOSO, Rafael (orgs.). Do Valongo à Favela: imaginário e periferia. Catálogo de exposição realizada no Museu de Arte do Rio no período de 10 de maio de 2014 a 10 de maio de 2015. Rio de Janeiro: Instituto Odeon: 2015, pp. 8-9.
GRAHAM, Maria. Diário de uma viagem ao Brasil. São Paulo: São Paulo Editora S/A, 1956.
HONORATO, Cláudio de Paula. Valongo: o mercado de escravos do Rio de Janeiro. 2008. 166 f. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Federal Fluminense, Instituto de História, Niterói, 2008. Disponível em: https://app.uff.br/riuff/handle/1/22284. Acesso em: 10 mar. 2025.
IPHAN – INSTITUTO DO PATRIMÔNIO HISTÓRICO E ARTÍSTICO NACIONAL Cais do Valongo (RJ). IPHAN, Patrimônio Cultural, Patrimônio Material, Bens Tombados, c. [21 dez. 2010]. Disponível em: http://portal.iphan.gov.br/pagina/detalhes/818. Acesso em: 28 mar. 2025.
IPHAN – INSTITUTO DO PATRIMÔNIO HISTÓRICO E ARTÍSTICO NACIONAL Cais do Valongo – Rio de Janeiro (RJ). IPHAN, Patrimônio Mundial, Patrimônio Mundial Cultural e Natural, c. [24 ago. 2021]. Disponível em: http://portal.iphan.gov.br/pagina/detalhes/1605 . Acesso em: 2 mar. 2025.
IPHAN – INSTITUTO DO PATRIMÔNIO HISTÓRICO E ARTÍSTICO NACIONAL. Posse dos membros marca retomada do Comitê Gestor do Cais do Valongo (RJ). IPHAN, Notícias, 22 mar. 2023. Disponível em: https://www.gov.br/iphan/pt-br/assuntos/noticias/posse-do-comite-gestor-do-cais-do-valongo. Acesso em: 3 mar. 2025.
INSTITUTO ODEON. Museu de Arte do Rio: 3° Relatório Gerencial. Período avaliativo: 1° de janeiro a 30 de abril de 2013.
Disponível em: https://cdn.prod.website-files.com/635bf71213f8600bb7d935ef/63763baa86f4c40cc95c3b22_Relato%CC%81rio-Gesta%CC%83o-3%C2%BA-QD.pdf . Acesso em: 29 mar. 2025. [2013.1]
INSTITUTO ODEON. Museu de Arte do Rio: 4° Relatório Gerencial. Período avaliativo: 1° de maio a 31 de agosto de 2013.
Disponível em: https://cdn.prod.website-files.com/635bf71213f8600bb7d935ef/63763c954362a3288852029c_Relato%CC%81rio-Gesta%CC%83o-4%C2%BA-QD.pdf. Acesso em: 29 mar. 2025.[2013.2]
MAR – MUSEU DE ARTE DO RIO. Missão, visão e valores. S/d. MAR – Museu de Arte do Rio. Disponível em: https://museudeartedorio.org.br/gestao/missao-visao-e-valores/. Acesso em: 29 mar. 2025.
MAR – MUSEU DE ARTE DO RIO. Museu de Arte do Rio recebeu autoridades na última quinta-feira (23). MAR – Museu de Arte do Rio, Notícias, 24 mar. 2023. Disponível em: https://museudeartedorio.org.br/noticias/comite-gestor-do-cais-valongo-toma-posse-em-cerimonia-no-mar/. Acesso em: 29 mar. 2025.
MAR – MUSEU DE ARTE DO RIO. Yorùbaiano, de Ayrson Heráclito. MAR – Museu de Arte do Rio, Programação, ago. 2021. Disponível em: https://museudeartedorio.org.br/programacao/yorubaiano-de-ayrson-heraclito/. Acesso em: 28 mar. 2025.
MAR – MUSEU DE ARTE DO RIO. Nova exposição do MAR conta a história dos seus 10 anos. MAR – Museu de Arte do Rio, Programação, 28 mar. 2023. Disponível em: https://museudeartedorio.org.br/noticias/nova-exposicao-do-mar-conta-a-historia-dos-seus-10-anos/. Acesso em: 30 mar. 2025.
OLIVEIRA, Clarissa Bastos de. Museu, vizinhança e musealização: Um estudo dos programas Café com Vizinhos e Conversa de Galeria Especial –– Vizinho Convidado no Museu de Arte do Rio (Mar). Dissertação (Mestrado). Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Programa de Pós-Graduação em Museologia e Patrimônio, 2019. Disponível em: https://www.unirio.br/ppg-pmus/clarissa_bastos_oliveira.pdf . Acesso em: 17 mar. 2025.
PROCTER, Alice. The Whole Picture: The colonial history of art in our museums & why we need to talk about it. London: Cassel, 2021.
PUCU, Izabela; CAMARGOS, Bruna. A Pequena África e o MAR de Tia Lúcia. Catálogo online. Rio de Janeiro: Museu de Arte do Rio, 2018. Disponível em: https://museudeartedorio.org.br/wp-content/uploads/2019/12/tia-lucia-capa-ebook-mesclado2.pdf. Acesso em: 30 mar. 2025.
SANTOS, Ynaê Lopes dos. Lugares de Memória dos Trabalhadores #33: Cais do Valongo, Rio de Janeiro (RJ). Laboratório de Estudos de História dos Mundos do Trabalho, Lugares de Memória dos Trabalhadores, 12 maio 2020. Disponível em: https://lehmt.org/lugares-de-memoria-dos-trabalhadores-33-cais-do-valongo-rio-de-janeiro-rj-ynae-lopes-dos-santos/. Acesso em: 29 mar. 2025.
SANTOS, Milton. A Natureza do Espaço: Técnica e Tempo. Razão e Emoção. 4. Ed 7a reimpr. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2012.
SILVA, Sara Raquel de Andrade. Novas regras da arte? A emergência de novas configurações entre campo artístico e campo econômico na era do patronato empresarial. Anais do 44º Encontro Anual da ANPOCS, 2021. Disponível em https://www.anpocs2020.sinteseeventos.com.br/arquivo/downloadpublic?q=YToyOntzOjY6InBhcmFtcyI7czozNToiYToxOntzOjEwOiJJRF9BUlFVSVZPIjtzOjQ6IjQ1MjEiO30iO3M6MToiaCI7czozMjoiZjZiYzUzMWIwMjY3NDZiYmQ1NGI0MTc3M2RkNDBkMWMiO30%3D. Acesso em: 30 mar. 2025.
UNESCO – NAÇÕES UNIDAS BRASIL. Cais do Valongo, no Rio, é inscrito na Lista do Patrimônio Mundial da UNESCO. UNESCO, Centro de Imprensa, Notícias, 10 jul. 2017. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br/76994-cais-do-valongo-no-rio-%C3%A9-inscrito-na-lista-do-patrim%C3%B4nio-mundial-da-unesco . Acesso em: 2 mar. 2025.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Bianca Andrade Tinoco

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles published by the magazine are free to use, intended for academic and non-commercial applications. Copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of Palíndromo Magazine. The author (s) commits to whenever they publish material referring to the article published in Palíndromo mention this publication as follows:
This article was originally published by Palíndromo magazine in its volume (place the volume), number (place the number) in the year of (place the year) and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo