Walking – a technical-strategic resource: propositions for planning left-hand movement on the guitar

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530410012025e0102

Keywords:

walking, classical guitar technique, performance planning, practice strategy, segmentation

Abstract

This paper discusses one of the steps in the application of a technical-strategic resource in formulation, walking. walkingis a left-handed behavior on the guitar, which can be defined as the succession of movements that makes it possible to sustain the sound between the notes, asuccession of intentions.The steps involved in applying the resource are planning or organizing the practice, training and evaluation, the first of which is the subject of this paper. Performance planning is understood as the systematization of the practice, a context in which the decoding of the musical text makes it possible to segment it into parts that can be practiced using systems and/or methods of progressive parts. When segmenting, it is recommended to consider which components (movements) of the left-hand action on the guitar are independent and which are grouped together as interdependent, thus avoiding the isolated practice of movements that would be better performed if practiced together. The practical applications of these propositions will be illustrated through a description of the planning of the left-hand movement in an excerpt from Luis Milán’s Pavan II(1536). Preliminary results point to the possible application of the guidelines proposed here, as well as further research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Raquel Turra Loner, Universidade do Estado de Santa Catarina

Graduada em Cinema e Vídeo pela Faculdade de Artes do Paraná (Universidade Estadual do Paraná – Campus de Curitiba II) e Bacharel e Mestre em Música pela Escola de Música e Belas Artes do Paraná (Universidade Estadual do paraná – Campus de Curitiba I). Atualmente, cursa o doutorado no Programa de Pós-Graduação em Música da Universidade do Estado de Santa Catarina, onde investiga processos colaborativos interartísticos e suas possíveis contribuições para a construção interpretativa ao violão.

Maria Bernardete Catelan Póvoas, Universidade do Estado de Santa Catarina

Professora titular na Udesc, atua no programa de Pós-Graduação em Música. É doutora, mestre e bacharel pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) com estágio na Iowa University e pós-doutorado na Universidade de Aveiro, INET-md, Portugal.

Alisson Alípio, Universidade Estadual do Paraná

Doutor e mestre em Música pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul e bacharel em Música (Violão) pela Escola de Música e Belas Artes do Paraná. É professor associado da Universidade Estadual do Paraná – Campus I (Embap). Atua como concertista, com apresentações solo e produções audiovisuais dedicadas ao repertório do violão.

References

ALÍPIO, Alisson. Teoria da digitação: um protocolo de instâncias, princípios e perspectivas para a construção de um cenário digitacional ao violão. 2014. 184 f. Tese (Doutorado em Música). Instituto de Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014.

BARCELÓ, Ricardo. La digitación guitarrística: recursos poco usuales. Madrid: Real Musical, 1995.

BARCELÓ, Ricardo. O sistema posicional na guitarra. Origem e conceitos de posição. O caso de Fernando Sor. 2009. Tese (Doutorado em Música). Universidade de Aveiro, Aveiro, 2009.

BARROS, Luís Cláudio. A pesquisa empírica sobre o planejamento da execução instrumental: uma reflexão crítica do sujeito de um estudo de caso. 2008. 277 f. Tese (Doutorado em Música). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2008.

GABRIELSSON, Alf. Music performance research at the millennium. Psychology of Music, v. 31, n. 3, p. 221-272, 2003.

JØRGENSEN, Harald. Strategies for individual practice. In: WILLIAMON, Aaron (ed.). Musical excellence: strategies and techniques to enhance performance. Oxford: Oxford University Press, 2004. p. 85-103.

KOONCE, Franck. Left hand movement: a bag full of tricks. Part I. 1997 – Disponível em https://www.frankkoonce.com/articles/A%20Bag%20of%20Tricks.pdf Acesso em 24 de maio de 2025.

LONER, Raquel Turra. Walking: implicações do conceito no processo de digitação de uma obra ao violão. 2023. 95 f. Dissertação (Mestrado em Música). Universidade Estadual do Paraná, Curitiba, 2023.

LONER, Raquel Turra; ALÍPIO, Alisson. Walking: conceituação do comportamento de mão esquerda ao violão observado por Frank Koonce. Revista Vórtex, Curitiba, vol. 8, n. 3, p. 1-18, dez. 2020.

LONER, Raquel Turra; ALÍPIO, Alisson. A ação de mão esquerda ao violão segundo os princípios do Walking. Diacrítica, vol. 38, n. 2, p. 159-177, out. 2024.

LONER, Raquel Turra; PÓVOAS, Maria Bernardete Castelan. Aspectos do planejamento da ação de mão esquerda ao violão na perspectiva do Walking. In: CONGRESSO DA ANPPOM, 36, 2024, Salvador. Anais eletrônicos […]. Salvador, 2024. p. 1-10. Disponível em: https://anppom.org.br/anais/anaiscongresso_anppom_2024/papers/2767/public/2767-10260-1-PB.pdf. Acesso em: 18 mar. 2025.

MAGILL, Richard; ANDERSON, David. Motor learning and control: concepts and applications. New York: McGraw-Hill Education, 2017.

MEINEL, Kurt. Didáctica del movimiento: ensayo de una teoría del movimiento en el deporte desde el punto de vista pedagógico. 3ª Edição. La Habana: Editorial Orbe, 1977.

MILAN, Luys. Sei pavane da “El Maestro” per vihuela. Milão: Suvini Zerboni, 1965. Partitura, 16 páginas. Violão.

PÓVOAS, Maria Bernardete Castelan. Controle do movimento com base em um princípio de relação e regulação do impulso mecânico: possíveis reflexos na otimização da ação pianística. 1999. 259 f. Tese (Doutorado em Música). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 1999.

PÓVOAS, Maria Bernardete Castelan. Desempenho pianístico e organização do estudo através do Rodízio: um sistema de treinamento baseado na distribuição e variabilidade da prática. Opus, v. 23, n. 1, p. 187-204, abr. 2017.

SHERROD, Ronald Jerone. A guide to the fingering of music for the guitar. 204 f. Tese (Doutorado em Música) – The University of Arizona, 1981

Published

2025-06-01

How to Cite

LONER, Raquel Turra; PÓVOAS, Maria Bernardete Catelan; ALÍPIO, Alisson. Walking – a technical-strategic resource: propositions for planning left-hand movement on the guitar. Orfeu, Florianópolis, v. 10, n. 1, p. e0102, 2025. DOI: 10.5965/2525530410012025e0102. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/27171. Acesso em: 20 sep. 2025.