The Bachelor’s Degree in Piano at FAMES and Its Relationship with the Labor Market in Espírito Santo
Challenges and Perspectives
DOI:
https://doi.org/10.5965/2525530410022025e0209Keywords:
mercado de trabalho em música, piano erudito, Espírito Santo (Estado)Abstract
This research aimed to understand how pianists who graduated from the bachelor’s degree in Piano at FAMES establish connections between their musical training and professional practice in the State of Espírito Santo. The study was motivated by the current decline in demand for the referred course. To achieve the proposed objectives, data was collected and analyzed from institutional documents, and from semi-structured interviews conducted with program graduates to explore their experiences during their education and in the job market. The results indicate that the low demand for the classical piano program is related to three main factors: the limited foundational music education in Espírito Santo, the underdeveloped and fragile structure of the local job market, and the lack of alignment between the program’s curriculum and the students’ realities.
Downloads
References
BIANCHI, Paula Rubia. O bacharel em piano formado pela FAMES e sua inserção profissional no Espírito Santo. 2024. 141 f. TCC (Graduação) - Curso de Bacharelado em Música, Habilitação em Piano, Faculdade de Música do Espírito Santo "Maurício de Oliveira", Vitória, 2024.
CARNEIRO, Catarina M.; RIBEIRO, Daniela R. Notas sobre a Fames: a história da primeira instituição de ensino de música do Espírito Santo. Vitória: DIO, 2010.
CERQUEIRA, Amanda Coutinho. Viver de música: empreendedorismo cultural e precarização do trabalho. Cadernos de Estudos Sociais, v. 33, n. 1, p. 85-107, 2018. Disponível em: https://periodicos.fundaj.gov.br/CAD/article/view/1677. Acesso em: 16 mai. 2025.
CERQUEIRA, Daniel Lemos. Perspectivas profissionais dos bacharéis em piano. Revista eletrônica de musicologia, v. 13, 2010. Disponível em: http://www.rem.ufpr.br/_REM/REMv13/06/perspectivas_bachareis_piano.htm. Acesso em: 16 mai. 2025.
COUTINHO, Raquel Avellar. Formação superior e mercado de trabalho: considerações a partir das perspectivas de egressos do Bacharelado em Música da UFPB. 2014. 104 f. Dissertação (Mestrado em Música) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2014. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/7491?locale=pt_BR. Acesso em: 16 mai. 2025.
ESCOLA DE MÚSICA DO ESPÍRITO SANTO. Regimento Interno 1974. Vitória: EMES, 1974.
ESCOLA DE MÚSICA DO ESPÍRITO SANTO. Regimento Interno 1975. Vitória: EMES, 1975.
ESCOLA DE MÚSICA DO ESPÍRITO SANTO. Regimento Interno 1991. Vitória: EMES, 1974.
FACULDADE DE MÚSICA DO ESPÍRITO SANTO. Relatório final de avaliação institucional 2009/2011. Vitória: Fames, 2011.
FACULDADE DE MÚSICA DO ESPÍRITO SANTO. Relatório final de avaliação institucional 2016/2017. Vitória: Fames, 2017.
FACULDADE DE MÚSICA DO ESPÍRITO SANTO. Relatório final de avaliação institucional 2018. Vitória: Fames, 2018.
FACULDADE DE MÚSICA DO ESPÍRITO SANTO. Relatório final de avaliação institucional 2019. Vitória: Fames, 2019.
FACULDADE DE MÚSICA DO ESPÍRITO SANTO. Relatório final de avaliação institucional 2020/2021. Vitória: Fames, 2021.
FACULDADE DE MÚSICA DO ESPÍRITO SANTO. Relatório final de avaliação institucional 2021/2022. Vitória: Fames, 2022.
FACULDADE DE MÚSICA DO ESPÍRITO SANTO. Bacharelado em música em ênfase em instrumento: teclas e percussão. Vitória: Fames, 2004.
FACULDADE DE MÚSICA DO ESPÍRITO SANTO. Projeto pedagógico do curso. Vitória: Fames, 2011.
FACULDADE DE MÚSICA DO ESPÍRITO SANTO. Projeto pedagógico do curso. Vitória: Fames, 2018.
FACULDADE DE MÚSICA DO ESPÍRITO SANTO. Plano Pedagógico do Curso de Graduação em Música: Volume I. Vitória: Fames, 2022.
FAMES. Histórico da Instituição. Faculdade de Música do Espírito Santo, 2023. Disponível em: https://www.fames.es.gov.br.
HARDER, Rejane; ZORZAL, Ricieri. Nos passos de Anchieta: Caminhada pela história da educação musical no Espírito Santo. In: OLIVEIRA, Alda; CAJAZEIRA, Regina (Org.). Educação musical no Brasil. Salvador: P&A Gráfica e Editora, Sonare Centro de Produção, Documentação e Estudos de Música, 2007, p. 148-156.
MARTINS, Regina Célia Nava. Escola de Música do Espírito Santo: 50 anos de história. 2006. 26f. Trabalho de conclusão de curso (Pós-Graduação em Docência para Ensino Superior) - Faculdade Batista de Vitória, Vitória, 2006.
PEREIRA, Marcus Vinícius Medeiros. O ensino superior e as licenciaturas em música: um retrato do habitus conservatorial nos documentos curriculares. Campo Grande: Editora UFMS, 2013.
REQUIÃO, Luciana. Processos de trabalho do músico & formação profissional: fundamentos metodológicos. In: CONGRESSO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM MÚSICA. Anais [...]. 2005. p. 1380-1386.
SEGNINI, Liliana Rolfsen Petrilli. Os músicos e seu trabalho: diferenças de gênero e raça. Tempo social, v. 26, p. 75-86, 2014. Disponível em: https://revistas.usp.br/ts/article/view/84980. Acesso em: 16 mai. 2025.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Paula Bianchi; Fernando de Oliveira Magre

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who submit their manuscripts to be published in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright and grant to the journal the right of first publication, whilst simultaneously permitting their work to be licensed under the Creative Commons License Attribution, which allows the sharing of work with recognition of the authorship and initial publication in this journal.
2. Contributions in this journal are open access; this means they are based in free use, and non-commercial applications.




