Of feathers and tapes: corporeality and experimentation in hybrid environments

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530410022025e0101

Keywords:

musical experimentalism, hybridism, viola, tape, voice

Abstract

This text investigates the intersections between body, technology, and sound creation in the piece Have You Ever Seen a Bird Die? (2024), for viola, voice, and tape. Through an artistic-phenomenological approach, it explores the creative process as part of a doctoral research on the presence and corporeality of the performer in hybrid contexts. Divided into four sections, the article contextualizes the composition, analyzes its experimental impulses and poetic references (Costa, Zumthor, Caesar, Merleau-Ponty), and reflects on the compositional processes in light of the instrumentality of each sonic layer. Improvisation, chronicle, and natural sounds are articulated within a poetics that challenges boundaries between spoken and sung, acoustic and electronic. The piece proposes an embodied listening, serving as an invitation to continue artistic investigations on the body as a creative and mediating axis.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Thayná Aline Bonacorsi Xavier, Universidade de São Paulo

 

                                                                                                   

Rogério Costa, Universidade de São Paulo

 

                                                                                                   

References

BAYLE, François. La musique acousmatique. Propositions... ...positions. Paris: Buchet-

Chastel, 1994.

BERTELSEN, Olav W.; BREINBJERG, Morten; POLD, Søren. Instrumentness for creativity mediation, materiality & metonymy. In: Proceedings of the 6th ACM SIGCHI Conference on Creativity & Cognition. 2007. p. 233-242.

BOUYER, Gilbert Cardoso. Percepção e trabalho na fenomenologia de Merleau-Ponty. Ciênc. cogn., Rio de Janeiro , v. 14, n. 2, p. 59-73, jul. 2009 . Disponível em <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1806-58212009000200006&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em 21 jun. 2024.

CAESAR, Rodolfo. A espessura da sonoridade: entre o som e a imagem. In: Anais do XXIII Congresso da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Música. 2013.

COSTA, Rogério. O músico enquanto meio e os territórios da livre improvisação. São

Paulo, 2003.

______, Rogério. Processos de consistência e contextos na improvisação livre: aproximações preliminares. Revista Orfeu, v. 1, n. 2, 2016.

______, R. L. M. da. A ideia de corpo e a configuração do ambiente da improvisação musical. Opus, v. 14, n. 2, dez. 2008.

DI BENEDETTO, Antonio. O Silencieiro. São Paulo: Globo, 2006.

FERRAZ, Marcus Sacrini Ayres. Fenomenologia e ontologia em Merleau-Ponty. 2009. Tese de Doutorado. Universidade de São Paulo.

HONÓRIO, Jucemar. A má ambiguidade na filosofia de Maurice Merleau-Ponty. Florianópolis - SC. 2012 137f . Dissertação. Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2012.

HOSOKAWA, Shuhei. “The Walkman Effect.” Popular Music 4 (1984): 165-80. (Disponível em J. Stern (Ed) The Sound Studies Reader, pp. 104-116)

MCLUHAN, Marshall. Electronics and the changing role of print. Audio Visual Communication Review, p. 74-83, 1960.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. Trad. Carlos Alberto Ferreira de Moura. 4ª ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011.

PADOVANI, J. H. Escutar com máquinas, compor com pássaros: sobre ‘nós, passarinho’ para flauta e eletrônica em tempo real. Música Hodie, Goiânia, v. 24, 2024. DOI: 10.5216/mh.v24.78610.

RODRIGUES, Michele Pereira. O cronismo de Luiz Ruffato no El País: narrativas de resistência e engajamento. Dissertação. Mestrado em Comunicação. Universidade Federal de Juiz de Fora. Juiz de Fora, MG. 2018.

PAUL, Valéry. La conquête de l’ubiquité. Pièces sur l’art, p. 1284, 1934.

ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção, leitura. Trad. Jerusa Pires Ferreira e Sueli Fenerich. 2ª Ed. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

Published

2025-09-29

How to Cite

XAVIER, Thayná Aline Bonacorsi; COSTA, Rogério. Of feathers and tapes: corporeality and experimentation in hybrid environments. Orfeu, Florianópolis, v. 10, n. 2, p. e0101, 2025. DOI: 10.5965/2525530410022025e0101. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/27238. Acesso em: 4 dec. 2025.