Self-regulation of learning and music memorization

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530408012023e0202

Keywords:

self-regulation, learning, musical memorization, Cognitive Social Theory

Abstract

The learning process requires engagement of the subjects in the different situations in which they are inserted. The singularities and subjectivities intertwined in these paths show the particularities and complexities that the learning process requires. When we teach how to perform a musical instrument, we cannot forget the demand that this activity requires, especially for students, namely, the development of various cognitive, metacognitive, motivational and behavioral skills. The theory of self-regulation from the socio-cognitive paradigm has been a contribution to the educational field, especially in the understanding and more assertive conduction of musical learning processes. Focusing on the self-regulatory sub-processes, this article proposes to bring some discussions from a doctoral study that had as main objective to investigate how students engaged in children's orchestras self-regulate their musical practices and their involvement in the learning of musical memorization.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mônica Cajazeira Santana Vasconcelos, State University of Feira de Santana

Doutora em Educação Musical (UFBA), mestre em Educação Musical (UFBA), possui Especialização em Metodologia da Didática do Ensino Superior pela Fundação Visconde de Cairu e em Arte Educação pela Faculdade São Luís de França; é graduada em Piano pela Universidade Católica do Salvador (1993). Atuou como Professora formadora no Plano Nacional de Formação de Professores da Educação Básica (2011, 2013-2014) e como coordenadora de Área do Subprojeto Musicando a Escola (PIBID de Música da UEFS) em 2014-2017. Atualmente é Professora Assistente da Universidade Estadual de Feira de Santana - BA (UEFS), atuando no curso de Licenciatura em Música (LICEMUS). É coordenadora do Grupo de Estudos Autorregulação de Aprendizagem Musical, pesquisadora do Grupo de Estudos Contemporâneos em Música (GecoM), atuando principalmente nos temas: autorregulação da aprendizagem, ensino de piano e teclado (individual e coletivo), ensino de música na escola, cognição musical e psicologia da música. Também é Analista Universitário na unidade de gestão cultural da UEFS, Centro Universitário de Cultura e Arte (CUCA).

Diana Santiago, Federal University of Bahia

Professora Associada PROPAP (aposentada) da UFBA, criou e lidera desde 1995 o Núcleo de Pesquisa em Performance Musical e Psicologia da mesma universidade. Graduada em Piano (UFBA, bolsas PIBIC CNPq), Mestre em Música (Eastman School of Music, bolsa CAPES), Doutora em Música (UFBA), tendo realizado pós-doutorado no Royal College of Music de Londres (bolsa CAPES, 2015). Pesquisadora do Conselho Nacional de Desenvolvimento Cientifico e Tecnológico (CNPq) desde 2003. Publica ativamente na área, atuando ainda em conselhos editoriais de diversos periódicos brasileiros e como consultora Ad-hoc da CAPES e do CNPq. Tem experiência na área de Artes/Música, com ênfase em Execução Musical e Educação Musical, atuando principalmente nos seguintes temas: psicologia da música, cognição musical, performance musical, piano, currículo em música e desenvolvimento musical humano.

References

AZZI, R.G. Autorregulação em Música: discussão à luz da Teoria Social Cognitiva. Modus, Belo Horizonte, v. 10, n. 17, p. 9-19, 2015.

AZZI, R. G.; BASQUEIRA, A. P. Aprendizagem observacional na visão da Teoria Social Cognitiva. In: BORUCHOVITCH, E.; AZZI, R. G.; SOLIGO, A. (org.). Temas em Psicologia Educacional: contribuições para a formação de professores. Campinas: Mercado de Letras, 2017. p. 13-36.

BANDURA, A. Social foundation of thought and action: a social cognitive theory. Englewood Clifs, NJ: Prentice Hall, 1986.

BANDURA, A.; AZZI, R. G.; POLYDORO, S. A. J. Teoria Social Cognitiva: conceitos básicos. Porto Alegre: Artmed, 2008.

CARVER, C. S. Self-Regulation of Action and Affect. In: BAUMEISTER, R. F.; VOHS, K.D. (ed.). Handbook of Self-Regulation: Research, Theory and Applications. New York: The Guilford Press, 2004. cap. 4, p. 13-39.

CHAFFIN, R. Estratégias de recuperação da memória na execução musical: aprendendo Clair de Lune. Em Pauta, Porto Alegre, v. 20, n. 34/35, p. 187-221, 2012.

CHAFFIN, R.; IMREH, G.; CRAWFORD, M. Practicing perfection: memory and piano performance. Mahwah: Erlbaum, 2002.

CHAFFIN, R.; LOGAN, T. R.; BEGOSH, K. T. A Memória e a Execução musical. Em Pauta, Porto Alegre, v. 20, n. 34/35, p. 223-244, 2012.

GERBER, Daniela Tsi. A memorização musical através dos guias de execução: um estudo de estratégias deliberadas. 2012. Tese (Doutorado) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2012.

GERLING, C. M. P.; SANTOS, R. A. T. dos. How do undergraduate piano students memorize their repertoires? International Journal of Music Education, v. 35, p. 60-78, 2017.

LEE, S. An Investigation into how young orchestral musicians engaje in instrumental practice and memorization. 2017. 90 f. Dissertation (Master) – Royal College of Music, London, 2017.

LISBOA, T; CHAFFIN, R.; DEMOS, A. P. Recording thoughts while memorizing music: a case study. Frontiers in Psychology, v. 5, 23 Jan. 2015.

POLYDORO, S. A. J.; AZZI, R. G. Autorregulação: aspectos introdutórios. In: BANDURA, A.; AZZI, R. G.; POLYDORO, S. A. J. (org.). Teoria Social Cognitiva: conceitos básicos. Porto Alegre: Artmed, 2008. cap. 7, p. 149-164.

SCHUNK, D. H.; ZIMMERMAN, B. J. Social origins of self-regulatory competence. Educational Psychologist, v. 32, p. 195-208, 1997.

SILVA, D. B. da. Guias de execução e memorização, estudo multicaso com violinistas pós-graduados. 2017. Tese (Doutorado) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2017.

SPINELLI, J.; SANTOS, R. A. T. dos. Memória e imagética na prática violonística. Opus, Belo Horizonte, v. 25, p. 1-29, 2019.

STERNBERG, R. J. Memória: modelos e métodos de pesquisa. In: STERNBERG, R. J. Psicologia Cognitiva. Trad. Anna Maria D. L. e Roberto Galman. 5. ed. São Paulo: Cengage Learning, 2016. cap. 5, p. 153-188.

STERNBERG, R. J. Processos Mnésicos. In: STERNBERG, R. J. Psicologia Cognitiva. Trad. Anna Maria D. L. e Roberto Galman. 5. ed. São Paulo: Cengage Learning, 2016. cap. 6, p. 189-224.

VASCONCELOS, M. C. S. Processos autorregulatórios e aprendizagem de prática e memorização em orquestras infanto-juvenis. 224 f. il. 2020. Tese (Doutorado) – Escola de Música, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2020.

VOHS, K. D.; BAUMEISTER, R. F. Understanding Self-Regulation: An Introduction. In: BAUMEISTER, R. F.; VOHS, K. D. (ed.). Handbook of Self-Regulation: Research, Theory and Applications. New York: The Guilford Press, 2004. p. 1-12.

WILLIAMON, A. The value of performing from memory. Psychology of Music, v. 27, p. 84-95, 1999.

WILLIAMON, A.; EGNER, T. Memory structures for encoding and retrieving a piece of music: an ERP investigation. Cognitive Brain Research, v. 22, p. 36-44, 2004.

ZIMMERMAN, B. J. A Social Cognitive view of Self-Regulated Academic Learning. Journal of Educational Psychology, v. 81, n. 3, p. 329-339, 1989.

ZIMMERMAN, B. J. From Cognitive Modeling to Self-Regulation: A Social Cognitive Career Path. Educational Psychologist, v. 48, n. 3, p. 135-147, 2013

Published

2023-10-20

How to Cite

VASCONCELOS, Mônica Cajazeira Santana; SANTIAGO, Diana. Self-regulation of learning and music memorization. Orfeu, Florianópolis, v. 8, n. 1, p. e0202, 2023. DOI: 10.5965/2525530408012023e0202. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/24118. Acesso em: 12 may. 2024.