Notes on the musical language of Estércio Marquez Cunha in his brass works

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/235809252812024e05114

Keywords:

musical language, compositions for metals, Estércio Marquez Cunha

Abstract

This text aims to provide notes on the musical language used by composer Estércio Marquez Cunha in his compositions for brass. For the discussion, aspects of Brazilian music from the 20th century are presented in order to contextualize the composer's work in the Brazilian musical panorama of his time. General characteristics of some works that include brass as solo instruments are described and of this set of compositions, the “choral” work is analyzed in more detail. Therefore, the research is bibliographic in nature with document analysis. From the analyzes and reflections, it was possible to observe that Estécio Marquez Cunha's musical language presents elements both from the tradition of Western music and from today, which allows it to stimulate new perceptions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cristiano Aparecido da Costa, Instituto Federal de Goiás

 

                                                                                                   

References

APPEL, Willi. Harvard Dictionary of Music. 12ª ed. Cambridge, Harvard University Press. 1979.

CUNHA, Estércio Marquez. Movimento para Quinteto de Sopros nº 4. Partitura. Manuscrito, 1969.

______. Três Movimentos para Quinteto de Sopros. Partitura. Manuscrito, 1969. ______. Octeto. Partitura. Manuscrito, 1975.

______. Música para Coro Metais e Percussão. Partitura. Oklahoma: manuscrito, 1980.

______. Música para Trombone Solo. Partitura. Oklahoma: manuscrito, 1981.

______. Música para Trombone e Piano. Partitura. Oklahoma: manuscrito, 1981.

______. Música para Trombones n° 01. Partitura. Oklahoma: manuscrito, 1981.

______. Música para Dois Trombones e Percussão. Partitura. Manuscrito, 1981.

______. Rizoma. Partitura. Goiânia: manuscrito, 2001.

______. Dueto para Flauta e Trompete. Partitura. Manuscrito, 2002.

______. Música para Órgão e Trompa. Partitura. Manuscrito, 2002.

______. Coral. Partitura. (Ed. Cristiano Costa). Goiânia: Editorado no Programa Finale 2002.

______. Música para Trompa e Coro. Partitura. Goiânia: manuscrito, 2003.

FIUSA, Virginia Salgado. Análise musical. 2. ed. Rio de Janeiro, 1953.

GARCIA, Nilsea Maioli. A Música Para Piano de Estércio Marquez Cunha: estudo de uma linguagem musical. 2002. 179 f. Dissertação (Mestrado em Musicologia). EMAC. UFG, Goiânia, 2002.

NEVES, José Maria. Música Contemporânea Brasileira. São Paulo: Ricordi, 1981.

PALHARES, Tais Helena. “Música Viva” e “Música Nova”. 2002. 127 f. Dissertação (Mestrado em Musicologia). EMAC. UFG, Goiânia, 2002.

ROSA, Robervaldo Linhares. Obras Dodecafônicas para Piano de Compositores do Grupo Música Viva: H. J. Koellreutter, Cláudio Santoro, C. Guerra-Peixe e Edino Krieger – Uma proposta interpretativa. 2001. 114 f. Dissertação (Mestrado em Musicologia). UNI-RIO, Rio de Janeiro, 2001.

SADIE, Stanley. Dicionário Grove de Música. Rio de Janeiro, Jorge Zahar Ed. 1994.

SCHOENBERG, Arnold. Style and Idea. Los Angeles, University of California Press, 1984.

WITTLICH, Gary-ed et al. Aspects of Twentieth-century music. New Jersey, Prentice-Hall, 1975.

Published

2025-08-26

How to Cite

COSTA, Cristiano Aparecido da. Notes on the musical language of Estércio Marquez Cunha in his brass works. Revista NUPEART, Florianópolis, v. 28, n. 01, p. 1–11, 2025. DOI: 10.5965/235809252812024e05114. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/nupeart/article/view/25078. Acesso em: 9 sep. 2025.

Most read articles by the same author(s)