Teacher training in Biological Sciences and Physical Education: reflections from PIBID and Pedagogical Residency

Authors

  • Ivanete da Rosa Silva de Oliveira Centro Universitário de Volta Redonda image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984723824562023065

Keywords:

teacher training policies, pedagogical residency, PIBID, teacher identity

Abstract

This study aims to analyze how participation in the Institutional Program of Initiation Scholarships for Teaching (PIBID) and Pedagogical Residency (PR) contributes to the training of teachers in Biological Sciences and Physical Education at an educational institution in the state of Rio de Janeiro. To achieve this, the following objectives are intended: critically analyze public policies for teacher training, with an emphasis on PIBID and PR; identify the results of these programs in the initial training of Physical Education and Biological Sciences teachers. To accomplish these objectives, two vectors were explored: teacher identity formation and the implications of PIBID and PR for teaching practice. In this sense, a case study was chosen, with a qualitative research approach, which discussed the development of the aforementioned programs in relation to the two mentioned vectors. An investigation based on the principles of Certeau's Theory was undertaken as the research procedure. The results indicate that these programs promote critical reflection, innovation, and transformative pedagogical practices, proving to be crucial during crises such as the COVID-19 pandemic. Public policies should support such initiatives to improve basic education, considering the diversity and complexity of the Brazilian educational reality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO- ANPED et al. Entidades se posicionam contrárias à padronização e controle impostos pelo Programa de Residência Pedagógica! Não à BNCC! Manifesto contrário ao novo Programa de Residência Pedagógica (PRP) da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes). Rio de Janeiro: ANPED, 2018.

ASTORI, Fernanda Bindaco da Silva; VIEIRA, Maria Nilceia de Andrade. Caminhando com Michel de Certeau: contribuições epistemológicas para a pesquisa em Educação. Revista Pró-Discente, Vitória, v. 25, n. 1, p. 10-26, jan./jun. 2019. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/prodiscente/article/view/19021/18302. Acesso em: 30 abr. 2023.

BRASIL. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Diretoria de Formação de Professores da Educação Básica. Relatório de Gestão Pibid 2009-2013. Brasília: [Capes], 2013.

CAMPELO, Talita da Silva; CRUZ, Giseli Barreto da. O Edital Capes nº 07/2018 e a reconfiguração do Pibid: sentidos de docência em disputa. Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 15, n. 33, p. 69-90, jul./set. 2019.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: 1: artes de fazer. 13. ed. Petrópolis: Vozes, 2007.

FARIA, Juliana Batista; DINIZ-PEREIRA, Júlio Emílio. Residência Pedagógica: afinal, o que é isso? Revista de Educação Pública, [s. l.], v. 28, n. 68, p. 333-356, 2019.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 15 ed. São Paulo: Paz e terra, 2000.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2018.

GATTI, Bernardete Angelina; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de; GIMENES, Nelson Antônio Simão; FERRAGUT, Laurizete. Um estudo avaliativo do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (Pibid). São Paulo: FCC/SEP, 2014.

GATTI, Bernardete Angelina. Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educação e Pesquisa, Campinas, v. 35, n. 2, p. 283-302, 2009.

GOODSON, Ivor Frank. Aprendizagem, currículo e política de vida: obras selecionadas de Ivor F. Goodson. Petrópolis: Vozes, 2020.

JOSSO, Marie Christine. Da formação do sujeito ao sujeito da formação. In: NÓVOA, Antônio; FINGER, Mathias. (org.). O método (auto)biográfico e a formação. Natal: EDUFRN; São Paulo: Ed. Paulus, 2010. p. 35-50.

NÓVOA, Antônio. Professores: imagens do futuro presente. Educação, Sociedade & Culturas, Lisboa, Portugal, n. 28, p. 25-43, 2009.

OLIVEIRA, Andreza Viana de; OLIVEIRA, Ivanete da Rosa Silva de. Badminton nas aulas de educação física: implicações dessa prática enquanto potencial de inclusão social. In: CORDEIRO, Claudia Talochinski (org.) Processos educacionais: desafios contemporâneos. Londrina: Syntagma Editores, 2020. p. 142-171.

OLIVEIRA, Ivanete da Rosa Silva de; PEREIRA, Ana Paula Cunha. Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência: trajetórias da formação docente no Curso de Educação Física do UniFOA. In: PEREIRA, Ana Paula Cunha; SILVA, José Cristiano Paes Leme da; VILELA, Silvio Henrique. 50 anos do curso de educação física [recurso eletrônico]. Volta Redonda: UNIFOA, 2021. p. 146-192. 1 arquivo PDF (156 p.). Disponível em: http://editora.unifoa.edu.br/wp-content/uploads/2021/12/e-book-50-anos-EF.pdf. Acesso em: 29 abr. 2023.

OLIVEIRA, Ivanete da Rosa Silva de. Políticas públicas de avaliação: impacto e (re) configuração da educação superior Brasileira (2004-2014). [S.I.]: Novas Edições Académicas, 2016.

PERRENOUD, Philippe. Dez novas competências para ensinar: convite à viagem. [S.I.]: Artmed, 2013.

PERRENOUD, Philippe. Ensinar: agir na urgência, decidir na incerteza. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2001.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2011.

ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.

Published

2023-12-11

How to Cite

OLIVEIRA, Ivanete da Rosa Silva de. Teacher training in Biological Sciences and Physical Education: reflections from PIBID and Pedagogical Residency. Revista Linhas, Florianópolis, v. 24, n. 56, p. 65–89, 2023. DOI: 10.5965/1984723824562023065. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/24428. Acesso em: 11 may. 2024.