Written narratives: readings of the self (and the other) as a self-educative experience in research in education

Authors

  • Samantha Lima Rio Grande do Sul Federal Institute of Education, Science and Technology image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984723824562023307

Keywords:

written narratives, methodology, research in education, teacher education

Abstract

This paper aims to analyze written narratives used in a qualitative research that resulted in a thesis in the Education area. The narratives were produced by academics in the last semester of a Degree in Pedagogy, seeking to know the constitutive memories of becoming a teacher and their academic constructions on a certain theme, namely, childhoods; at the same time, the aim is to contribute with the reader to the instrumentalization of the use of this way of producing data in research in the field of Education. More than a methodology, this way of producing data is also understood as a powerful educational tool, since it put the students in contact with their memories, thus favoring reflections that result in life experiences. The theoretical basis used to operate with the narratives is grounded on studies by Abrahão (2004, 2011), Bueno (2002), Cunha (1998), Errante (2000), Ferrer (1995), Josso (2004), Thomsom (1997) and Wittizorecki (2006). As a result, considering the individuality of each academic, it was possible to provide a space for reading and writing of the self and the other, as the narratives also produced collective marks regarding the continuity of both that group and the Pedagogy course, besides guaranteeing an investigative and educational status to this tool of empirical data production.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto (org.). A aventura (auto)biográfica: teoria e empiria. Porto Alegre: Ed. PUCRS, 2004.

ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto. Memoriais de formação: a (re)significação das imagens-lembranças/recordações-referências para a pedagoga em formação. Educação, Porto Alegre, v. 34, n. 2, p. 165-172, maio/ago. 2011.

ERRANTE, Antoinette. Mas afinal, a Memória é de quem? Histórias Orais e Modos de Lembrar e Contar. In: HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO/ASPHE: n. 8. Pelotas: UFPel, 2000. p. 141-174.

BRASIL. Resolução nº 510, de 7 de abril de 2016. [Brasília, DF]: Conselho Nacional de Saúde, 2016. Disponível em: http://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/22917581. Acesso em: 13 jan. 2020.

BUENO, Belmira Oliveira. O método autobiográfico e os estudos com histórias de vida de professores: a questão da subjetividade. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 28, n. 1, p. 11-30, 2002.

CUNHA, Maria Isabel da. O professor universitário na transição de paradigmas. Araraquara: JM Editora, 1998.

LIMA, Samantha Dias de. Narrativas escritas: o que ‘narram’ as formandas de pedagogia sobre suas aprendizagens acerca das infâncias durante a graduação. Reflexão e Ação, Santa Cruz, v. 25, n. 3, p. 237-255, 2017. https://doi.org/10.17058/rea.v25i3.9728

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: das afinidades políticas às tensões teórico-metodológicas. Educação em Realidade, Belo Horizonte, n. 46, p. 201-208, 2007.

FERRER, Cervero. La crítica como narrativa de las crisis de formación. In: LARROSA, Jorge. Déjame que te cuente. Barcelona: Laertes, 1995. p. 11-51.

LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiências. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.

JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004.

PINTO, Júlio Pimentel. Todos os passados criados pela memória. In: LEIBING, Annette e BENNINGHOFF-LÜHL, Sibylle (orgs.). Devorando o tempo: Brasil, o país sem memória. São Paulo: Mandarim, 2001. p. 293-300.

TEIXEIRA, Leônia Cavalcante Escrita autobiográfica e construção subjetiva. Psicologia USP, São Paulo, v.14, n. 1, p. 37-64, 2003.

THOMSOM, Alistair. Reconpondo a Memória: questões sobre a relação entre história oral e as memórias. Projeto História, São Paulo, v. 15, p. 51-84, 1997.

WITTIZORECKI, Elisandro Schultz et. al. Pesquisar exige interrogar-se: a narrativa como estratégia de pesquisa e de formação do(a) pesquisador(a). Revista Movimento, Porto Alegre, v. 12, n. 02, p. 09-33, 2006.

Published

2023-12-11

How to Cite

LIMA, Samantha. Written narratives: readings of the self (and the other) as a self-educative experience in research in education. Revista Linhas, Florianópolis, v. 24, n. 56, p. 307–322, 2023. DOI: 10.5965/1984723824562023307. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/21474. Acesso em: 10 may. 2024.