The educational and health experience of the Escola Regional de Meriti: modernization and regionalism in a sertão next to the Capital (1921-1932)

Authors

  • Julio Cesar Paixão Santos Colégio Pedro II

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984723822502021111

Keywords:

education, health, modernization, regionalism, sertão next

Abstract

This article analyzes the first decade of the Escola Regional de Meriti, a private educational institution , created in the village of Meriti (currently Duque de Caxias/RJ) in 1921. The connections between the sanitary and educational movements of the 1920s in the capital made arise the idea of modernization of Brazil through the creation of a school, to take care of the body and spirit of children in the sertão. This enterprise, led by Armanda Álvaro Alberto, had the participation and support of intellectuals from the Federal Capital, such as Edgar Sussekind de Mendonça, Francisco Venâncio Filho, Belisário Penna, Antonio Pacheco Leão, Edgar Roquette Pinto and Alberto Rangel. The concept of regionalism present in the speeches of the School's participants highlighted the need to bring education and health to Brazilian backlands. Starting with the children, but also those responsible for them and, finally, all the men and women of the sertão. Thus, they could grow up strong, healthy and with the knowledge for the country to make progress. There was a perspective of keeping the sertanejo in their own place, without the need to seek a better life in the cities. And, at the same time, the interest in making each region develop according to its potential. The choice of the village of Meriti, a sertão next to the Capital, was the possibility of being in a place on the border between the interior and the big city and that the participating intellectuals of the school could build a school in the sertão and debate in the intellectual circles of the Capital.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABREU, Regina. Oenigma de Os Sertões. Rio de Janeiro: Funarte: Rocco, 1998.

ALBERTO, Armanda Álvaro. A Escola Regional de Meriti: uma tentativa de escola moderna. (Tese n. 79). In.: COSTA, Maria J. F. Ferreira da; SHENA, Denilson R.; SCHIMIDT, Maria. (orgs.). CONFERÊNCIA NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 1., 1927, Curitiba. [Anais]. Brasília: INEP, 1997.

ALBERTO, Armanda Álvaro. A Escola Proletária de Merity no ano de 1921. Rio de Janeiro: [s. n.], 1921. Datilografado.

ALBERTO, Armanda Álvaro. A Escola Proletária de Merity no ano de 1922. Rio de Janeiro: [s. n.], 1922. Datilografado.

ALBERTO, Armanda Álvaro. A Escola Proletária de Merity no ano de 1923. Rio de Janeiro: [s. n.], 1923. Datilografado.

ALBERTO, Armanda Álvaro. A Escola Regional de Merity no ano de 1926. Rio de Janeiro: [s.n.], 1926. Datilografado.

ALBERTO, Armanda Álvaro. A Escola Regional de Merity no ano de 1928. Rio de Janeiro: [s.n.], 1928. Datilografado.

ALVES, José Cláudio. Dos barões ao extermínio:uma história da violência na Baixada Fluminense. Duque de Caxias: APPH-CLIO, 2003.

ANDRADE, Carlos Drummond de. Uma escola viva. In: ALBERTO, Armanda Álvaro. A Escola Regional de Meriti (Documentário) 1921-1964. Rio de Janeiro: MEC-INEP-CBPE, 1968. p. 131-135.

ARINOS FILHO, Afonso. Itinerário poético de Drummond. Revista Brasileira, Rio de Janeiro, fase VII, ano IX, n. 36, p. 129-156, jul./set. 2003.

ATHAYDE, Tristão de. (Alceu Amoroso Lima). Condição Primordial de Eficácia. In: ALBERTO, Armanda Álvaro. A Escola Regional de Meriti (Documentário) 1921-1964.Riode Janeiro: MEC-INEP-CBPE, 1968. p. 31.

BEZERRA, Nielson Rosa. As chaves da liberdade: estratégias de resistência escrava na ferrovia. Revista Pilares da História, Duque de Caxias: Instituto Histórico da Câmara Municipal de Duque de Caxias, Ano III, n. 4, p. 26-45, maio 2004.

BRITTO, Nara. Oswaldo Cruz: a construção de um mito na ciência brasileira. Rio de Janeiro: Fiocruz, 1995.

CAMPANTE, Délcio H. Metodismo e Setores Populares:estudo sobre a proposta de trabalho do Instituto Central do Povo (Rio deJaneiro. 1906-1930). 1985. Dissertação (Mestrado em Educação) –IESAE/FGV, Rio de Janeiro, 1985.

CARVALHO, Marta Maria C. de. Molde Nacional e Fôrma Cívica:higiene, moral e trabalho no projeto da Associação Brasileira de Educação (1924-1931). Bragança Paulista: EDUSF, 1998.

FERREIRA, Marieta de M. Em busca da idade de ouro:as elites políticas fluminenses na Primeira República (1889-1930). Rio de Janeiro: UFRJ, 1994.

FERREIRA, Marieta de Moraes (org.). A República na Velha Província: oligarquias e crise no estado do Rio de Janeiro (1889-1930). Rio de Janeiro: Rio Fundo, 1989.

FORTE, José Mattoso Maia. Memória da Fundação de Iguassú:comemorativa do primeiro centenário da fundação da villa em 15 de janeiro de 1833. Rio de Janeiro: Typ. Do Jornal do Commércio, 1933.

FRÓES, Vânia. Município de Estrela (1846-1892).1974. Dissertação (Mestrado em História) –Universidade Federal Fluminense, Niterói, 1974.

GÓES, Hildebrando de Araújo. Relatório apresentado pelo Engenheiro Chefe da Comissão de Saneamento da Baixada Fluminense.Rio de Janeiro: Ministério da Viação e Obras Públicas, 1934.

HOCHMAN, Gilberto. A era do saneamento: as bases da política de saúde pública no Brasil. São Paulo: ANPOCS: HUCITEC, 1998.LACOMBE, Laura J. Como nasceu o Colégio Jacobina.Rio de Janeiro: Soc. Graf. Vida Doméstica, 1962.

LEAL, Maria Cristina. Heitor Lyra da Silva. In: FÁVERO, Maria de Lourdes; BRITTO, Jader. Dicionário de Educadores no Brasil.2. ed. Rio de Janeiro: UFRJ: MEC-INEP, 2002. p. 435-440.

LIMA, Nísia T.; HOCHMAN, Gilberto. Condenado pela raça, absolvido pela medicina: O Brasil descoberto pelo movimento sanitarista da Primeira República. In.: MAIO, Marcos Chor; SANTOS, Ricardo Ventura. Raça, Ciência e Sociedade. Rio de Janeiro: Fiocruz: CCBB, 1996. p. 23-40.

LIMA, Nísia Trindade. Um sertão chamado Brasil:intelectuais e representação geográfica da identidade nacional. Rio de Janeiro: Revan: IUPERJ: UCAM, 1999.

LOURENÇO FILHO, Manuel B. Introdução ao Estudo da Escola Nova.14. ed. Rio de Janeiro: EdUerj, 2002. MAGALDI, Ana Maria. Lições de casa: discursos pedagógicos destinados à família no Brasil. Belo Horizonte: Argvmentvm: Faperj, 2007.

MENDONÇA, Edgar Sussekind. A Escola Regional de Meriti (realizações e projetos). In: ALBERTO, Armanda Álvaro. A Escola Regional de Meriti (Documentário) 1921-1964. Rio de Janeiro: MEC-INEP-CBPE, 1968. p. 13-22.

MIGNOT, Ana Chrystina. Armanda Alberto. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010.

MIGNOT, Ana Chrystina. Baú de memórias, bastidores de histórias: o legado pioneiro de Armanda Álvaro Alberto. Bragança Paulista: EDUSF, 2002.

NOFUENTES, Vanessa. Construindo a nação: liga contra o analfabetismo no Estado do Rio de Janeiro (1916-1919). XII ENCONTRO REGIONAL DE HISTÓRIA, 12., 2006. Anais [...]. Niterói: ANPUH: UFF, 2006.

NOVA IGUAÇU. De Iguassú a Nova Iguaçu: 170 anos (1833-2003). Textos de Ney Alberto e outros. Nova Iguaçu: Interanônima, 2003.

OLIVEIRA, C. A. Barbosa. A Escola Regional: aspectos urbano, rural, marítimo e fluvial. In: ALBERTO, Armanda Álvaro. A Escola Regional de Meriti (Documentário) 1921-1964. Rio de Janeiro: MEC-INEP-CBPE, 1968. p. 95-105.

OLIVEIRA, Lúcia Lippi. A questão nacional na Primeira República.São Paulo: Brasiliense, 1990.

OLIVEIRA, Rafael da Silva. O ouro e o café na região de Iguaçu: da abertura de caminhos à implantação da estrada de ferro. Revista Pilares da História, Duque de Caxias: Instituto Histórico da Câmara Municipal de Duque de Caxias, Ano III, n. 4, p. 7-21, maio 2004.

PENNA, Belisário. Higiene e educação popular.In: ALBERTO, Armanda Álvaro. A Escola Regional de Meriti (Documentário) 1921-1964.Rio de Janeiro: MEC-INEP-CBPE, 1968. p. 77-82.

PENNA, Belisário. Preleção de hygiene:conferência realizada na Escola regional de Merity, no dia 12 de julhode 1925, pelo Dr. Belisário Penna. Rio de Janeiro: [s.n.], 1925. Datilografado.

PENNA, Belisário. Relatório do Serviço de Profilaxia Rural, na região do estado do Rio de Janeiro limítrofe ao Distrito Federal, apresentado ao Presidente do Estado do Rio dr. Raul Veiga.Rio de Janeiro: [s.n.], 15 jul. 1920. Datilografado.

PENNA, Belisário. Saneamento do Brasil:sanear o Brasil é povoal-o; é enriquecel-o; é moralisal-o. Rio de Janeiro: Typ. Revista dos Tribunaes, 1918.

PENNA, Belisário. Solução de um problema vital: conferência do Dr. Belisário Penna, promovida pela Escola Regional de Meriti e realizada no Cine Meriti, no dia 12 de Julho de 1925. In: ALBERTO, Armanda Álvaro. A Escola Regional de Meriti (Documentário) 1921-1964. Rio de Janeiro: MEC-INEP-CBPE, 1968. p. 67-76.

PEREIRA, Waldick. Cana, café & laranja. História econômica de Nova Iguaçu. Rio de Janeiro: FGV: SEEC-RJ, 1977.

PERES, Guilherme. Baixada Fluminense: os caminhos do ouro. Duque de Caxias: Gráfica Register, 1993.

REIS, Elisa Pereira.Poder Privado e construção de Estado na Primeira República. In: BOSCHI, R. (org.). Corporativismo e desigualdade: a construção do espaço público no Brasil. Rio de Janeiro: Rio Fundo: IUPERJ, 1991.

SÁ, Dominichi Miranda de. A ciência como profissão: médicos, bacharéis e cientistas no Brasil (1895-1935). Rio de Janeiro: Fiocruz, 2006.

SÁ, Dominichi Miranda de. O Brasil "modelado" na obra de Belisário Penna (1916-1935). 1998. Dissertação (Mestrado em História Social) – IFCS, UFRJ, Rio de Janeiro, 1998.

SANTOS, Júlio Paixão. Cuidando do corpo e do espírito num sertão próximo:a experiência e o exemplo da Escola Regional de Meriti (1921-1932). 2008. Dissertação (Mestrado em História das Ciências e da Saúde) – Casa de Oswaldo Cruz, FIOCRUZ, Rio de Janeiro, 2008.

SILVA, André Felipe C. Nos meandros da medicina tropical: Arthur Neiva e os estudos sobre a malária (1906-1940). ENCONTRO REGIONAL DE HISTÓRIA, 12., 2006. Anais[...]. Niterói: ANPUH-RJ, 2006. p. 1-8.

SILVA, Rafael Freitas. O Rio antes do Rio. Rio de Janeiro: Babilônia Cultura Editorial, 2015.SOUZA, Marlucia Santos de. Escavando o passado da cidade: história política da cidade de Duque de Caxias. Duque de Caxias: edição da autora, 2006.

STEPAN, Nancy. Gênese e evolução da ciência brasileira. Rio de Janeiro: Artenova, 1976.

VENÂNCIO FILHO, Alberto. Apresentação. In: ANDRADE, Olímpio de S. História e Interpretação de Os Sertões. 4. ed. rev. e aum. Rio de Janeiro: Academia Brasileira de Letras, 2002. p. XI-XVI.

Published

2021-12-10

How to Cite

SANTOS, Julio Cesar Paixão. The educational and health experience of the Escola Regional de Meriti: modernization and regionalism in a sertão next to the Capital (1921-1932). Revista Linhas, Florianópolis, v. 22, n. 50, p. 111–140, 2021. DOI: 10.5965/1984723822502021111. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/20755. Acesso em: 19 may. 2024.