Moodboards and the Atlas Mnemosyne: possible methodological approaches

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965.25944630932025e7490

Keywords:

design, art history, moodboards, Aby Warburg, atlas mnemosyne

Abstract

While developing a design project, the moodboard is presented as a creative tool for visual inspiration, which enables the translation of ideas and concepts through images. However, there are only a few specific studies on its methodology and construction. In the field of art history, Aby Warburg (1866-1929) investigated a wide range of documentation and gathered more than a thousand images organized into visual panels in his work Atlas Mnemosyne (1929). The article starts from the hypothesis that it is possible to approximate moodboards to the plates of the Bilderatlas. A methodological approach between design and art history is proposed, and for this purpose, semantic panels and warburgian plates were presented, compared, differentiated, and approximated. As a result of this analysis, it was observed that different imagery sources, including primary sources such as images produced by the designer himself, as well as reproductions of works accessed from museum and collections archives, contribute to richer and more meaningful results. Another aspect revealed concerns the intentionality in organizing the images on the panel, which promotes multiple possibilities for interpretation. Finally, it is suggested that the panel should not be part of just one stage of the design creation process, but rather that it should be revisited at various stages of product development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Giovanna Costa Araujo, Universidade do Estado de Santa Catarina

Mestranda pesquisadora em Teoria e História das Artes Visuais, pelo Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais, do Centro de Artes, Design e Moda (CEART) da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), com orientação da professora Dra. Luana M, Wedekin. Graduada bacharel em Design Industrial pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Tem experiência na área de Artes, com ênfase em Desenho e História da Arte. Iniciou suas pesquisas em história da arte na Iniciação Científica, concluindo a pesquisa em 2021. Defendeu seu trabalho de conclusão de curso, no qual aproxima a prática de painéis semânticos no Design com as pranchas do Atlas Mnemosyne de Aby Warburg.

Luana Maribele Wedekin, Universidade do Estado de Santa Catarina

Professora Associada na graduação em Design, no Departamento de Design do Centro de Artes da UDESC e no Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais (PPGAV-UDESC), Linha de Teoria e História das Artes Visuais. Doutora em Psicologia (UFSC, 2015); M.A. em História da Arte pelo The Courtauld Institute of Art (University of London, UK, 2013/2014); Mestre em Antropologia Social (UFSC, 2000); Especialista em Estudos Culturais (UFSC, 1997); graduada em Educação Artística Habilitação em Artes Plásticas (UDESC, 1993). Membro do CBHA, ANPAP e ABCA.

References

BAXTER, Mike. Projeto de produto: guia prático para o design de novos produtos. 2. ed. São Paulo: Blucher, 2000.

CASSIDY, Tracy Diane. Mood boards: Current practice in learning and teaching strategies and students' understanding of the process. International Journal of Fashion Design, Technology and Education, Manchester, p. 43–54, 2009. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/263775523_The_Mood_Board_Process_Modeled_and_Understood_as_a_Qualitative_Design_Research_Tool. Acesso em: 14 mar. 2025.

CASSIDY, Tracy Diane. The Mood Board Process Modeled and Understood as a Qualitative Design Research Tool. Fashion Practice, v. 3, n. 2, p. 225–252, 2011. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/263775523_The_Mood_Board_Process_Modeled_and_Understood_as_a_Qualitative_Design_Research_Tool. Acesso em: 14 mar. 2025.

CAMPOS, Daniela Queiróz. O Atlas como método para o Design: O uso do Atlas e dos conceitos de montagem como ferramenta metodológica para pesquisa visual. e-Revista LOGO, v.4, n.1, p. 91-104, 2015. Disponível em: https://incubadora.periodicos.ufsc.br/index.php/erevistalogo/article/view/3478/4101. Acesso em: 22 abr. 2025.

CAMPOS, Daniela Queiróz. O Atlas Mnemosyne e o painel semântico. A história da arte em diálogo com a pesquisa visual em design. Convergências: Revista de Investigação e Ensino das Artes. Vol. XIII, nº 25, p. 47-56, 2020. Disponível em: https://journals.opscidia.com/index.php/convergences/article/view/10/8. Acesso em: 22 abr. 2025.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Atlas: como levar o mundo nass costas. Texto de apresentação da exposição homônima em cartaz no Museu Reina Sofia (Espanha). Sopro - Publicação quinzenal da editora Cultura e Barbárie, n. 41, p. 1-7, dez. 2010. Disponível em: https://culturaebarbarie.org/sopro/n41.pdf. Acesso em: 21 de jun. 2025.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Atlas ou o Gaio Saber Inquieto: O olho da história, III. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2018.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Que emoção! Que emoção? São Paulo: Editora 34, 2016.

FERNANDES, Cássio da Silva. Aby Warburg entre a arte florentina do retrato e um retrato de Florença na época de Lorenzo de Medici. História: Questões & Debates, Curitiba, v. 41, n. 2, p. 131-165, 2004. Semestral.

GARNER, Steve; MCDONAGH-PHILIP, Deana. Problem Interpretation and Resolution via Visual Stimuli: The Use of 'Mood Boards' in Design Education. Journal of Art & Design Education, Singapore, v. 20, n. 1, p. 57-64, 2001. Disponível em: https://www.researchgate.org/publication/229611105_Problem_Interpretation_and_Resolution_via_Visual_Stimuli_The_Use_of_'Mood_Boards'_in_Design_Education. Acesso em: 24 ago. 2023.

GUERREIRO, António. Aby Warburg e a História Como Memória. Revista de História das Ideias, Coimbra, v. 23, p. 389-407, 2002. Anual.

MCDONAGH-PHILIP, Deana; STORER, Ian. Mood Boards as a Design Catalyst and Resource: Researching an Under-Researched Area. The Design Journal, p. 16-31, 2004. Disponível em: https://www.researchgate.org/publication/233713666_Mood_Boards_as_a_Design_Catalyst_and_Resource_Researching_an_Under-Researched_Area. Acesso em: 18 ago. 2023.

REIS, Marcos; MERINO, Eugenio. Painel semântico: revisão sistemática da literatura sobre uma ferramenta imagética de projeto voltada à definição estético-simbólica do produto. Estudos em Design. Rio de Janeiro, v.28, n. 1, p. 178 – 190, 2020. Disponível em: https://estudosemdesign.emnuvens.com.br/design/article/view/893. Acesso em: 12 jun. 2025.

RUIZ, Tartas; GARCIA, Rafael Guridi. Cartografías de la memoria, Aby Warburg y el Atlas Mnemosyne. EGA: Revista de Expresión Gráfica Arquitectónica, p. 226-235, 2013. Disponível em: https://capes-primo.ezl.periodicos.capes.gov.br/primo-explore/fulldisplay?docid=TN_cdi_webofscience_primary_000343837800028CitationCount. Acesso em: 25 abr. 2025.

WAIZBORT, Leopoldo. In: WARBURG, Aby. Histórias de fantasma para gente grande. São Paulo: Companhia das Letras, 2015. Tradução de: Lenin Bicudo Bárbara.

WARBURG, Aby. Bilderatlas Mnemosyne: The Original. Berlin: Hatje Cantz, 2020.

WARBURG, Aby. Mnemosyne. In: BARTHOLOMEU, Cezar. Dossiê Warburg. Arte & Ensaios, Rio de Janeiro, v. 19, n. 19, p. 118-143, 2009. Semestral. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/ae/article/view/50819. Acesso em: 02 jun. 2025.

WARBURG, Aby. Histórias de fantasma para gente grande. São Paulo: Companhia das Letras, 2015. Tradução de: Lenin Bicudo Bárbara.

WEDEKIN, L. M.; ARAUJO, G. C. Pathosformel do rapto: um percurso pelas imagens de assédio feminino na arte ocidental. Visualidades, Goiânia, v. 21, 2024. Disponível em: https://revistas.ufg.br/VISUAL/article/view/78081. Acesso em: 04 set. 2025.

WEDEPOHL, Claudia. The making of Warburg’s Bilderatlas Mnemosyne. In: WARBURG, Aby. Bilderatlas Mnemosyne: The Original. Berlin: Hatje Cantz, 2020.

ZÖLLNER, Frank. Aby Warburg’s ‘Bilderatlas Mnemosyne’: systems of knowledge and iconography. The Burlington Magazine, n. 162, p. 1186-1191, 2020. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/348943735_Aby_Warburg's_'Bilderatlas_Mnemosyne'_systems_of_knowledge_and_iconography_in_Burlington_magazine_162_2020_pp_1078-1083. Acesso em: 06 ago. 2025.

Published

2025-10-01

How to Cite

ARAUJO, Giovanna Costa; WEDEKIN, Luana Maribele. Moodboards and the Atlas Mnemosyne: possible methodological approaches. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 9, n. 3, p. 1–27, 2025. DOI: 10.5965.25944630932025e7490. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/27490. Acesso em: 3 oct. 2025.