Fashion Event Organization

Organización de eventos de moda

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/18083129172025e0010

Keywords:

organização, moda, eventos, desfile

Abstract

To ensure the success of fashion events, organization is essential. The objective of this research is to identify the types of fashion events and indicate the necessary steps for their organization. Qualitative, descriptive research was applied, with technical procedures for data collection and bibliographic research. Qualitative data analysis was performed to interpret the results. The results indicated that fashion events are divided into Trade Shows, Fashion Salons, Fairs, and Fashion Shows, each aimed at a specific audience. The results also include the professionals who can be part of the teams and the steps for organizing fashion events.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Paula Lisboa Sohn, www.univali.br

Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção da Universidade Federal de Santa Catarina UFSC com sanduíche na Universidade do Minho (PT). Professora titular do Programa de Pós-Graduação em Turismo e Hotelaria da Universidade do Vale do Itajaí UNIVALI. Revisora de periódicos nacionais e internacionais Avaliadora ad hoc da Fundação de Amparo a Pesquisa e Inovação de Santa Catarina FAPESC. Coordenadora da Universidade da Criativa Idade, projeto de extensão ligado ao lazer. Coordenadora da pós-graduação em Inovação e Gestão do Conhecimento para Organizações Públicas.

References

BUFFO, S. Brand narration and fashion films. Journalism and mass communication, junho, 2017, vol. 7, Nº. 6, 292-304. Doi: 10.17265/2160-6579/2017.06.002. Disponível em: https://www.Davidpublisher.Com/public/uploads/contribute/5a210479837c6.Pdf. Acesso em: 24 jul. 2025.

CALDAS, Dario. Universo da moda. São Paulo: Anhembi Morumbi, 1999.

CESCA, Cleuza Gertrudes Gimenes. Organização de eventos: manual para planejamento e execução. 9. ed. São Paulo: Summus, 2008.

CHINEM, Rivaldo. Assessoria de Imprensa: como fazer. São Paulo: Summus Editorial, 2003.

EVERETT, Judith C.; SWANSO, Kristen K. Guide to producing a fashion show. New York: Fairchid Books, 2013.

FERREIRA, Vitor Sérgio. Ser DJ não é só soltar o play: a pedagogização de uma nova profissão de sonho. Porto Alegre: Educação & Realidade, v.42, n.2, p. 473-494, abril/junho 2017.

GIACAGLIA, Maria Cecília. Organização Teoria e Pratica de Eventos. São Paulo: Pioneira Thomson Learning 2003.

JONES, Sue Jenkyn. Fashion design: manual do estilista. São Paulo: Cossac Naify, 2005.

LIMA, Tânia. Marketing: O glamour dos negócios da moda. 1ª ed. São Paulo: Ed. IMMKT- Taplc, 2008.

LIPOVETSKY, Gilles. O Império do efêmero. São Paulo: Companhia do Bolso, 2009.

MATIAS, Marlene. Organização de eventos: procedimentos e técnicas. 5. ed. São Paulo: Manole, 2010.

MEIRELLES, Gilda Fleury. Tudo sobre eventos. São Paulo: STS, 1999.

OLIVEIRA, S. T. JANUARIO, M. V. EVENTOS: Planejamento e Organizações. 2012. Disponível em: https://ampllaeditora.com.br/books/2023/03/PlanejamentoEstrategico.pdf. Acesso em: 28 jul. 2025.

RASQUILHA, Luis. Experience marketing: novo conceito de gestão. Revista de Ciências Empresariais e Jurídicas, n.8, 2006.

SEBRAE. Feiras e Eventos de Moda como potencializar as vendas e estreitar o relacionamento com clientes, Rio de Janeiro, 2018. Disponível em: https://sebrae.com.br/Sebrae/Portal%20Sebrae/UFs/RJ/Anexos/Feiras%20e%20eventos%20de%20moda.pdf. Acesso em: 25 jul. 2025.

SILVEIRA, Balbinette. Eventos de Moda. Santa Catarina, Apostila. Material didático das disciplinas para o OCTA Fashion – UDESC, 2017.

SOUZA, Valdete Vazzoler de; CUSTÓDIO, José de Arimathéia Cordeiro. Fotografia: meio e linguagem dentro da moda. Discursos fotográficos, v.1, Londrina, 2005.

Published

2025-09-04

How to Cite

SILVEIRA, Balbinette; LISBOA SOHN, Ana Paula. Fashion Event Organization: Organización de eventos de moda. DAPesquisa, Florianópolis, v. 19, n. 01, 2025. DOI: 10.5965/18083129172025e0010. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/dapesquisa/article/view/27618. Acesso em: 5 sep. 2025.