Conceptual adherence matrix: supporting creative autonomy in fashion design
DOI:
https://doi.org/10.5965/18083129172025e0002Keywords:
moda autoral, metodologia projetual, criatividade, design de modaAbstract
This article presents the Conceptual Adherence Matrix (CAM) as a tool to support the process of authorial fashion design, understood as a creative expressive practice closely related to the artistic field. The methodology combines theoretical review and experiential reporting, illustrated by a student's practical application. The theoretical foundation draws on studies of visual expressiveness (Perassi, Dondis, Gomes) and specific clothing attributes (Jones, Campos, Sanches), articulating references from both visual arts and fashion design. CAM enhanced the conceptual structuring of collections and the reinforcement of students’ critical autonomy by providing evaluation parameters aligned to the collection’s concept. Its adaptable structure allows it to be applied to different contexts and to be combined with other design tools, such as the Expressive Categories Map (Sanches, 2017).
Downloads
References
ADORNO, L. O design gráfico da infografia noticiosa na comunicação da marca editorial-jornalística. Dissertação (Mestrado em Design e Expressão Gráfica) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2011. Disponível em: Acesso em 4 set. 2024.
AGUIAR, T. Personal stylist: guia para consultores de imagem. 7ª ed. São Paulo: SENAC, 2004.
ARDILA, D. E. Teselados aplicados en la fachada del pabellón de España en Aichi, Japón: condiciones de permeabilidad y dinamismo visual con material cerámico. Dissertação (Mestrado em Arquitetura) – Universitat Ramon Llull, La Salle, 2016. Disponível em: <https://dau.url.edu/bitstream/handle/20.500.14342/2703/MPIA-58.pdf?sequence=5&isAllowed=y>. Acesso em 04 set. 2024.
ARNHEIM, R. Arte e percepção visual: uma psicologia da visão criadora. 13ª ed. São Paulo: Pioneira, 2000.
BARBOSA, A. M. A imagem no ensino da arte: anos oitenta e novos tempos. São Paulo: Perspectiva, 2008.
CAMPOS, A. Q. Estilista ou autor: o percurso das figuras criadoras no sistema da moda. DAPesquisa, Florianópolis, v. 16, s.n., p. 01–20, 2021. DOI: https://doi.org/10.5965/18083129152021e0017
CAMPOS, A. Q. Encantamento e realidade: percepções das expressões gráficas da marca Lança Perfume. Monografia (Bacharelado em Design) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2013.
CAMPOS, A. Q.; DIAS, A. R. Sintaxe visual, design e comunicação publicitária das marcas comerciais: a construção de significados. Actas de Diseño, Buenos Aires, v. 28, s.n. p. 41-253. 2019. DOI: https://doi.org/10.18682/add.vi28.2172
CAMPOS, Amanda Queiroz; PERASSI, Richard. A representação visual da moda nos suportes gráficos. Cultura Visual, Salvador, v. 8, s.n., p.41-59. 2012. DOI: https://doi.org/10.9771/2175-084Xrcv.v1i18.6249
CAMPOS, D. Q. A condição da imagem. Da imagem e de suas questões. Revista DA Pesquisa, Florianópolis, v. 14, n. 22, p. 49-66, 2019. Disponível em: <http://www.periodicos.udesc.br/index.php/dapesquisa/article/view/1808312914222019049/9885>. Acesso em: 30 abr. 2020.
CRANE, D. Ensaios sobre moda, arte e globalização cultural. São Paulo: Editora SENAC, 2014.
DEWEY, J. Arte como experiência. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
DONDIS, D. A sintaxe da linguagem visual. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
FONSECA, A. N. Interteias: processo criador e leituras culturais no ensino da moda. Dissertação (Mestrado em Design) –Universidade de Anhembi Morumbi, São Paulo, 2011. Disponível em: <http://sitios.anhembi.br/tedesimplificado/handle/TEDE/1589>. Acesso em: 10 jan. 2024.
FONSECA, A. N. Processo Criador no Ensino da Moda. Tese (Doutorado em Artes Visuais) –Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015. Disponível em: <https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27160/tde-20072016-115216/publico/PROCESSOCRIADOR.pdf>. Acesso em: 12 dez. 2019.
GOMES, L. V. N. Desenhando: um panorama dos sistemas gráficos. Santa Maria: UFSM, 2004.
JONES, S. J. Fashion Design. 3rd edition. Laurence King Publishing: London, 2011.
JUNIOR, G. S.; SCHEMES, C.; SANT’ANNA, D. B. Ensino e linguagem de moda: leitura e interpretação de códigos simbólicos no processo de criação de peças de vestuário. Palíndromo, Florianópolis, v.16, n.38, p.01-26, 2024. DOI: http://dx.doi.org/10.5965/2175234616382024e0009
LUPTON, E.; PHILIPS, J. C. Novos fundamentos do design. São Paulo: Cosac & Naify, 2008.
MENDES, L. B.; SANTOS, M. O. O corpo construído: análise dos elementos do design trabalhados em produtos de moda. In: Colóquio de Moda, 13., 2020, Bauru. Anais [...]. Bauru: Abepem/UNESP. p. 1-15. Disponível em: <http://www.coloquiomoda.com.br/coloquio2017/anais/anais/13-Coloquio-de-Moda_2017/CO/co_1/co_1_CORPO_CONSTRUIDO_ANALISE_DOS.pdf>. Acesso em: 05 mar. 2020.
MONTEMEZZO, M. C. S. Diretrizes metodológicas para o projeto de produtos de moda no âmbito acadêmico. Dissertação (Mestrado em Desenho Industrial) – Universidade Estadual Paulista, São Paulo, 2003. Disponível em: <https://repositorio.unesp.br/server/api/core/bitstreams/12bccc0e-d448-4421-889e-97c51a0f077e/content>. Acesso em 05 set. 2024.
OLIVEIRA, J. C. O ritmo musical da cena teatral: a dinâmica do espetáculo de teatro. Tese (Doutorado em Artes Cênicas). Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2008. Disponível em: <https://repositorio.ufba.br/ri/bitstream/ri/9610/1/JacyanPt1.pdf>. Acesso em 23 abr. 2024.
PERASSI, R. Do ponto ao pixel: sintaxe gráfica no videodigital. 1ª ed. Florianópolis: CCE/UFSC, 2015. E-book. Disponível em: <https://sigmo.paginas.ufsc.br/files/2015/08/Livro_-_Do_Ponto_ao_Pixel_-_Richard_Perassi.pdf>. Acesso em: 21 ago. 2024.
SANCHES, M. C. F. O projeto do intangível na formação de designers de moda: repensando as estratégias metodológicas para a sintaxe da forma na prática projetual. 2016. Tese (Doutorado em Arquitetura e Urbanismo) –Universidade de São Paulo/Universitat Politècnica de València, São Paulo/Valência (Espanha), 2016. Disponível em: <https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/16/16134/tde-16022017-094603/publico/mariaceleste.pdf>. Acesso em: 03 set. 2023.
SCOTT, R. G. Fundamentos del diseño. Buenos Aires: Editorial Victor Leru, 1970.
SILVA, D. N.; MENEZES, M. S. A percepção da silhueta: diálogo entre o design de superfícies e o design de moda. Educação Gráfica, Bauru, v.22, n.3, p. 204-220, 2018. Disponível em: <http://www.educacaografica.inf.br/wp-content/uploads/2019/02/16_A-PERCEPÇÃO-DA-SILHUETA.docx.pdf>. Acesso em 31 ago. 2024.
TREPTOW, D. E. Inventando Moda: planejamento de coleção. 5ª ed. São Paulo: Editoria C, 2013.
WONG, W. Princípios da forma e do desenho. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Amanda Queiroz Campos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
The authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the study being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-Noncommercial License, which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
This journal, following the recommendations of the Open Access movement, provides public access to all its content, following the principle that free access to research leads to a greater global exchange of knowledge.
Plagiarism in all its forms constitutes unethical publication behavior and is unacceptable. The Journal DAPesquisa reserves the right to use software or other methods of detecting plagiarism to analyze submitted works.