Bodies, femininities and dance performances: reports of an artistic-educative transformative experience

relatos de uma experiência artística-educativa transformadora

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/198431782122025213

Keywords:

body; femininities; performance; dance; teaching., body, feminilities, performance, dance, teaching

Abstract

The present work stems from an artistic-educative installation-performance on Dancing at a private university in the state of Rio Grande do Sul, Brazil, focused on the theme of violence against women. It was sought to analyze from the perspective of seven psychology academics and interpreter-creators from the project, how practices based on a performative pedagogy in Dancing can contribute for a critical, sensible and committed University education. For the creative process, visual, auditory, tactile stimuli, contemporary dance techniques and daily records of the experience were used. The learning achieved in this process made it possible to build bodies capable of breaking personal limits, and allowing appropriation from its ability to transform, also strengthening the concept of collectivity and the enjoyment in coexisting. Occupying the university space, in order to cause clefts in it, proved to be a problematizing pedagogy, crossed by experience. Likewise, the break with the structural male chauvinism materialized in the desire to participate in the construction of a different society for women. Thereby, the theoretical concepts explored in class were embodied and went beyond the walls bringing with it the political place of the body when the interpreter-creators begin to take over the university from another place: the place of the complaint, of the protagonism, of the struggle and achievement.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Monise Gomes Serpa, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

É formada em Psicologia pela Universidade Federal de Sergipe (UFS), Licenciada em Psicologia pela UFS, especialista em Docência do Ensino Superior pela Faculdade de Educação da Universidade Estadual do Piauí (UESPI), mestre em Psicologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul(UFRGS), Doutora em Educação pela UFRGS e graduanda em Licenciatura em Dança pela UFRGS.  Desenvolve projetos artístico de instalação-performance voltados para o tema do feminino e os seus desafios na contemporaneidade. Atualmente tem se voltado para os estudos do corpo em Dança, tendo como foco os processos criativos assim como as suas contribuições para os processos de ensino-aprendizagem.

References

FABIÃO, Eleonora. Corpo cênico, estado cênico. Revista Contrapontos, v. 10, n. 3, p. 321-326, set-dez. 2010. Disponível em https://periodicos.univali.br/index.php/rc/article/view/2256. Acesso em 26/12/2022.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 41ªed. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e terra, 2005.

GIL, José. Abrir o corpo. In: FONSECA, Tania Maria Galli; ENGELMAN, Selda (Ogs). Corpo, arte e clínica. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2004.

GIL, José. Movimento total: o corpo e a dança. Rio de Janeiro: Relógio d´água editores, 2001.

GOELLNER, Silvana Vilodre. A produção cultural do corpo. In: LOURO, Guacira Lopes; FELIPE, Jane; GOELLNER, Silvana Vilodre (Orgs.). Corpo, Gênero e Sexualidade: um debate contemporâneo na educação. 9. ed. Petrópolis: Vozes, 2013. p. 28-40.

FÓRUM BRASILERIAO DE SEGURANÇA PÚBLICA. Anuário Brasileiro de Segurança Pública 2022. Disponível em https://assets-dossies-ipg-v2.nyc3.digitaloceanspaces.com/sites/3/2022/06/anurio-2022.pdf. Acessado em 30/12/2022.

ICLE, Gilberto. Da performance na educação: perspectivas para a pesquisa e a prática. In: PEREIRA, Marcelo de Andrade (Org). Performance e Educação: (des)territorializações pedagógicas. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2013. p.9-22.

ICLE, Gilberto. O que é a pedagogia da Arte? In: ICLE, Gilberto (Org). Pedagogia da arte: entre-lugares na escola. Vol 2. Porto Alegre: editora da UFRGS, 2012. p.11-22.

INSTITUTO SOU DA PAZ. O papel da arma de fogo na violência contra a mulher: edição 2022. Disponível em https://assets-dossies-ipg-v2.nyc3.digitaloceanspaces.com/sites/3/2022/11/Relatorio-Violenci-contra-a-mulher_edicao_2022.pdf. Acessado em 30/12/22.

LAROSSA, Jorge. Experiência e alteridade em educação. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v.19, n2, p.04-27, jul./dez. 2011. Disponível em: https://doi.org/10.17058/rea.v19i2.2444. Acesso em 26/12/2022.

MARQUES, Isabel A. Interações: crianças, dança e escola. São Paulo: Blucker, 2012.

MARQUES, Isabel A. Linguagem da dança: arte e ensino. São Paulo: Digitexto, 2010.

PINEAU, Elyse Lamm. Pedagogia crítico-performativa: encarnando a política da educação libertadora. In: PEREIRA, Marcelo de Andrade (Org). Performance e Educação: (des)territorializações pedagógicas. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2013. p.37-58.

RAMOS, Rubia de Araujo. Experiências e Processos Sociais das Ocupações Secundaristas de São Paulo. Educação & Realidade, 2022, v. 47. Disponível em: https://doi.org/10.1590/2175-6236117436vs01. Acesso em 27/12/2022.

ROLNIK, Suely. Geopolítica da cafetinagem. In: Rizoma.net / Artefato, 2002, p. 251- 263. Disponível em: https://virgulaimagem.redezero.org/rizoma-net. Acesso em 26/12/2022.

SVENETBRASIL. Indicadores Helpline: atendimentos sobre violações de direitos humanos na internet, 2017. Disponível em https://helpline.org.br/indicadores/pt/. Acessado em 30/12/2022.

VALLE, Flávia Pilla. Dança e dança contemporânea: discursos e jogos de verdades. In: ICLE, Gilberto. Pedagogia da arte: entre-lugares da criação. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2010. p. 55-68.

Published

2025-12-18

How to Cite

SERPA, Monise Gomes. Bodies, femininities and dance performances: reports of an artistic-educative transformative experience: relatos de uma experiência artística-educativa transformadora . Revista Educação, Artes e Inclusão, Florianópolis, v. 21, n. 2, p. 213–236, 2025. DOI: 10.5965/198431782122025213. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/23119. Acesso em: 20 dec. 2025.