Senses of a social action of inclusion

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/19843178182023251

Keywords:

social action of inclusion, post-greimasian semiotics, interaction and sense effects, ordinary senses

Abstract

In this paper we want to discuss the new developments of semiotics sometimes called discursive,sometimes post-Greimasian, sometimes socio-semiotic, sometimes Landowskian,in order topresent them in a specific context. As these updated proposals of semiotics can bevisualized inany interactions’ study, in the present text we refer to a situation in which,collectively, an actionwithinclusive purposes was developed. As it is a proposition for the study of the construction ofmeanings in action, we start from a common fact, the collection of aluminum seals from beveragecans, aiming to contribute to a proposal that seeks to includepeople with disabilities. Theexperience allows us to affirm that the collection’s conditionspresent ways of relating to things inthe world, according to the model postulated by Landowski, being their results exemplary to relateto other modes of interaction and of generation ofmeanings, and also allows us to reflect on theextension of an ordinary act, as well as other everyday attitudes in life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luzinete Carpin Niedzieluk, Santa Catarina State University

Professora efetiva da Faculdade Municipal de Palhoça. Pós-doutora em Artes Visuais pelo Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais – Centro de Artes, da Universidade do Estado de Santa Catarina (PPGAV/CEART/UDESC). Doutora em Linguística Aplicada pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística (PPGL/UFSC). Membro do grupo de pesquisa CNPq Núcleo de Estudos Semióticos e Transdisciplinares – (NEST/UDESC). Mestre em Linguística Textual pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística (PPGL/UFSC). Graduada em Licenciatura em Artes Visuais pela Universidade do Estado de Santa Catarina e em Licenciatura em Língua Portuguesa e Literaturas pela Universidade Federal de Santa Catarina e em Pedagogia pelo Claretiano.

Janaí de Abreu Pereira, Santa Catarina State University

Professora e doutora em Artes Visuais - área de concentração Artes Visuais pela Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC (2018); Mestre em Artes Visuais - área de concentração: Artes Visuais - UDESC (2013); especialização em Psicopedagogia, pela Faculdade Decisão (2007) graduação em Licenciatura em Educação Artística, com habilitação em artes plásticas pela Universidade do Estado de Santa Catarina (2008) e graduação em Bacharelado em Artes Plásticas, com habilitação em pintura e gravura pela Universidade do Estado de Santa Catarina (2002). Docente efetiva de artes visuais do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina (IF-SC) do campus Palhoça Bilíngue (Libras/Português), atuando principalmente nas áreas: ensino de arte, educação inclusiva, educação na diversidade e na cidadania, relações étnico-raciais, educação de surdos, leitura de imagens e semiótica discursiva. Membro do NEST (Núcleo de Estudos Semióticos e Transdisciplinares) da UDESC.

Sandra Regina Ramalho e Oliveira, Santa Catarina State University

Professora e Pesquisadora da Universidade do Estado de Santa Catarina, é Doutora em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade de São Paulo e fez pós-doutoramento na França (2002). É autora dos livros Imagem também se lê, Moda também é texto, Sentidos à mesa e Diante de uma imagem; organizou, em coautoria, vinte outros títulos de livros. Foi Presidente da ANPAP (gestão 2007-2008); Diretora Geral do Centro de Artes da UDESC (1998-2001), Coordenadora do PPGAV da UDESC (2009–2011). Presidiu bancas de doutoramento na Université Paris VII (2011) e Universidad de Barcelona (2013). Foi agraciada com as Medalhas do Mérito Universitário João David Ferreira Lima pela Câmara de Vereadores de Florianópolis e com a do Mérito Funcional Alice Petrelli pelo Governo de Santa Catarina. Em 2020 foi Professora Visitante na Universitat de Girona, Espanha.

References

BRADLEY, Fiona. Surrealismo. São Paulo: Cosac Naify, 1999.

FIORIN, José Luiz. Elementos de análise do discurso. São Paulo: Contexto/ EDUSP, 2014.

LANDOWSKI, Eric. Diálogo sobre sociossemiótica. In: Fórum de atualização em pesquisas semióticas da USP. Disponível em: http://semiotica.fflch.usp.br/node/336 Acesso em: 24 abr. 2020.

LANDOWSKI, Eric. Com Greimas. Interações semióticas. São Paulo: Estação das Letras e Cores: Centro de Pesquisas Sociossemióticas, 2017.

LANDOWSKI, Eric. Interações arriscadas. São Paulo: Estação das Letras e Cores: Centro de Pesquisas Sociossemióticas, 2014.

SCÓZ, Murilo. Apostila de Semiótica. Florianópolis: UDESC, 2009.

SHAPE+COLOR. Felix Gonzales-Torres: portrait of Ross. Disponível em: https://shapeandcolour.wordpress.com/2010/06/23/felix-gonzalez-torres-portrait-of ross/ Acesso em: 16 jan. 2022.

Published

2023-12-31

How to Cite

NIEDZIELUK, Luzinete Carpin; PEREIRA, Janaí de Abreu; OLIVEIRA, Sandra Regina Ramalho e. Senses of a social action of inclusion. Journal of Education, Arts, and Inclusion, Florianópolis, v. 19, n. 2, p. 051–071, 2023. DOI: 10.5965/19843178182023251. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/22910. Acesso em: 12 may. 2024.