The teaching of art for inclusive education in the Educação, Artes e Inclusão journal between 2010 and 2020: a state of knowledge

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/198431781820231e0044

Keywords:

Education, Visual Arts, Inclusion, Interdisciplinarity, Teaching

Abstract

The present work analyzes thirteen scientific articles, published in the journal Educação, Artes e Inclusão (Education, Arts and Inclusion, in english) between the years 2010 and 2020, contemplating the interdisciplinarities in school and non-school spaces, the pluralities in the teaching of Visual Arts and teacher training, for the processes of inclusive education. Therefore, the following specific objectives were outlined: Understanding of theoretical aspects of the teaching of visual arts in inclusion processes; contextualize the Educação, Artes e Inclusão journal between the years 2010 and 2020, with a fine selection for this study and refine references that point to the skills needed in the teaching practice. The exploratory and qualitative research proposed artistic and analytical interventions, constituted from the reading, reflection and perception of articles presented here briefly. Likewise, it sought to reflect on what training skills of teaching is presented in this process, therefore understanding that the equipment necessary for its performance is constituted of an expansion of repertoires, to be offered to its students, with the purpose of bringing the heterogeneities of the subjects existing in these spaces.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Berenice Queiroz da Costa, Santa Catarina State University

Graduated in Visual Arts (2013) and in Pedagogy (2021) by the State University of Santa Catarina - UDESC. Specialist in Children's Literature and Storytelling at School by UNIARA.

Maria Laura Pozzobon Spengler, Santa Catarina State University

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Pedagoga pela Fundação Universidade Regional de Blumenau (FURB), com experiência docente na Educação Infantil, anos iniciais e Ensino Superior. Especialista em Gestão Escolar e Interdisciplinaridade, pela Faculdade de Joinville e especialista em Psicopatologia da Infância e Adolescência pela Sociesc. Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Ciências da Linguagem da Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL). Vice-líder do Grupo de Pesquisas LITERALISE: Grupo de pesquisa em literatura Infantil e juvenil e práticas de mediação literária, da Universidade Federal de Santa Catarina. Experiência em formação de professores nas áreas de Alfabetização e Letramento, Pequena Infância e Educação Literária. Atualmente é Professora do curso de Pedagogia da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC).

References

ALVARENGA, Ana Maria de Oliveira. Formação Inicial e Continuada de Professores no mbito do Ensino da Arte – Inclusão Digital e Inovações Pedagógicas. Revista Educação, Artes e Inclusão, Florianópolis, v. 6, n. 2 2012. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/3013/2210. Acesso em: 17 nov. 2020.

ALVES, Teodora de Araújo. Aprendizes de Si: Percursos para Sentir/Pensar as Artes e as Culturas Silenciadas. Revista Educação, Artes e Inclusão, Florianópolis, v. 16, n. 3, 2020. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/17543/pdf. Acesso em: 17 nov. 2020.

BARBOSA, Maria Helena Rosa. Masc/Nae: Mutações, Parcerias e Inclusão. Revista Educação, Artes e Inclusão, Florianópolis, v. 4, n. 1, 2011. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/2395/1889. Acesso em: 17 nov. 2020.

BONDÍA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber da experiência*. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 19, pp. 20-28, 2002.

CAPELLINI, V. L. M. F.; MENDES, E. G. O ensinamento colaborativo favorecendo o desenvolvimento profissional para inclusão escolar. Revista de Educação Educere Et Educare, Cascavel, v. 2, n. 4, pp. 113-128, 2007.

CUNHA, Higor Antonio da; RUARO, Rejane; ASSINI, Tânia Cristina Kaminski Alves. A relação da arte com os adolescentes em conflito com a lei: uma pesquisa-ação no município de Cascavel-PR. Revista Educação, Artes e Inclusão, Florianópolis, v. 14, n. 1, 2018. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/9817/pdf. Acesso em: 17 nov. 2020.

FARIA, Alessandra de Carvalho. A Arte como Recurso Educacional na Deficiência Intelectual. In: ANAIS DO 8º Congresso Brasileiro de Educação Especial (CBEE), 2018, São Carlos. Anais eletrônicos... Campinas, Galoá, 2018. Disponível em: https://proceedings.science/cbee/cbee-2018/papers/a-arte-como-recurso-educacional-na-deficiencia-intelectual. Acesso em: 13 mar. 2021.

GLAT, R.; PLETSCH, M. D. Plano Educacional Individualizado (PEI): um diálogo entre práticas curriculares e processos de avaliação escolar. In: GLAT, R.; PLETSCH, M. D (org.) Livro estratégias educacionais diferenciadas. Rio de Janeiro, EDUERJ, 2013.

GOMBRICH, Ernst Hans. A História da Arte. Brasil: Editora LTC. 2008.

HAAR, Michel. A obra de Arte: ensaio sobre a ontologia das obras. Tradução Maria Helena Kühner. Rio de Janeiro: DIFEL, 2000.

MACÊDO, Carlos Carvalho; PERINI, Janine Alessandra. Arte, Loucura e Ensino:por uma Arte-Educação Inclusiva. Revista Educação, Artes e Inclusão, Florianópolis, v. 12, n. 3, 2016. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/8314/pdf. Acesso em: 29 de agosto de 2020.

MICHAELIS. Dicionário da Língua Portuguesa. 2021. Disponível em: https://michaelis.uol.com.br/busca?id=7mp9e. Acesso em: 05 de março de 2020.

NUNES, Ana Luiza Ruschel; OKITA, Ester Teixeira. Artes Visuais, Diversidade e Inclusão: A Poética Expressiva de Adultos com Deficiência Visual. Revista Educação, Artes e Inclusão, Florianópolis, v. 15, n. 2, 2019. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/13268/pdf. Acesso em: 17 nov. 2020.

RAUEN, Maria Roselene; MOMOLI, Bruno Daniel. Imagens de Si: O Autorretrato como Prática de Construção da Identidade. Revista Educação, Artes e Inclusão, Florianópolis, v. 11, n. 1, 2015. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/6157/4614. Acesso em: 17 nov. 2020.

RIOS Pedro Paulo Souza; DIAS Alfrancio Ferreira; VIEIRA Andre Ricardo Lucas. Ensino de Artes, Relações de Gênero, Sexualidade e Diversidade Sexual: Narrativas de Estudantes Gays. Revista Educação, Artes e Inclusão, Florianópolis, v. 15, n. 1 2019. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/10170/pdf. Acessoem: 17 nov. 2020.

ROCHA, Stéfani Rafaela Pintos da; FONSECA da SILVA, M. C. R.. PIBID Interdisciplinar: um olhar sobre as contribuições da Arte para a construção de objetos pedagógicos para pessoas com deficiências. Revista Educação, Artes e Inclusão, Florianópolis, v. 11, n. 1, 2015. Disponível em: http://www.revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/6398. Acesso em: 29 de agosto de 2020.

RODRIGUES, David. Equidade e Educação Inclusiva. Prefácio de António Nóvoa. 2ª ed. Porto: Coleção a Página, 2013.

RODRIGUES, David. Inclusão e Educação: Doze olhares sobre a educação inclusiva. São Paulo: Summus, 2006.

RODRIGUES SOBRINHO, Laudo. Samwaad – Rua do Encontro: mediação semiótica com alunos do 3o ano do ensino médio na aula de arte. Revista Educação, Artes e Inclusão, Florianópolis v. 9, n. 1, 2014. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/3956/3246. Acesso em: 17 nov. 2020.

SALOMÉ, Josélia Schwanka; MENDES, Maria Cristina. A percepção do sensível e o ensino da arte na contemporaneidade. Revista Educação, Artes e Inclusão, Florianópolis, v. 16, n. 3, 2020. Disponível em: http://www.revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/15350/pdf. Acesso em: 29 de agosto de 2020.

SAWADA Anunciata Cristina Marins Braz; ARAÚJO-JORGE, Tania Cremonini de; FERREIRA, Francisco Romão. Cienciarte ou Ciência e Arte? Refletindo sobre uma conexão essencial. Revista Educação, Artes e Inclusão, Florianópolis, v. 3, n. 13, 2017. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/9810/pdf. Acesso em: 01 out. 2020.

SILVA, Cleide Gissela da; SPEORIN, Márcia Diva; MORENO, Márcia. A concepção dos pedagogos quanto a importância e a Função do desenho infantil nos centros de educação infantil. Revista Educação, Artes e Inclusão, Florianópolis, v. 3, n. 1, 2010. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/2110/1601. Acesso em: 17 nov. 2020.

SLEE, Roger. Um cortador de queijo com outro nome? Reduzindo a Sociologia da Inclusão a Pedaços. In: APPLE, M.; BALL, S. J.; GANDIN. Sociologia da Educação: análise internacional. Porto Alegre: Penso, 2013.

WEFFORT, Madalena Freire et al. Observação, Registro, Reflexão. In Educando o olhar da observação. São Paulo: Espaço Pedagógico, 1997.

Published

2023-10-06

How to Cite

COSTA, Berenice Queiroz da; SPENGLER, Maria Laura Pozzobon. The teaching of art for inclusive education in the Educação, Artes e Inclusão journal between 2010 and 2020: a state of knowledge. Journal of Education, Arts, and Inclusion, Florianópolis, v. 19, n. 1, p. e0044, 2023. DOI: 10.5965/198431781820231e0044. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/20797. Acesso em: 11 may. 2024.