Games on educative environments: ways for knowledge

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/198431781820231e0047

Keywords:

game, pedagogical purposes, leisure activities, educational resources

Abstract

The purpose of this article is a clipping of a master’s dissertation defended in 2019 and proposes to build a bibliographic review that inserts the games for educational context. Games are grat instruments on the teaching-learning process and on this article, by qualitative configuration, we tried to present the different aspects of games, from the ways they take on playfulness, the games definition and their histories, games on education and mre about the differences among games, toys and games. Divided into six parts, this article emphasizes the contribution of games to the environment from different perspectives, angles and perspectives.The results, presents on the theoretical framework of this study, indicate that games, if used in a planned and guided way, in addition to having a favorable environment for its operationalization can constitute important and significant tools on the teaching-learning process. If the games are well planned And directed can help teachers on the teaching learning process.

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Author Biographies

Thalyta Nogueira de Araujo, State University of Norte Fluminense

Doutoranda e Mestra em Cognição e Linguagem pela Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF), onde desenvolve pesquisas sobre Educação Especial e Inclusiva. Especialista em Educação Infantil e Séries Iniciais do Ensino Fundamental, em Educação Infantil e Alfabetização e em Educação Especial e Psicomotricidade. Graduada em Licenciatura em Pedagogia pela Universidade de Franca (UNIFRAN) e em Licenciatura em Biologia pela UENF. Atuou como bolsista do Programa Institucional de Iniciação à Docência (PIBID/CAPES) desenvolvendo projetos na área de Educação com foco em Ensino-Aprendizagem. Atualmente desenvolve pesquisas nas seguintes áreas: Educação Inclusiva, Educação Especial, Ensino de Ciências, Comunicação e Novas Tecnologias da Informação.

Mariana Monteiro Soares Crespo de Alvarenga, State University of Norte Fluminense

Mestre em Cognição e Linguagem pela Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF) com ênfase em Jogos na Educação. Professora da Rede Municipal de Educação de Guarapari - ES.

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Published

2023-12-27

How to Cite

ARAUJO, Thalyta Nogueira de; ALVARENGA, Mariana Monteiro Soares Crespo de. Games on educative environments: ways for knowledge. Journal of Education, Arts, and Inclusion, Florianópolis, v. 19, n. 1, p. e0047, 2023. DOI: 10.5965/198431781820231e0047. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/17794. Acesso em: 14 may. 2024.