The role of art in developing creativity in children at childhood education: what do teachers think and do

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/198431781722021110

Keywords:

Creativity, Childhood Education, Practical teaching, Art-Education

Abstract

Creativity develops in the social and cultural context, characterized as instruments of expression, understanding of the self and the collective. Throughout the 20th century, the role of creativity in education gained prominence, due to constant social, cultural and technological changes, and found in art means for its development. So, what do teachers think and do about the students' creativity? To answer this question, the objective of the research is to analyze the conceptions and actions that provide the development of creativity, focusing on Early Childhood Education students. The present research is characterized in a field study, from indirect observation, and uses as a data collection instrument the face-to-face, semi-structured interview, with questions regarding the knowledge of the concepts and practices of creativity with teachers from five Kindergarten schools. The results pointed out reaffirm art as the component that has the greatest possibility of developing creativity, highlighting the need for initial teacher training to be directed towards enabling the creative performance of their profession, as well as the constant need for search, breaking with paradigms and stereotypes, and cultivating creativity at school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sara Mandolini, São Paulo State University

Graduada em Artes Visuais (Licenciatura) -  UNESP - FAAC (Faculdade de Artes e Comunicação) - Bauru/SP.

Eliane Patricia Grandini Serrano, São Paulo State University

Professora doutora na Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - FAAC (Faculdade de Artes e Comunicação) - Bauru/SP.

References

BARBOSA, Ana Mae. CUNHA, Fernanda Pereira da, (Orgs). A Abordagem Triangular no Ensino das Artes e Culturas Visuais. São Paulo: Cortez, 2010.

BRASIL. Ministério da Educação; CONSED; UNDIME Nacional. Base Nacional Comum Curricular: Proposta Preliminar, Segunda Versão Revista, abril 2016. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/docman/maio-2016-pdf/40791-bncc-proposta-preliminar-segunda-versao-pdf/file> Acesso em: 15 de mar. de 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CEB 5/2009. Diário Oficial da União, Brasília, 18 de dezembro de 2009, Seção 1, p. 18. Disponível em: < http://www.seduc.ro.gov.br/portal/legislacao/RESCNE005_2009.pdf> Acesso em: 06 de jul. de 2021.

DAVIES, Dan. HOWE, Alan. O que significa ser criativo? In: MOYLES, Janet e colaboradores. Fundamentos da Educação Infantil: enfrentando o desafio. Porto Alegre: Artmed, 2010. p. 261-275.

FERNANDES, Vera Lúcia Penzo. A Criatividade no ensino de Artes Visuais: da reprodução à inclusão. 1. Ed. – Curitiba: Appris, 2016.

JAPIASSU, Ricardo Ottoni Vaz. Criatividade, Criação e Apreciação Artística: a Atividade Criadora Segundo Vygotsky. In: VASCONCELLOS, Mário Sérgio (org.). Criatividade: Psicologia, educação e conhecimento do novo. São Paulo: Moderna, 2001. p. 43-58.

JUSTO, José Sterza. Criatividade no Mundo Contemporâneo. In: VASCONCELOS, Mário Sérgio (org.). Criatividade: Psicologia, educação e conhecimento do novo. São Paulo: Moderna, 2001. p. 59-78.

KASTRUP, Virgínia. Aprendizagem, Arte e Invenção. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 6, n. 1, p. 17-27, jan./jun. 2001.

LOWENFELD, Victor. BRITTAIN, W. Lambert. Desenvolvimento da capacidade criadora. São Paulo: Editora Mestre Jou, 1970.

OLIVEIRA, Maria Lucia de. Contribuições da Psicanálise para a Compreensão da Criatividade. In: VASCONCELOS, Mário Sérgio (org.). Criatividade: Psicologia, educação e conhecimento do novo. São Paulo: Moderna, 2001. p. 21-42

OSTROWER, Fayga. Criatividade e Processos de criação. 25 ed. Petrópolis: Vozes, 2010.

PIAGET, Jean. Criatividade. In: VASCONCELLOS, Mário Sérgio (org.). Criatividade: Psicologia, educação e conhecimento do novo. São Paulo: Moderna, 2001. p. 11-20

VIGOTSKY, Lev Semionovitch. Imaginação e criação na infância. São Paulo: Ática, 2009.

Published

2022-06-24

How to Cite

MANDOLINI, Sara; SERRANO, Eliane Patricia Grandini. The role of art in developing creativity in children at childhood education: what do teachers think and do. Journal of Education, Arts, and Inclusion, Florianópolis, v. 17, n. 2, p. 110–135, 2022. DOI: 10.5965/198431781722021110. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/17220. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

INCLUSÃO E ARTE: DEBATES ATUAIS