Report on teaching costume design and artistic make-up for the Federal University of Goiás’ Art Direction course during COVID-19 pandemics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/27644669030520230702

Keywords:

costume design, remote teaching, contemporary, covid-19

Abstract

This report presents a teaching approach adopted for disciplines related to "Costume Design" and " Make-up and Prosthetics". The disciplines were held at the Art Direction course at the Federal University of Goiás. In isolation, it was necessary for students and teachers to adapt quickly to the reality of the moment, which culminated in some quality losses but also enabled good learnings that came to stay. The report presents the initial approaches adopted for each discipline mentioned above and specifies the content of three activities that proved to be very productive because they deal with relevant topics of contemporary and indicates procedures that can be adopted as a creative methodology. The three activities are entitled: “Repetitions, Fractals and Parametrics”, “Material Driven Design” and “Interfaces that Change Perception”. Such contents contribute to the intersection of themes related to characterization and other fields of knowledge such as mathematics, engineering, biology, among others.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rafaela Blanch Pires, Federal University of Goiás

Professora de caracterização do ator e produções por meio de tecnologias digitais no curso de Direção de Arte da Universidade Federal de Goiás. Doutora em Design e Arquitetura e mestre em Têxtil e Moda pela Universidade de São Paulo.

References

BARIERI, Donatella. Costume in performance: materiality, culture, and the body. Londres: Bloomsbury, 2017.

FOUCAULT, M. O Corpo Utópico e as Heterotopias. São Paulo: N-1 Edições, 2013.

GUATTARI, Felix. Da produção de subjetividade. In: PARENTE, André. Imagem máquina: a era das tecnologias do virtual. São Paulo: Editora 34, 1993. p. 177-191.

KATZ, Helena; GREINER, Christine. Visualidade e imunização: o inframince do ver/ouvir a dança. In: CONGRESSO NACIONAL DE PESQUISADORES EM DANÇA, 2., 2012, São Paulo. Anais [...]. Campinas: Galoá, 2012. p. 1-13. Disponível em: https://proceedings.science/anda/anda-2012/trabalhos/visualidade-e-imunizacao-o-inframince-do-verouvir-a-danca?lang=pt-br. Acesso em: 10 jul. 2023.

MOURA, Carolina Bassi de. A direção e a direção de arte: construções poéticas da imagem em Luiz Fernando Carvalho. 2015. Tese (Doutorado) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015. Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27156/tde-14072015-121751/. Acesso em: 10 jul. 2023.

PEREIRA, Dalmir Rogerio. Alinhaves entre traje de cena e moda: estudos a partir de Gabriel Villela e Ronaldo Fraga. 2012. Dissertação (Mestrado em Teoria e Prática do Teatro) - Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.11606/D.27.2012.tde-05032013-101715. Acesso em: 10 jul. 2023.

PESTANA, Sandra R. F. Pedagogia de la pocha nostrana criação de visualidades cênicas. In: Colóquio de Moda, 11., 2015, Curitiba. Anais [...]. [S. l.]: ABEPEM, 2015. Disponível em: http://coloquiomoda.com.br/anais/Coloquio%20de%20Moda%20-%202015/ARTIGOS-DE-GT/GT11-TRAJE-DE-CENA/GT-11-PEDAGOGIA-DE-LA-POCHA-NOSTRA-NA-CRIACAO-DE.pdf. Acesso em: 10 de abril de 2023.

PIRES, Beatriz Ferreira. O corpo como suporte da Arte. Revista Latinoamericana de Psicopatologia Fundamental, [s. l.], v. 6, n. 1, p. 76-85, jan. 2003. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1415-47142003001006. Acesso em: 10 jul. 2023.

MUSEU Bispo do Rosário Arte Contemporânea. Arthur Bispo do Rosario. [20--]. Disponível em: https://museubispodorosario.com/arthur-bispo-do-rosario/. Acesso em: 10 jul. 2023.

SILVA, Amabilis de Jesus da. Figurino-penetrante. In: Congresso de Pesquisa e Pós-Graduação em Artes Cênicas, 11., 2010, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: ABRACE, 2010. Disponível em: https://www.publionline.iar.unicamp.br/index.php/abrace/article/view/3349. Acesso em: 10 jul. 2023.

SWARTZMAN, M. See Yourself Sensing: Redefining Human Perception. Londres: Black Dog Publishing, 2011.

VIANNA, Fausto Roberto Poço. As tramas do café com leite: indumentária de paulistas e mineiros: 1889-1930. 2008. Disponível em: https://tramasdocafecomleite.wordpress.com/. Acesso em: 10 abr. 2023.

WILSON, E. Enfeitada de Sonhos. Rio de Janeiro: Edições 70, 1985.

Published

2023-06-30

How to Cite

PIRES, Rafaela Blanch. Report on teaching costume design and artistic make-up for the Federal University of Goiás’ Art Direction course during COVID-19 pandemics . A Luz em Cena: Revista de Pedagogias e Poéticas Cenográficas, Florianópolis, v. 3, n. 5, p. 1–27, 2023. DOI: 10.5965/27644669030520230702. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/aluzemcena/article/view/23623. Acesso em: 15 may. 2024.