Extension project Caix'adentro: report on the virtual teaching of stage lighting in the UNIFAP's Theater Graduation Course

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/27644669020220210702

Keywords:

teaching material, didactic design, virtual environment, scenic lighting

Abstract

This report presents the development process of an online and interactive teaching material for theater teaching in basic education, which is being carried out as an extension action of the Licentiate Course in Theater at the Federal University of Amapá. During the process, the focus of the material in development turned to the contents of scenic lighting, seeking to create a 3D virtual environment that simulates reality and that makes it possible to experiment with various creative possibilities in the field of lighting. As the project, is still under development, this text will present some assumptions that are guiding the construction, as well as some partial results obtained.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Flávio Gonçalves da Fonseca, Universidade Federal do Amapá

Graduado em Teatro - Licenciatura pela Universidade Federal do Ceará - UFC. Arte-Educador e Ator-pesquisador do Núcleo de Pesquisa, Estudo e Experimentação Cênica (NUPEC) da OFICARTE Teatro e Cia.; Mestre em Artes pela UFC (PPGARTES). Doutor em Artes pelo PPGARTES ICA/UFPA. Professor adjunto do curso de licenciatura em Teatro da Universidade Federal do Amapá - UNIFAP, área: Prática Pedagógica em Teatro.

Suzan Monteiro Silva, Universidade Federal do Amapá

Graduando em Licenciatura em Teatro pela Universidade Federal do Amapá (UNIFAP). Graduado em Artes Visuais pela Universidade Federal do Amapá (UNIFAP). Especialista em EAD e Novas Tecnologias pela Faculdade Educacional da Lapa (FAEL). Com formação profissional em Designer gráfico, Editoração, Publicidade e Propaganda. Artista Visual, videoasta, performer, experimentador sonoro e imagético, e, esteve como professor colaborador nos Cursos de: Stop Motion (horista); Biojóia pelo componente curricular Produção de Portfólio e Exposição; Curso de Técnico em Fotografia com o componente Edição de Imagens (Mediotec) no Centro de Educação Profissional em Artes Visuais Cândido Portinari; Expressão Vocal (Mediotec) para o curso de Técnico em Teatro; e também está a frente desde 2009 do Coletivo Psicodélico desenvolvendo trabalhos no campo das Artes e no Cursinho preparatório Unienem desde 2018 até 2020.

References

BACHEGA JUNIOR, Vanderlei Antonio; CONCILIO, Vicente. Por uma Pedagogia da Iluminação Cênica: do que estamos falando? A Luz em Cena, Florianópolis, v. 1, n.1, jul.2021.

MOREIRA, Livia Cruz Dantas. Critérios para a elaboração de um material didático online interativo. (Monografia de Conclusão de Curso). Curso de Pedagogia da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro – UNIRIO, Rio de Janeiro, 2013.

OLIVEIRA, Fernanda Areia de; ISAACSSON, Marta; BIASUZ, Maria Cristina. Presença Diluída em Rouge Mékong: uma proposição para a cena intermedial. Rev. Bras. Estud. Presença, Porto Alegre, v. 7, n. 3, p. 601-625, set. /dez. 2017. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/2237-266069774

OLIVEIRA, Fernanda Areias de. Pedagogia do Teatro Contemporâneo: apropriações da cena intermedial na formação de docentes em teatro. 2016. 223 f. Tese de doutorado em Informática na Educação – Programa de Pós-graduação em Informática na Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2016.

PRENSKY, Marc. Digital Natives, Digital Immigrants Part. 1. On the Horizon, Vol. 9 Iss: 5, pp.1 – 6, Bradford, 2001. Disponível em: https://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf

SANTOS, Edméa; SILVA, Marco. Desenho didático para educação on-line. Em Aberto, v. 22, n. 79, p. 105 -120, Brasília, jan. 2009. Disponível em: http://emaberto.inep.gov.br/index.php/emaberto/article/viewFile/1437/1172

Published

2021-12-31

How to Cite

FONSECA, José Flávio Gonçalves da; SILVA, Suzan Monteiro. Extension project Caix’adentro: report on the virtual teaching of stage lighting in the UNIFAP’s Theater Graduation Course. A Luz em Cena: Revista de Pedagogias e Poéticas Cenográficas, Florianópolis, v. 2, n. 2, p. 1–15, 2021. DOI: 10.5965/27644669020220210702. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/aluzemcena/article/view/21102. Acesso em: 19 may. 2024.