An ethics of absence: a study on the poverty category in research on Brazilian Performing Arts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573102472023e0203

Keywords:

Performing Arts Research, Ethic, Poverty, Performativity, Discourse

Abstract

This article was based on research that sought to analyzes the relationship between poverty and performance. In this article, Brazilian production in Performing Arts was explored in the form of articles in high-impact journals to discuss the presence or absence of poverty and poor markers as a way of identifying the contexts in which research participants live. Thus, the neoliberal discourse about situations of poverty was problematized. It was concluded, finally, that the absence of such markers in the Brazilian production in Performing Arts constitutes a sort of ethics, a kind of care of the researches towards the participants, considering the dangers of discursive inscription of the categories poverty and poor with possible negative effects or embarrassing for the participants.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gilberto Icle, Federal University of Rio Grande do Sul

Pós-doutorado na Université La Sorbonne Nouvelle Paris 3, 2017-2018. Pós-doutorado na Université Paris 8 Vincennes Saint-Denis, 2010-2011 (Bolsa CAPES). Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Mestrado em Educação pela UFRGS. Graduação em Artes Cênicas – Licenciatura pela UFRGS. Professor titular no Departamento de Ensino e Currículo e professor permanente no Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Professor permanente no Programa de Pós-graduação em Artes Cênicas da Universidade de Brasília (UnB). Editor-chefe da Revista Brasileira de Estudos da Presença (www.seer.ufrgs.br/presenca).  Pesquisador associado na Maison des Sciences de L'Homme Paris Nord e no Centre de Recherche Interdisciplinaire sur le Monde Lusophone, na França. Foi professor visitante na Université Paris Nanterre, França (Bolsa CAPES-Print), 2019-2020.

References

ANDRADE, Fabrício Fontes. A pobreza e seu enfrentamento na perspectiva neoliberal: focalização nos pobres e mercado. Revista Qualitas Eletrônica, Campina Grande, v. 20, n. 3, p. 1-18, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.18391/req.v20i3.5402. Acesso em: 25 abr. 2023.

AUSTIN, John Langshaw. Quando dizer é fazer. Porto Alegre: Artes Médicas, 1990.

BENJAMIN, Walter. Experiência e Pobreza. In: BENJAMIN, Walter. Mágia e Técnica, Arte e Política. Trad. Paulo Sergio Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1987.

CORTINA, Adela. Aporofobia, a aversão ao pobre: um desafio para a democracia. São Paulo: Editora Contracorrente, 2020.

CRESPO, Antônio Pedro Albernaz; GUROVITZ, Elaine. A pobreza como um fenômeno multidimensional. RAE eletrônica, São Paulo, v. 1, n. 2, p.1-12, dez. 2002. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1676-56482002000200003. Acesso em: 2 maio 2023.

DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo. Ensaio sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Boitempo, 2016.

DUARTE, Natalia. Política Social: um estudo sobre educação e pobreza. 2012. Tese (Doutorado em Política Social) – Universidade de Brasília, Brasília, 2012.

FOUCAULT, Michel. Le discours ne doit pas être pris come…. In: FOUCAULT, Michel. Dits et écrits II 1976-1988. Paris: Gallimard, 2001. p.123-124.

FOUCAULT, Michel. A Ordem do Discurso. São Paulo: Loyola, 2004.

HAAS, Marta; ICLE, Gilberto. Entre o Trauma e a Performance: estratégias para romper com o passado de violência e coletivizar a memória. Revista Cena, Porto Alegre: UFRGS, v. 33, p. 74-85, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.22456/2236-3254.108660. Acesso em: 24 abr. 2023.

HERMANN, Nadja. Ética. In: ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO. Ética e pesquisa em Educação: subsídios. Rio de Janeiro: ANPED, 2019. p. 27-35.

MARCELLO, Fabiana de A.; FISCHER, Rosa Maria Bueno. Cuidar de si, dizer a verdade: arte, pensamento e ética do sujeito. Pró-Posições, Campinas, v. 25, n. 2, p.157-175, maio 2014. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103-73072014000200009 Acesso em: 28 abr. 2023.

MARTINS, Pedro; LIGNELLI, César. Sonoridades em espaços cênicos alternativos – experiências de gestão do Espaço PÉ DiReitO. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 45, p. 1-36, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.5965/1414573103452022e0108. Acesso em: 27 abr. 2023.

MOTTA, Maria da Graça Corso da; ARAÚJO, Claudia Adriana Dornelles de. A História e os Itinerários da Ética em Pesquisa no Escopo da UFRGS. In: SANTOS, Luís Henrique Sacchi dos; KARNOPP, Lodenir Becker. Ética e Pesquisa em Educação: questões e proposições às ciências humanas e sociais. Porto Alegre: UFRGS, 2017, p. 63-76.

OLIVEIRA JUNIOR, Ribamar José de. Corpo Brincante: a presença travesti nas performances dos quilombos de Reisado. Revista Brasileira de Estudos da Presença, Porto Alegre, v. 12, n. 3, p. e118634, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1590/2237-2660118634vs01. Acesso em: 02 mar. 2023.

PAUGAM, Serge. La perception de la pauvreté sous l’angle de la théorie de l’attachement: naturalisation, culpabilisation et victimisation. Communications, 98, 2016, p.125-146. Disponível em: https://doi.org/10.3917/commu.098.0125. Acesso em: 10 maio 2023.

PESSOA, Desirée. Éticas no Teatro II – O corpo aberto às éticas experimentais. São Leopoldo: Oikos, 2020.

SAMPAIO, Hildegarda; MATOS, Lucia Helena A. de. Dirceu: a potência da composição performativa e suas micropolíticas. DAPesquisa, Florianópolis, v. 14, n. 24, p. 37-51, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.5965/1808312914242019037. Acesso em: 8 abr. 2023.

SEN, Amartya. Desenvolvimento como Liberdade. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.

SILVA, Tatielle Rita de Souza. Impasses éticos ou um testemunho da experiência pedagógica. 2010. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2010.

Published

2023-07-24

How to Cite

ICLE, Gilberto. An ethics of absence: a study on the poverty category in research on Brazilian Performing Arts. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 47, p. 1–22, 2023. DOI: 10.5965/1414573102472023e0203. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23745. Acesso em: 18 may. 2024.