Artificial intelligence and technologies: challenges for the development of teaching skills in education in Mozambique

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/19847246252024e0504

Keywords:

artificial intelligence, technologies, digital competence, teacher

Abstract

Artificial intelligence (AI) is an area of computing that since its origin has been concerned with manipulating computers in an intelligent way, that is, making them possess capabilities and abilities that were previously the responsibility of human beings. In this sense, it is important that the teacher, as a learning facilitator, makes use of this intelligence in order to make the teaching and learning process more dynamic, interactive and collaborative, as well as disseminate relevant information to his students according to their interests and desires. This work aims to reflect on the challenges for developing teaching skills in the use of AI and technologies in education in Mozambique. This is qualitative research, with the aim of assisting education professionals, specifically teachers, in developing skills for the use of AI in education. To collect data, bibliographic and documentary research was used. In Mozambique, AI is still a major challenge for all sectors, including education, highlighting the lack of educational systems that use AI technologies, the lack of adequate infrastructure to support this technology, limited access to the Internet and the lack of qualified teachers for its use. Therefore, the establishment of partnerships with other countries that have already implemented AI in education to support the teaching and learning process is considered, as a strategy for the materialization of this process, and to train teachers with a view to developing digital skills for the use of AI.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Joana André Machuza Matenga, Universidade Estadual Paulista (Unesp)

Mestre em Ciêcias da Educacao pela Universidade Eduardo Mondlane - UEM, Moçambique. Doutoranda em  Ciência da Informação na Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP. Assistente Universitária na Escola Superior de Jornalismo - ESJ, Moçambique.

Cecílio Merlotti Rodas , Instituto Federal de São Paulo (IFSP)

Doutor em Ciência da Informação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP). Professor do Instituto Federal de São Paulo (IFSP).

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016. 141 p. ISBN 978-85-62938-04-7.

BELLUZZO, Regina Célia Baptista. Competência em Informação: Das origens às tendências. Informação e Sociedade: estudos, João Pessoa, v.30, n.4, p. 1-28, out./dez. 2020. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/download/155810. Acesso em 25 jan. 2022.

BELLUZZO, Regina Célia Baptista. Competência em informação: vivências e aprendizados. In: BELLUZZO, Regina Célia Baptista; FERES, Glória Georges. Competência em informação: de reflexões às lições aprendidas. São Paulo: FEBAB, 2013. 350 p. ISBN: 000-00-000-0000-0. Disponível em: http://repositorio.febab.org.br/items/show/4556. Acesso em 25 jan. 2022.

CARMONA, Elaine Cristina Casale; FURTADO, Laissa Duailibe; CORTES, Omar Andres Cortes. Inteligência artificial na educação: uma revisão rápida no SBIE. In: MATOS, Otainan da Silva; COUTINHO, Suzana Andréia Santos; CASTRO, Kátia Regina dos Santos (Orgs.). Ares da Educação e suas representações multidisciplinares. Porto Alegre: RS: Editora Fi, 2021. 602 p. ISBN -978-65-5917-349-5. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1LxiwB2Z3BwhJuBP4nxi1jDpbogrhFGKn/view. Acesso em 15 jan 2022.

CASTILHO, Auriluce Pereira; BORGES, Nara Rubia Martins; PEREIRA, Vânia Tanús. (orgs.). Manual de metodologia científica. 3.ed. Itumbiara: ILES/ULBRA, 2017. 153 p. Disponível em: https://docplayer.com.br/70284523-Manual-de-metodologia-cientifica-iles-itumbiara-go-ulbra.html. Acesso em 15 jun. 2022.

CERRI, Ricardo; CARVALHO, André Carlos Ponce de Leon Ferreira de. Aprendizado de máquina: Breve introdução e aplicações. Cadernos de Ciência & Tecnologia: Brasília, v. 34, n. 3, p. 297-313, set./dez. 2017. Disponível em: https://ainfo.cnptia.embrapa.br/digital/bitstream/item/184785/1/Aprendizado-de-maquina-breve-introducao.pdf. Acesso em 10 jan. 2022.

CHEMANE, Lourino. Política para a Sociedade de Informação de Moçambique e Lei das Transacções Electrónicas: Grau de Implementação, Desafios e Perspectivas. In: WEBINAR, Instituto Nacional de Tecnologias de Informação e Comunicação, Papel das TIC na Promoção da Unidade, Trabalho e Vigilância para o Desenvolvimento de Moçambique. Maputo: INTIC, 2021. Disponível em: https://www.intic.gov.mz/wp-content/uploads/2021/08/V6-Apresentacao-da-Politica-de-Sociedade-da-Informacao-e-Lei-de-Transaccoes-Electronicas_-WEBINAR-29.07.21-LC-Final-280720211.pdf. Acesso em 25 jan. 2022.

GIL, António Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008. 220 p. ISBN 978-85-224-5142-5. Disponível em: https://ayanrafael.files.wordpress.com/2011/08/gil-a-c-mc3a9todos-e-tc3a9cnicas-de-pesquisa-social.pdf. Acesso em 15 maio 2021.

GOMES, Dennis dos Santos. Inteligência artificial: Conceitos e aplicações. Revista Olhar Científico: Faculdades Associadas de Ariquemes, v. 01, n.2, p. 234-246, Ago./Dez. 2010. Disponível em: https://www.professores.uff.br/screspo/wp-content/uploads/sites/127/2017/09/ia_intro.pdf. Acesso em 20 jan. 2022.

GOVERNO DE MOÇAMBIQUE. Política de Informática (PI). Maputo: 2000. 45 p. Disponível em:http://www.portaldogoverno.gov.mz/por/content/download/1079/9176/version/1/file/Politica+de+informatica.pdf. Acesso em 05 jun. 2021.

GOVERNO DE MOÇAMBIQUE. Política para a Sociedade de Informação. Maputo: 2018. 22 p. Disponível em: https://www.intic.gov.mz/?p=625. Acesso em 05 de jun. 2021.

LUDERMIR, Teresa Bernarda. Inteligência Artificial e Aprendizado de Máquina: estado actual e tendências. Estudos avançados: v. 35, n. 101, p. 85-94, jan./abr. 2021. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/eav/article/view/185035. Acesso em 10 jan. 2022.

MEIRINHOS, Manuel; OSÓRIO, António. Referenciais de competências digitais para a formação de professores. Challenges- Desafios da Inteligência Artificial: p. 1001-1016, 2019. Disponível em: https://bibliotecadigital.ipb.pt/bitstream/10198/19366/1/CmDigProf.pdf. Acesso em 23 jan. 2022.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO DE MOÇAMBIQUE (MINED). Plano tecnológico da educação (PTE) 2011-2026. As Tecnologias de Informação e Comunicação a potenciarem o Ensino em Moçambique. Maputo: MINED, 2011.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO E DESENVOLVIMENTO HUMANO DE MOÇAMBIQUE (MINEDH). Política das Tecnologias de Informação e Comunicação na Educação em Moçambique (PTI). As Tecnologias de Informação e Comunicação transformando a educação e escolas em Moçambique.Maputo: MINEDH, 2019.

OLIVEIRA, Ruy Flávio de. Inteligência Artificial. Londrina: Editora e Distribuidora Educacional SA, 2018. 225 p. ISBN 978-85-522-1141-9. Disponível em: http://cm-kls-content.s3.amazonaws.com/201802/INTERATIVAS_2_0/INTELIGENCIA_ARTIFICIAL/U1/LIVRO_UNICO.pdf. Acesso em 17 jan. 2022.

OVANESSOFF, Armen; PLASTINO, Eduardo. Como a inteligência artificial pode acelerar o crescimento da América do Sul. Accenture, 2017. 31 p. Disponível em: https://www.accenture.com/_acnmedia/PDF-50/Accenture-Como-a-inteligencia-artificial-acelero-crescimento-da-america-do-sul.pdf. Acesso em 21 jan. 2022.

PATRÍCIO, Maria Raquel; OSÓRIO, António. Competência Digital: conhecer para estimular o ensino e a aprendizagem. Inovação na Educação com TIC: Bragança, p. 6-7. De maio de 2016. Disponível em: http://www.conferencias.ipb.pt/index.php/ieTIC2016 . Acesso em 25 jan. 2022.

PINTRO, Sirlene; VARVAKIS, Gregório; INOMATA, Danielly Oliveira. Competências do Bibliotecário no Processo de Referência Educativo de Bibliotecas Universitárias. Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, Florianópolis, v. 22, n. 2, ESPECIAL, p. 329-342, abr./ jul., 2017. Anais do 35º Painel Biblioteconomia Santa Catarina. Disponível em: <https://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/1355>. Acesso em: 22 jan. 2022.

PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do trabalho científico: Métodos e Técnicas da Pesquisa e do Trabalho Académico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013. 277 p. ISBN 978-85-7717-158-3. Disponível em: https://aedmoodle.ufpa.br/pluginfile.php/291348/mod_resource/content/3/2.1-E-book-Metodologia-do-Trabalho-Cientifico-2.pdf. Acesso em 15 jun. 2021.

RANGEL, Mary; MOCARZEL, Marcelo Siqueira Maia Vinagre; PIMENTA, Maria de Fátima Barros. A Trajetória das Competências e Habilidades em Educação no Brasil: das avaliações em larga escala para as salas de aula. Revista Meta: Avaliação, v. 8, n. 22, p. 29-47, maio, 2016. Disponível em: <https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/article/view/951>. Acesso em: 23 jan. 2022.

RODRIGUES, Leude Pereira; MOURA, Lucilene Silva; TESTA, Edimárcio. O tradicional e o moderno quanto à didática no ensino superior. Revista Científica do ITPAC: Araguaína, v.4, n.3, p. 1-9, 2011. Disponível em: https://assets.unitpac.com.br/arquivos/Revista/43/5.pdf. Acesso em 22 jan. 2022.

RUSSEL, Stuart Jonathan; NORVIG, Peter. Inteligência Artificial. Tradução Regina Célia Simille. 3. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2013. 1324 p. ISBN: 978-85-352-3701-6. Disponível em: https://www.cin.ufpe.br/~gtsa/Periodo/PDF/4P/SI.pdf. Acesso em 15 jan. 2022.

SALIMO, Gabriel Ismael; GOUVEIA, Luís Borges. Ensino Superior em Moçambique: os desafios da gestão na Era Digital. e-learning & education: Tecnologia, Redes e Sociedade (TRS). Porto: Universidade Fernando Pessoa, 2016. Disponível em: https://bdigital.ufp.pt/handle/10284/5203. Acesso em 18 jun. 2022.

SANTOS, Mara Roxanne de Souza. Competência em informação no ambiente de trabalho: Uma visão sobre o uso de competências do bibliotecário.REBECIN: v.1, n.2, p. 89-112, jul./dez. 2014. ISSN 2358-3193. Disponível em: https://portal.abecin.org.br/rebecin/user/setLocale/es_ES?source=%2Frebecin%2Farticle%2Fview%2F17. Acesso em 24 jan. 2022.

SILVA, Ketia Kellen Araújo da.; BEHAR, Patricia Alejandra. Alunos da EaD on-line do Brasil e competências digitais. Revista EDaPECI São Cristóvão (SE): v.19. n. 2, p. 21-39 mai./ago. 2019a. ISSN: 2176-171X. Disponível em: DOI:hƩp://dx.doi.org/10.29276/redapeci.2019.19.210742.21-39. Acesso em 20 jan. 2022.

SILVA, Ketia Kellen Araújo da.; BEHAR, Patricia Alejandra. Competências digitais na educação: uma discussão acerca do conceito. Educação em Revista: Belo Horizonte, v.35, e209940, p. 1-32, 2019b. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698209940. Acesso em 20 jan. 2022.

VICARI, Rosa Maria. Tendências em inteligência artificial na educação no período de 2017 a 2030. Brasília: SENAI, 2018. 58 p. Disponível em: https://www2.fiescnet.com.br/web/uploads/recursos/d1dbf03635c1ad8ad3607190f17c9a19.pdf. Acesso em 15 jan. 2022.

Published

2024-04-12

How to Cite

MATENGA, Joana André Machuza; RODAS , Cecílio Merlotti. Artificial intelligence and technologies: challenges for the development of teaching skills in education in Mozambique. PerCursos, Florianópolis, v. 25, p. e0504, 2024. DOI: 10.5965/19847246252024e0504. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/percursos/article/view/22990. Acesso em: 17 may. 2024.

Issue

Section

Continuos Demand Articles