Methodological meta-approach to Design Thinking on a professional master's degree in design: experience report

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965.25944630932025e7494

Keywords:

methodological approach, design, user-centered design, design thinking, professional master's degree

Abstract

The discipline Topics in User-Centered Design, part of the Professional Master's Degree of the Postgraduate Program in Design (PPGD) of the Federal University of Amazonas (UFAM), has as its syllabus the application of innovative methodologies for the creation, concept, development and prototyping of products, considering the needs of users. Among these, this report focuses on the Design Thinking (DT) method, due to its relevance in graduate studies in the field—according to recent Brazilian studies. As an experiment, the course instructor provided instruction on the DT process, as well as the techniques and tools for implementing it, challenging the class to use it to explore a better understanding of their own dissertations, thus establishing a methodological meta-approach to DT. This theoretical-practical research is an exploratory, applied, and qualitative case study, whose objective is to describe the experience of applying DT to facilitate the teaching-learning process and the development of design projects. The example presented is the experience report of a student who applied the focus group technique with her classmates. The results demonstrate that the student transcended her understanding of her project, which allowed her to develop skills required for both research and the job market. Therefore, this article highlights how applying the DT methodology in a classroom practice, through real projects, can be constituted as a concrete pedagogical resource in the teaching-learning process and integrate theory and practice in promoting learning by doing.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Clara Almeida e Silva Bouzon, Universidade Federal do Amazonas

Bacharela em Design e Mestranda pelo Programa de Pós-Graduação em Design (PPGD) da Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Professora voluntária do Departamento de Design e Expressão Gráfica (DEG) da Universidade Federal do Amazonas (UFAM). E-mail: ana.bouzon@ufam.edu.br. Lattes: http://lattes.cnpq.br/4862589082237400. ORCID: https://orcid.org/0009-0003-2903-575X.

Franciane da Silva Falcão, Universidade Federal do Amazonas

Doutora em Design pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP). Professora adjunta do Departamento de Design e Expressão Gráfica (DEG) da Universidade Federal do Amazonas (UFAM). E-mail: franfalcao@ufam.edu.br. Lattes: http://lattes.cnpq.br/0416128517251375. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2910-807X.

Sílvia Helena de Carvalho Schnaider , Universidade Federal do Amazonas

Doutora em Design pela Escola Superior de Desenho Industrial (ESDI). Professora visitante do Programa de Pós-Graduação em Design (PPGD) da Universidade Federal do Amazonas (UFAM). E-mail: silvia.schnaider@ufam.edu.br. Lattes: http://lattes.cnpq.br/6834271909078938. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3438-0892.

References

ALVES, Nathalia da Cruz; WANGENHEIM, Christiane Gresse von. O ensino de design thinking ajuda no desenvolvimento de aplicativos originais no contexto do ensino de computação?. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO (SBIE), 33, 2022, Manaus. Anais[...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2022. p. 1268-1280. DOI: https://doi.org/10.5753/sbie.2022.224690.

BROWN, Tim. Design Thinking –Edição Comemorativa 10 anos. 1ª ed. Rio de Janeiro: Editora Alta Books, 2020. 285 p. ISBN 9788550814377.

CLEMENTE, V.; TSCHIMMEL, K.; VIEIRA, R. Pensamento criativo e crítico no Desenvolvimento de Produto: uma intervenção didática baseada no Design Thinking. Revista Lusófona de Educação, v. 32, n. 32, 2 Jul. 2016.

COSTA, L. A. C. da; BARRETO, R. M. Construindo pontes entre o Design Thinking e a aprendizagem criativa: possibilidades para o ensino tecnológico. Educitec -Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, Manaus, Brasil, v. 10, n. jan./dez., p. e232424, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.31417/educitec.v10.2324.Acesso em: 11 ago. 2025.

DIAS, Ernandes Gonçalves; MISHIMA, Silvana Martins. Análise temática de dados qualitativos: uma proposta prática para efetivação. Revista Sustinere, [S. l.], v. 11, n. 1, p. 402–411, 2023. DOI: 10.12957/sustinere.2023.71828. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/sustinere/article/view/71828.Acesso em: 11 ago. 2025.

FARIAS, M. S. F. de; MENDONÇA, A. P. Design Thinking como percurso metodológico para construção de produto educacional: uma experiência no mestrado profissional na área de ensino. Educitec -Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, Manaus, Brasil, v. 7, p. e103621, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.31417/educitec.v7.1036.Acesso em: 10 ago. 2025.

GIBBONS, Sarah. Journey Mapping 101. Nielsen Norman Group, 2018. Disponível em:https://www.nngroup.com/articles/journey-mapping-101/.Acesso em: 26 jun. 2025.

GIL, Antonio C. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. 7ª ed. Rio de Janeiro: Atlas, 2022. E-book. 186 p. ISBN 9786559771653. Disponível em: https://integrada.minhabiblioteca.com.br/reader/books/9786559771653/. Acesso em: 11 ago. 2025.

GRILO, André; MEDEIROS JÚNIOR, Josué Vitor de; VAN DER LINDEN, Júlio Carlos de Souza. O ensino de competências de Design para inovação na administração pública: relato de experiências na abordagem Design Thinking com servidores públicos no contexto da pós-graduação. p. 8183-8200. In: Anais do 14º Congresso Brasileiro de Pesquisa e Desenvolvimento em Design. São Paulo: Blucher, 2022. ISSN 2318-6968, DOI 10.5151/ped2022-9498869.

LEIFER, Larry; LEWRICK, Michael; LINK, Patrick. A Jornada do Design Thinking.1ª ed. Rio de Janeiro: Editora Alta Books, 2019. 352 p. ISBN 9788550808741.

LOPES, Ana Lúcia de Souza; LOPES, Marcelo José Abreu. Prática docente e linguagens digitais: contribuições do design thinking no Ensino Superior.Educação & Linguagem,[S. l.], v. 27, n. 27, p. 57–78, 2024. DOI: 10.15603/2176-1043/el.v27n1p57-78. Disponível em: https://revistas.metodista.br/index.php/educacaolinguagem/article/view/1022.Acesso em: 10 ago. 2025.

LOWDERMILK, Travis. Design Centrado no Usuário –Um guia para o desenvolvimento de aplicativos amigáveis. 1ª ed. São Paulo: Novatec, 2013. 184 p.

MACHADO, Andréia de Bem; GUERDT, Elma Mendes; FIALHO, Francisco Antônio. Revisão sistemática: intersecções entre design thinking e equipe muldisciplinar no processo ensino-aprendizagem. Projetica, Londrina, v. 10, n. 1, p. 95–104, 2019. DOI: 10.5433/2236-2207.2019v10n1p95. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/projetica/article/view/33832.Acesso em: 12 ago. 2025.

PAGNAN, Andréia Salvan;SIMPLÍCIO, Giovana Costa, SANTOS, Valéria Carvalho; REZENDE, Edson José Carpintero. Design centrado no usuário e seus princípios éticos norteadores no ensino do design. Estudos em Design | Revista (online).Rio de Janeiro: v. 27, n. 1, 2019, p. 1–15. Disponível em: https://estudosemdesign.emnuvens.com.br/design/article/view/680. Acesso em: 26 jun. 2025.

PREECE, Jennifer; ROGERS, Yvonne; SHARP, Helen. Design de interação:além da interação humano-computador.3ªed. Porto Alegre: Bookman, 2013, 585 p.

RANGEL, Alexandre Magalhães; MOTTA, Claudia Lage Rebello da. Design Thinking em Situações de Ensino-Aprendizagem. In: XXII Congreso Internacional de Informática Educativa (TISE), 2017, Fortaleza. Nuevas Ideas en Informática Educativa. Santiago: Jaime Sánchez, Editor, 2017. v. 13. p. 312-323.

ROSADO, K. M. L.; DIAS, C. DA C.A metodologia design thinking nas pesquisas científicas e a pertinência de sua apropriação pela ciência da informação.Encontros Bibli, v. 29, p. e96222, 2024.

ROSENFELD, Louis; MORVILLE, Peter; ARANGO, Jorge. Information architecture:for the web and beyond.4ªed. Estados Unidos: O ́Reilly, 2015. 459 p. ISBN: 9781491911686.

SANTA ROSA, José Guilherme; MORAES, Anamaria de. Avaliação e Projeto no Design de Interfaces. 2ª ed. Rio de Janeiro: 2AB, 2012. 224 p.

SANTOS, Décio Oliveira dos; SOUZA, José Clécio Silva de. Design thinking na Educação. Revista Educação Pública, Rio de Janeiro, v. 23, nº 21, 6 de junho de 2023. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/23/21/design-thinking-na-educacao.

SILVA, Wellington Santos; CASTRO FILHO, Cláudio Marcondes de. O Design Thinking como método de pesquisa científica inserido no contexto da Ciência da Informação. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, [S. l.], v. 19, p. 1–18, 2023. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1775.Acesso em: 11 ago. 2025.

SOUZA, Caroline Battistello Cavalheiro de; SAVI, Rafael. Design centrado no usuário e o projeto de soluções educacionais. Revista e-TECH: Tecnologias para Competitividade Industrial-ISSN -1983-1838, [S. l.], p. 33–52, 2015. DOI: 10.18624/e-tech.v1i1.615. Disponível em: https://etech.sc.senai.br/revista-cientifica/article/view/615.Acesso em: 26 jun. 2025.

TORRES, P. L., HILU, L., and KOWALSKI, R. P. G. Produção de memes: uma experiência de design thinking no ensino superior de design. In: OLIVEIRA, K. E., PORTO, C., and SANTOS, E., eds. Memes e educação na cibercultura[online]. Ilhéus: EDITUS, 2022, pp. 145-168. ISBN: 978-65-86213-92-8. https://doi.org/10.7476/9786586213911.0009.

VIANNA, Maurício; VIANNA, Ysmar; ADLER, IsabelK.; LUCENA, Brenda; RUSSO, Beatriz.Design thinking: inovação em negócios. 1ª ed. Rio de Janeiro: MJV Press, 2012.

Published

2025-10-01

How to Cite

BOUZON, Ana Clara Almeida e Silva; FALCÃO, Franciane da Silva; SCHNAIDER , Sílvia Helena de Carvalho. Methodological meta-approach to Design Thinking on a professional master’s degree in design: experience report. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 9, n. 3, p. 1–37, 2025. DOI: 10.5965.25944630932025e7494. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/27494. Acesso em: 3 oct. 2025.