The teaching experience of Mario de Andrade at the Arts Institute of the University of the Federal District ― RJ (1938-1939)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/25944630512021246

Keywords:

Mário de Andrade, Teacher training, Modern Art

Abstract

This article reflects on the teaching experience of Mario de Andrade, when the renowned poet assumed the chair of Philosophy and History of Art at the Arts Institute of the University of the Federal District (RJ) ― IA / UDF. This university was created by Anísio Teixeira in 1935 in the City of Rio de Janeiro, at the time Capital Federal. The UDF was a different institution because its main objective was to train teachers for different areas of knowledge. There were many struggles faced by this institution that had a short existence (1935 to 1939). In this institution, in addition to Mário de Andrade, eminent figures of Brazilian modernist art also served as

teachers. Thus, the main objective of this research is to understand what were the contributions of Mario de Andrade as a professor at the UDF Institute of Arts for the training of teachers of Arts (Drawing and Painting) of that institution. The theoretical framework that guides the reflections of this research is based on the works of the following authors: Bomeny (2012), Coutinho (2002), Lopes (2006, 2009) and Mendonça (2002). The methodology consisted of documentary analysis of the collections of the following institutions: UFRJ Education and Society Program of Studies and Documentation; Portinari Project of PUC-Rio and Digital Library of the National Library. The analysis of the sources allowed to confirm the modernist character of the teaching of the UDF Institute of Arts and that Mario de Andrade intended to awaken in his students an artistic awareness from the development of a personal technique, without limiting the artist to rigidly established standards.

Keywords: Mário de Andrade; Teacher training; Modern Art.

 

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Author Biography

José Roberto Pereira Peres, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

Doutor em Ciências Humanas - Educação, na área de concentração Educação Brasileira, pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro - PUC-Rio (2020). Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ (2015). Especialista em Planejamento, Implementação e Gestão da Educação a Distância pela Universidade Federal Fluminense - UFF (2015) e em Administração e Supervisão Escolar pela Universidade Candido Mendes - UCAM (2012). Licenciado em Artes Visuais pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ (2011) e em Normal Superior (Ênfase curricular em Educação de Jovens e Adultos) pelo Instituto Superior de Educação do Rio de Janeiro - ISERJ (2010). Tem experiência como professor de Educação Infantil, Educação de Jovens e Adultos, Ensino Fundamental, Ensino Médio e Ensino Superior, como arte-educador popular e como pesquisador. Temas de ensino e pesquisa: Artes Visuais, História da Educação, História da Arte, História do Ensino de Artes no Brasil, Educação Infantil, Educação de Jovens e Adultos e EaD. Foi professor substituto de Prática de Ensino de Educação Artística na Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ. Atualmente é professor de Artes Visuais da Secretaria Municipal de Educação do Rio de Janeiro atuando na Equipe de Formação Continuada e Educação para os Mundos do Trabalho do Centro Municipal de Referência da Educação de Jovens e Adultos; bem como é professor regente em turmas de Ensino Fundamental da Fundação Municipal de Educação de Niterói.

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Published

2021-02-01

How to Cite

PERES, José Roberto Pereira. The teaching experience of Mario de Andrade at the Arts Institute of the University of the Federal District ― RJ (1938-1939). Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 5, n. 1, p. 246–270, 2021. DOI: 10.5965/25944630512021246. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/18713. Acesso em: 10 may. 2024.