This is an outdated version published on 2020-10-02. Read the most recent version.

Fashion as a social indicator and as a memory holder:

valuation and preservation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/25944630432020193

Abstract

This article presents the garments used over the centuries as social indicators and bearers
of historical memory, which deserve to be studied and preserved. The research method
adopted was based on a relational perspective, with the reading of academic texts on topics
relevant to the research, relating them critically, after analyzing the contexts in which they
were produced, which provided us with a solid theoretical basis for reflection. The article clarifies
that clothing is able to reveal the way social groups behaved, how gender demarcations
were established and criteria for distinguishing economic groups. It is in this process of distinction
that clothing becomes fashionable, when elites began to use a certain mode of dress
as an indicator of wealth, incorporated by all members of the same restricted layer. The article
also emphasizes the importance of preventive conservation of this material heritage, so full of immaterialities. Clothing should be understood as guardians of memory, and, as such, should
be incorporated into the collections of museums. The article concludes that much more than
just “rags”, in the museal environment, fashion and clothing can be studied as document objects
by researchers, as well as providing visitors with the unique experience of imagining
clothes in their original contexts as carrying life and not as pieces emptied of meaning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Camila Dazi, CENTRO FEDERAL DE EDUCAÇÃO TECNOLÓGICA DO RIO DE JANEIRO (CEFET/RJ)

Pós-doutorado (CAPES) junto ao Dipartimento di Discipline Storiche da Università degli Studi di Napoli Federico II/Itália; Doutora em História e Crítica da Arte pelo Programa de PPGAV da UFRJ; Mestre em História da Arte pelo Programa de Pós-Graduação do Instituto de Filosofia e Ciências Humanas da UNICAMP e Graduada em Artes Plásticas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. É Professora Adjunta do Centro Federal de Educação Tecnológica (RJ), lecionando Patrimônio Cultural; Cultura Brasileira e História da Arte na Graduação e Pós-Graduação, no campus Nova Friburgo. É editora responsável pela revista 19&20 (QUALIS A2) e organizadora dos livros: Oitocentos - A Tomo I; Oitocentos. Tomo II, Oitocentos - Tomo III (2013) e Oitocentos - O Atelier do Artista - Tomo IV (2017) . É autora de artigos publicados em periódicos de conhecida importância, além de ensaios e estudos em obras coletivas. Temas de Pesquisa principais: Arte Brasileira do século XIX e Início do XX, Ensino Artístico Oitocentista, Crítica e Teoria da Arte do século XIX

Jonathan Klen, CENTRO FEDERAL DE EDUCAÇÃO TECNOLÓGICA DO RIO DE JANEIRO (CEFET/RJ)

Graduado em Turismo no CEFET/RJ, no campus Nova Friburgo. É autor de artigo publicado. Bolsista PIBIC/CNPq

References

ANDRZEJEWSKI, Luciana. A Moda Como Despertar da Memória. In. MERLO, Márcia (Org.). Memória e Museus. São Paulo: Estação das Letras, 2015.

AZZI, C. F. Vitrines e coleções: Quando a moda encontra o museu. Rio de Janeiro: Memória Visual, 2010.

BAUDELAIRE, Charles. Poesia e prosa. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 2006.

BERNARUSH, Michele Kauffmann. Por uma Museologia do Vestuário: Patrimônio, Memória, Cultura. In. MERLO, Márcia (Org.). Memória e Museus. São Paulo: Estação das Letras, 2015.

BOTTALLO, Marilúcia. Museus e o Processo Colecionista: Acervos Materiais e Imateriais e o Ambiente Virtual. In: MERLO, Márcia (Org.). Memória e Museus. São Paulo: Estação das Letras, 2015.

CRANE, Diane. A Moda e Seu Papel Social - Classe, Gênero e Identidade Das Roupas. Marca: Senac São Paulo, 2006.

FERREIRA, Diêgo Jorge Lobato. A moda pelo viés da memória: das passarelas para o museu. Moda Documenta: Museu, Memória e Design – Maio, 2015. Disponível em: <http://www.modadocumenta.com.br/anais/anais/5-Moda-Documenta-2015/06-Sessao-Tematica-Moda-e-Museu/Diego-Lobato_ModaDocumenta2015_A-MODA-PELO-VIES-DA-MEMORIA.pdf>. Acesso em: 22 ago. 2019.

FERREIRA, Manon de Salles. A roupa depois da cena. 2015. Tese (Doutorado em Teoria e Prática do Teatro) - Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015. Acesso em: 2020-03-0.

FOGG, Marnie. Tudo sobre moda. Rio de Janeiro: Sextante, 2013.

LOURENÇO, Maria Cecília França. Museus e desafios na Atualidade. In. MERLO,

MERLO, Márcia; RAHME, Anna Maria. A Moda e o Museu: Uma Experiência no Espaço Digital. In. MERLO, Márcia (Org.). Memória e Museus. São Paulo: Estação das Letras, 2015.

MOUTINHO, Maria Rita; VALENÇA, Máslova Teixeira. A moda do século XX. Rio de Janeiro: Senac Nacional, 2000.

NERY, Marie Louise. A evolução da indumentária: subsídios para a criação de figurino. 3. Reimpr. Rio de Janeiro: Senac Nacional, 2009.

POLLAK, Michael. Memória e identidade social. Revista Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 5, n. 10, p. 200-215, jul. 1992. ISSN 2178-1494. Disponível em: <http://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/reh/article/view/1941/1080>. Acesso em: 16 Mar. 2020.

SÁ, Ivan Coelho de. Acervos têxteis e musealização: a importância da preservação preventiva. In: Seminário Moda: Uma Abordagem Museológica, 1., 2018, Rio de Janeiro, RJ. Anais [...]. Rio de Janeiro: Instituto Zuzu Angel, Fundação Casa Rui Barbosa, 2019. p. 12-13. Disponível em: http://187.0.209.89/bitstream/20.500.11997/9164/1/Anais%5Brevisado%5D_ISBN.pdf#page=54. Acesso em: 02 jan. 2020.

SANT’ANNA, Patrícia. A Dança da Silhueta na Moda – As Transformações da Primeira Metade do Século XX. In: MERLO, Márcia (Org.). Museus e Moda. São Paulo: Estação das Letras, 2016.

SANT'ANNA, Patricia. A Moda no Museu The Fashion in the museum. Disponível em: < http://www.coloquiomoda.com.br/anais/Coloquio%20de%20Moda%20-%202008/43001.pdf>. Acesso em: 30 mar. 2020.

SCHAER, Roland. L'Invention des musées. Gallimard/Réunion des musées nationaux 1993.

SILVA, Jeckson de Andrade.; RIBEIRO, Emanuela Sousa.; GRANATO, Marcus. Turismo Cultural e Museus: percepção de gestores de museus públicos da cidade do Recife – PE. Revista Iberoamericana de Turismo-RITUR, Penedo, V. 8, Dossiê Número 4, set. 2018, p. 183-203. DOI: 10.2436/20.8070.01.96. Disponível em: <http://seer.ufal.br/public/journals/11/pageHeaderTitleImage_pt_BR.png>. Acesso em: 24 out. 2019.

VIANA, Fausto. Museus de Moda ou de Indumentária Precisa ser tão Grande? In: MERLO, Márcia (Org.). Museus e Moda. São Paulo: Estação das Letras, 2016.

VOLPINI, Javer Wilson;, Nícea Helena de Almeida. (2018). Literatura e moda: a Rua do Ouvidor no rio de janeiro entre o segundo reinado e a Belle Époque. Terceira Margem, 21(36), 83-115. Disponível em: <https://revistas.ufrj.br/index.php/tm/article/view/17828>. Acesso em: 15 jan. 2020.

TEIXEIRA, Débora Pires; SILVA, Raquel Andrade. A moda em tempos de guerra: da saia sino à androginia. Achiote Revista Eletrônica de Moda, v. 6, n. 1, p. 49-68, 2018. Disponível em: <http://www.fumec.br/revistas/achiote/article/view/6163/3175>. Acesso em: 08 jan. 2020.

Published

2020-10-02

Versions

How to Cite

DAZI, Camila; KLEN, Jonathan. Fashion as a social indicator and as a memory holder: : valuation and preservation. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 4, n. 3, p. 193–209, 2020. DOI: 10.5965/25944630432020193. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/17331. Acesso em: 18 may. 2024.