Elaborações artísticas a partir de interações com a paisagem - minha participação no projeto próxima paisagem: escola de arte provisória

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/18083129172025e0005

Keywords:

paisagem, residência artística, habitar, Córrego do Bação, fotografia

Abstract

To perceive, represent and inhabit the landscape of Córrego do Bação, in Itabirito, Minas Gerais, Brazil: this was the invitation made by the project entitled próxima paisagem: escola de arte provisória (“next landscape: provisional art school”). The project consists of an artistic residency, where each edition brings together a group of five participants[1]. Within the context of the second edition of the residency, I was part of “next landscape” Group No. 2[2] and, like all other residents, I elaborated poetic responses to the proposition of immersing ourselves in the landscape of Córrego do Bação. In this paper, I describe four works created based on the experiences and experiments that took place with the landscape. Throughout these repeated visits to the region, intimacy, light and the act of inhabiting a space proved to be the main elements connecting the propositions that I developed.

Keywords: landscape, artistic residency, inhabiting, Córrego do Bação, photography

 

[1] The research project “next landscape: provisional art school” is proposed by artist, professor and researcher FT, who also forms part of the groups.

[2] The project was conducted in connection with the Institutional Scientific Initiation Scholarship Program of the Minas Gerais State University (UEMG), Brazil, under CNPq tender 04/2019. I took part in the project as a scholarship student. “next landscape” Group No. 2 is still in activity, elaborating and implementing actions to publish the resulting works. It is expected to be dissolved in December 2021.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mariana Libero Hauck Araujo, Universidade do Estado de Minas Gerais - Escola Guignard

Mariana Hauck estuda Artes Plásticas na Escola Guignard/UEMG, desde 2018. Graduada em Turismo pela PUC/MG, com especializações em Gestão Cultural (UNA) e em Desenvolvimento Sustentável Local (UFMG e UNISI/Itália). Em 2020 foi bolsista vinculada ao Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica da UEMG/CNPq, atuando no Projeto de pesquisa próxima paisagem: escola de arte provisória. A fotografia se mostra como meu modo de expressão artística. Por meio desta linguagem, interajo com a paisagem e experimento a relação do meu corpo no espaço como um modo de expressão e investigação plástica.

Fabíola Silva Tasca, Universidade do Estado de Minas Gerais - Escola Guignard

Artista plástica e pesquisadora. Possui graduação em Psicologia pela Universidade Federal de Minas Gerais (1993), graduação em Artes Plásticas pela Universidade do Estado de Minas Gerais (2000), mestrado em Artes Visuais pela Universidade Federal de Minas Gerais (2004) e doutorado em Artes pela mesma instituição (2011), com bolsa sanduíche sob orientação da Profa. Dra. Deborah Dorotinsky Alperstein, na Universidade Nacional Autônoma do México - UNAM (2010). Professora na Escola Guignard - UEMG, de 2005 a 2016. Professora efetiva da Escola Guignard/UEMG desde 2018. Tem experiência no campo de ação da arte contemporânea, focalizando os seguintes temas: processos expressivos em arte, artista, paisagem, arte e trabalho. 

Published

2025-09-04

How to Cite

ARAUJO, Mariana Libero Hauck; SILVA TASCA, Fabíola. Elaborações artísticas a partir de interações com a paisagem - minha participação no projeto próxima paisagem: escola de arte provisória . DAPesquisa, Florianópolis, v. 19, n. 01, 2025. DOI: 10.5965/18083129172025e0005. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/dapesquisa/article/view/21188. Acesso em: 5 sep. 2025.

Issue

Section

Artes Visuais