The Construction of a carnival costume from the Fernando Pinto’ creative process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/27644669030520230201

Keywords:

carnival costumes, costume design, carnival fantasy, carnavalesco, thematic designer

Abstract

This article presentes considerations on the construction of a carnival costume proposed as a reinterpretation for a study on theFernando Pinto’s creative process in the plot “Como era verde o meu Xingu”, in the GRES Mocidade Independente de Padre Miguel, in 1983, from the perspective of Design, based on research carried out at the Graduate Program in Design, at the Federal University of Rio de Janeiro-UFRJ. We sougth to understand the transversalities between scenic concepts and the practice of doing in the samba school parades, from the particularities of that project to produce a comprehensive reading of the plot for viewers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luiz Antonio Paula e Silva, Federal University of Rio de Janeiro

Mestre em Design, especializado em Figurin e carnaval, graduado e licenciado em Ciências Sociais. Professor da rede Estadual do Rio de Janeiro habilitado para Sociologa, Artes, História e Fundamentos da Cultura. Carnavalesco, designer de figurinos e cenotécnico.

Madson Luis Gomes de Oliveira, Federal University of Rio de Janeiro

Doutor e mestre em Design. Professor associado no curso de Graduação em Artes Cênicas - Indumentária e Pós-Graduação em Design, ambos alocados na Escola de Belas Artes - EBA, da Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ

References

ALMEIDA, Cláudio. O Processo criativo na construção de uma fantasia carnavalesca: em busca de uma metodologia. Dissertação (Mestrado em Design). Rio de Janeiro: PPGD/EBA – UFRJ, 2020.

BAKHTIN, Mikhail Problemas da poética de Dostoiévski. Tradução de Paulo Bezerra. 5ª Ed. Rio de Janeiro: Editora Forense Universitária, 2013.

BORA, Leonardo Augusto. Entre bons e maus selvagens: a representação do índio no carnaval brasileiro. In: Textos escolhidos de cultura e arte populares, v. 10, n. 2, 2013. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/tecap/article/view/10219/8003. Acesso em: 22 jan. 2021.

COSTA, Haroldo. 100 anos de carnaval no Rio de Janeiro. São Paulo: Irmãos Vitale S/A Ind. E Comércio. 2000. Disponível em: https://books.google.com.br/books?hl=pt-BR&lr=&id=iyKfGMyhCjUC&oi=fnd&pg=PA23&dq=corsos+carnavalescos+cariocas&ots=yosCu1-RXC&sig=nppHDpx0BeJH6yaXQENVc3dKAnM#v=onepage&q=corso&f=false. Acesso em: 30 jan. 2022.

FERREIRA, Felipe. O marquês e o jegue: estudo das fantasias para escola de samba. Rio de Janeiro: Altos da Glória, 1999.

MACKOWIECKY, Sandra. Representação: a palavra, a ideia, a coisa. In: Caderno de Pesquisa Interdisciplinar em Ciências Humanas, PPGICH/UFSC, nr. 57, 2003. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/2181. Acesso em: 12 set. 2021.

OLIVEIRA, Madson Luis Gomes de. A criação dos figurinos para o rancho Ameno Resedá, por meio da análise das aquarelas realizadas por Amaro do Amaral, em 1913. Tese (Pós-Doutorado em Artes Visuais). PPGAV/EBA/UFRJ, Rio de Janeiro, 2014.

OLIVEIRA, Madson Luis Gomes de. Os figurinos carnavalescos de Rosa Magalhães para as Comissões de frente: entre 2001 e 2005. In: ModaPalavra e-periódico, UDESC – vol. 8, nr. 15, Florianópolis: jan/jul. 2015, pp. 3-34. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/5140/514051496002.pdf. Acesso em: 12 maio 2021.

VARGAS, Antonio. Apontamentos para o Estudo da Identidade Artística. In: Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas. UDESC, v.1, nr 7. Florianópolis: 2005, pp. 75-82. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1414573101072005075/8785. Acesso em: 17 mar. 2023.

Memória Mocidade (Dep. Cultural). Mocidade (1983) Como era verde o meu Xingu (Desfile Completo). Youtube, 2014 Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=U_9lSmryMsk. Acesso em: 02 out. 2018.

Mocidade Independente de Padre Miguel – Carnaval de 1983. Galeria do Samba, 2007. Disponível em: https://galeriadosamba.com.br/escolas-de-samba/mocidade-independente-de-padre-miguel/1983/

Published

2023-06-30

How to Cite

PAULA E SILVA, Luiz Antonio; OLIVEIRA, Madson Luis Gomes de. The Construction of a carnival costume from the Fernando Pinto’ creative process. A Luz em Cena: Revista de Pedagogias e Poéticas Cenográficas, Florianópolis, v. 3, n. 5, p. 1–23, 2023. DOI: 10.5965/27644669030520230201. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/aluzemcena/article/view/23537. Acesso em: 16 may. 2024.