How an illuminator is formed: the aesthetics of Marcelo Flecha From the shows “father and son” and “Essay on Memory”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/27644669030520230401

Keywords:

aesthetic identity, illuminator, aesthetic, shows

Abstract

The main objective of this article is to understand how the identity aesthetics of scenic lighting designer Marcelo Flecha (Pequena Companhia de Teatro - São Luís-MA), with emphasis on the conception, construction and execution of shows “Pai e Filho” (2010) and “Ensaios Sobre a Memória ” (2019), observing in the lighting of these two shows what makes Flecha's work so singular. This text focuses on the formative aspects of the illuminator, seeking to understand how the artist's baggage is effective in his aesthetics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gleison Rodrigues Xavier, Federal University of Maranhão

Graduado no curso de Licenciatura em Teatro da Universidade Federal do Maranhão-UFMA. Iluminador.

Abel Lopes Pereira, Federal University of Maranhão

Orientador deste artigo. Prof. Me. Licenciado em Teatro pela Universidade Federal do Maranhão- UFMA, Ator, Iluminador e Diretor de cena- DRT-251, bonequeiro, coordenador Técnico do Teatro Arthur Azevedo, integrante do Grupo de pesquisa Casemiro Coco e da Companhia Oficina de Teatro - COTEATRO. Atuando desde 2006 em produções de eventos, com especial vocação para a área técnica e pesquisador das linguagens da Iluminação Cênica, Cenografia e Teatro de Formas Animadas.     

References

APPIA, Adolphe. A obra de arte viva e outros textos. Tadução Redondo Júnior. Lisboa: Arcádia, [ca 1959].

BOUFLEUR, Rodrigo Naumann. Fundamentos da gambiarra: a improvisação utilitária contemporânea e seu contexto socioeconômico. 2013. Tese (Doutorado em História e Fundamentos da Arquitetura e do Urbanismo) - Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013. Disponível em: https://doi.org/10.11606/T.16.2013.tde-02072013-134355. Acesso em: 10 ju. 2023.

CAMARGO, Roberto Gill. Conceito de iluminação cênica: processos coevolutivos. Rio de Janeiro: Música e Tecnologia, 2012.

COPEAU, Jacques. Apelos. Tradução de José Ronaldo Faleiro. São Paulo: Perspectiva, 2013.

FLECHA, M. Memorial técnico de artesanias iluminocenográficas: desenvolvendo tecnologia a partir da obsolescência ou Tópicos, apontamentos e derrisões de um iluminador dedicado ao pensamento não acadêmico. A Luz em Cena: Revista de Pedagogias e Poéticas Cenográficas, Florianópolis, v. 2, n. 2, p. 1-47, dez. 2021. Disponível em: https://doi.org/10.5965/27644669020220210601. Acesso em: 10 jul. 2023.

GROTOWSKI, Jerzy. Em busca de um teatro pobre. Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira SA, 1992.

HOWARD, Pamela. O que é cenografia? Tradução de Carlos Szlac. São Paulo: Edições SESC, 2009.

PAVIS, Patrice. A análise dos espetáculos. São Paulo: Editora Perspectiva, 2010.

SIMõES, Cibele Forjaz. À luz da linguagem. A iluminação cênica: de instrumento da visibilidade à "Scriptura do visível". 2013. Tese (Doutorado em Teoria e Prática do Teatro) - Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013. Disponível em: https://doi.org/10.11606/T.27.2013.tde-18112013-155400. Acesso em: 10 jul. 2023.

SOUZA, Fernanda Guimarães Mattos de. Gambiarras de Luz: reflexões sobre a formação do iluminador cênico sob a ótica de três gerações cariocas. 2018. 119 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Programa de Pós-Graduação em Artes da Cena, Escola de Comunicação, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2018. Disponível em: http://ppgac-ecoufrj.com.br/uploads/f/s/disserta-fernanda-mattos_bpfr.pdf. Acesso em: 10 jul. 2023.

TEIXEIRA, Ubiratan. Dicionário de teatro/Ubiratan Teixeira. São Luís: Editora Instituto Geia, 2005.

TUDELLA, Eduardo A. da Silva. Práxis cênica como articulação de visualidade: a luz na gênese do espetáculo. Tese (Doutorado). Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas, Escola de Teatro da Universidade Federal da Bahia, sob orientação do Prof. Dr. Ewald Hackler, Salvador, 2013.

Published

2023-06-30

How to Cite

XAVIER, Gleison Rodrigues; PEREIRA, Abel Lopes. How an illuminator is formed: the aesthetics of Marcelo Flecha From the shows “father and son” and “Essay on Memory”. A Luz em Cena: Revista de Pedagogias e Poéticas Cenográficas, Florianópolis, v. 3, n. 5, p. 1–28, 2023. DOI: 10.5965/27644669030520230401. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/aluzemcena/article/view/22759. Acesso em: 15 may. 2024.