Are the traffic lights red? Perspectives on stage lighting during the pandemic and strategies used for remote theater

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/27644669020220210204

Keywords:

stage lighting, pandemic, remote theater, cyberculture, light-language

Abstract

This article seeks to discuss perspectives on stage lighting during the covid-19 pandemic and the possible strategies used in its conception and execution. Based on the concept of cyberculture, developed by Pierre Lévy, we sought to discuss the relationship between theater and new means of consumption based on the use of technologies and virtualities, with an emphasis on the work of the lighting designer. For this, the elaboration and execution of the lighting project of three spectacle performed during the pandemic in 2020 and 2021 were analyzed, which are: Crave, Thoughts On Peace In An Air Raid and The tiger. It was observed in the analysis of the processes which strategies were used according to the conditions imposed by the pandemic. After the analysis, it was possible to conclude that despite different means and equipment, what prevails in the elaboration of lighting is the concept of light-language and what you wants to communicate.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Otavio José Correia Neto, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Mestre em Artes Cênica pelo Programa de Pós-graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal da Bahia (UFBA), com a pesquisa em Iluminação Cênica e dramaturgia, é graduado em Bacharela em Artes Cênicas - Direção Teatral pela Escola de Teatro da UFBA, técnico químico formado pelo Instituto Federal da Bahia (IFBA), premiado na Olimpíada Brasileira de Matemática (OBMEP), tem experiência na área de Artes, com ênfase em Direção Teatral, Dramaturgia, Iluminação Cênica e Cenografia.

References

AGAMBEN, Giorgio. O fogo e o relato: ensaios sobre criação, escrita, artes e livros. Tradução Andrea Santurbano, Patricia Peterle. São Paulo: Boitempo, 2018.

CORREIA NETO, Otávio José. A luz na dramaturgia: a iluminação cênica como narrativa a partir da fisicalização de imagens poéticas. 237 f il. 2021. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) – Escola de Teatro, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2021.

DAVINI, Silvia. A pesquisa em teatro: a questão da palavra e da voz; In: Pesquisa em artes cênicas: textos e temas, org. Narciso Telles. Rio de Janeiro: E-papers, 2012, p. 68-109.

DAY-LEWIS, Cecil. The Poetic Image. New York: Oxford University Press, 1947.

GASCOIGNE, Bamber. World theatre: an illustrated history. Boston, Little, Brown, 1968.

LÉVY, Pierre. Cibercultura; tradução de Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Ed. 34, 1999.

MACAULAY, Thomas. Essays on Milton. Boston: D.C. Heath & Co, 1900.

SKOOG, Douglas A.; WEST, Donald M.; HOLLER, F. James; CROUCH, Stanley R. Fundamentos de Química Analítica. São Paulo: Editora Thomson, 2006.

SPOLIN, Viola. Theater Games for the Classroom: A Teacher's Handbook. Evanston: Northwestern University Press, 1986.

WILSON, Edwin; GOLDFARB, Alvin. Living theater: a history. New York: McGraw-Hill, 1994.

Published

2021-12-31

How to Cite

CORREIA NETO, Otavio José. Are the traffic lights red? Perspectives on stage lighting during the pandemic and strategies used for remote theater. A Luz em Cena: Revista de Pedagogias e Poéticas Cenográficas, Florianópolis, v. 2, n. 2, p. 1–25, 2021. DOI: 10.5965/27644669020220210204. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/aluzemcena/article/view/21173. Acesso em: 19 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático: Luz e Cena em Campo Expandido. Iluminação e Audiovisual