This is an outdated version published on 2022-04-23. Read the most recent version.

A trajectory of light: The pedagogical inherence in the professional practice of the University Laboratory of Lighting Design

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/27644669010120210803

Abstract

With over 25 years of experience in his career, Denílson Marques from São Paulo defines himself as a lighting designer and as a professional in the practice of lighting design in a university laboratory. Speaking of his shows that incorporate technical and aesthetic knowledge, in addition to his role in training students, as well as his search for knowledge that diversify his education, he understands his work as inherent to a pedagogical action shared with students from an undergraduate course in performing arts. In an interview given in May 2021, Denílson recounts his trajectory of light, his learning processes, comments on the support received and his understanding of the role he plays in the Teatro Laboratório of the University of São Paulo, USP.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Denilson Marques, Universidade de São Paulo (USP)

Lighting designer e profissional da prática de iluminação cênica no Teatro Laboratório da Universidade de São Paulo (USP). Atua a mais de 25 anos na área e desde 2003 como iluminador nos cursos de licenciatura e bacharelado do Departamento de Artes Cênica e na Escola de Arte Dramática da Universidade de São Paulo (USP). 

Ivo Godois, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), Florianópolis, SC

Doutorando em Teatro - Iluminação cênica, no Programa de Pós-Graduação em Teatro da Universidade do Estado de Santa Catarina – UDESC, Florianópolis (2019 +). Mestrado em Teatro - História da Iluminação Cênica catarinense no PPGT – UDESC, Florianópolis (2011). Graduação em Artes Cênicas na UDESC, Florianópolis (2003). Fundador, Editor e Conselheiro da Revista on-line A Luz em Cena. Organizador do Evento A Luz em Cena (9 edições). Coordenador técnico do LUZ Laboratório de iluminação no DAC – UDESC. Tem experiência com a coordenação técnica de eventos e criação de luz nas áreas de teatro e dança.

Published

2021-07-30 — Updated on 2022-04-23

Versions

How to Cite

MARQUES, Denilson; GODOIS, Ivo. A trajectory of light: The pedagogical inherence in the professional practice of the University Laboratory of Lighting Design. A Luz em Cena: Revista de Pedagogias e Poéticas Cenográficas, Florianópolis, v. 1, n. 1, p. 1–32, 2022. DOI: 10.5965/27644669010120210803. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/aluzemcena/article/view/20779. Acesso em: 18 may. 2024.