Two decades of Fomento ao Teatro for the city of São Paulo: the project as relevant materiality
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573102552025e0114Keywords:
project , public calls, collective theater, culture fundingAbstract
This article investigates projects drawn up by theater groups to apply for public funding, a materiality that is present daily in today's theatrical activity. Its source of research is the 573 projects awarded by the first 40 editions of the Theater Promotion Program for the city of São Paulo. It briefly introduces the Program, and the research methodology based on a cartography of the awarded projects and then investigates the role of the selection committees and the groups' strategies for competing for the program's financial resources. Finally, it outlines the network of proposals made by the groups based on the examination and classification of the set of projects.
Downloads
References
BRAGA, R.; MARQUES, J. Trabalho, globalização e contramovimentos: dinâmicas da ação coletiva do precariado artístico no Brasil e em Portugal. Sociologias. v. 19, p. 52–80, 2017.
CAMARGO, M. V. O Teatro de Grupo paulistano e a encruzilhada: Reparações históricas, epistemológicas e estéticas. Rebento, v. 1, n. 20, 2025. Disponível em: https://www.periodicos.ia.unesp.br/index.php/rebento/article/view/1012 Acesso em: 15 ago. 2025.
COSTA, I. C. Teatro de grupo contra o deserto do mercado. ArtCultura, Uberlândia, v.9, n. 15, p. 17-29, 2008.
COSTA, I. C; CARVALHO, D. A luta dos grupos teatrais de São Paulo por políticas públicas para a cultura os cinco primeiros anos da lei de fomento ao teatro. São Paulo: Cooperativa Paulista de Teatro, 2008.
FÉRAL, J.; BERMINGHAM, R. P. Theatricality: The Specificity of Theatrical Language. SubStance, [s. l.], v. 31, n. 2/3, p. 94–108, 2002. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/3685480. Acesso em: 13 maio 2024.
FERNANDES, S. Teatralidades contemporâneas. São Paulo: Perspectiva FAPESP, 2010.
LEI Nº 13.279 DE 8 DE JANEIRO DE 2002. Disponível em: https://legislacao.prefeitura.sp.gov.br/leis/lei-13279-de-08-de-janeiro-de-2002/. Acesso em: 10 maio 2024.
LEITE, R. P. Localizando o espaço público: Gentrification e cultura urbana. Revista Crítica de Ciências Sociais, n. 83, p. 35–54, 2008.
MAGRIS et PICON-VALLIN. Les théâtres documentaires. Montpellier: Éditions Deuxième époque, 2019.
MOSTAÇO, E. Teatro e política Arena, Oficina e Opinião. 2. ed. São Paulo: Annablume, 2016.
OLIVEIRA, T. B. de; MACIEL, D. E. F. Novas práticas culturais e políticas públicas: a Lei do Fomento e as Fábricas de Cultura. Revista Extraprensa, v. 11, n. 1, p. 151–170, 2017.
PUPO, M. L. de S. B. Alteridade em cena. Sala Preta, São Paulo, v. 12, n. 1, p. 46–57, 2012.
SANTOS, M. A natureza do espaço técnica e tempo, razão e emoção. São Paulo: Hucitec, 1996.
SANTOS, V. A cisma e o sismógrafo. Subtexto – Revista de Teatro do Galpão cine Horto. n.5, p.37-44, 2008.
SANTOS, M. O retorno do território. São Paulo: Hucitec/ Annablume, 2002.
SANTOS, M. Por uma nova geografia Da crítica da geografia a uma geografia crítica. São Paulo: Hucitec, 1980.
SOTRATTI, Marcelo Antônio. Revitalização. In: REZENDE, Maria Beatriz et al. Dicionário IPHAN de Patrimônio Cultural. Rio de Janeiro. Brasília: IPHAN/DAF/Copedoc, 2015. (verbete).
UBERSFELD, A. Lire le théâtre. 2. L’école du spectateur. Paris: Éditions sociales; 14-Condé-sur-Noireau, 1981.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.