Traditional Northeast Dances on the School Floor: reports of an experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573102472023e0206

Keywords:

Teaching of Northeastern Traditional Dances at School, Experience Report in Dance, Dance - education

Abstract

This dance/educational study aims at understanding the impacts generated from the pedagogical practice with Traditional Northeastern Dances at the School for Reference in Middle School Sizenando Silveira (EREM Size), in the year 2022. Therefore, we organized the text based on two theoretical foundations, which are: (1) The EREM Size, the Curriculum of Pernambuco and the Traditional Northeastern Dances, and (2) Formation of authors in Dance: possibilities based on the repertoires of the Traditional Northeastern Dances. Then, we reflected about the teaching-learning processes with the mentioned dances at school and their implications in the teacher and in the students. With this work, we realize how much the repertoires of these dances are sources of knowledge and can/should be used as a means for a transgressive education, which begins in the body and its social markers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alexsander Barbozza, Federal University of Bahia

Doutrande e Mestre em Dança pelo Programa de Pós-graduação em Dança da Universidade Federal da Bahia (PPGDanca/UFBA). Especialiste em Arte-Educação pela Faculdade Venda Nova do Imigrante (FAVENI). Licenciade em Dança pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Professore substitute no Curso de Licenciatura em Dança da Universidade Federal da Paraíba (UFPB) e de Dança/Arte na Escola de Referência de Ensino Médio Aníbal Fernandes (EREMAFE- Recife).

References

ARROYO, Miguel G. Repensar o Ensino Médio. In: DAYRELL, Juarez; CARRANO, Paulo; MAIA, Carla Linhares (org.). Juventude e Ensino Médio: sujeitos e currículos em diálogos. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014.

BARBOSA, Ana Mae; CUNHA, Fernanda (org.). Abordagem triangular no ensino da arte e cultura visual. São Paulo: Cortez, 2010.

BARBOZZA, Alexsander da Silva; AQUINO, Rita Ferreira de. Proposições entre o Ensino da Dança e as Teorias dos Movimentos Sociais, no prelo.

BARBOZZA, Alexsander da Silva; DAMASCENO, Letícia. O Ensino da Dança Empirista no Brasil. Investigaciones en Danza y Movimiento, Buenos Aires. v. 3, n. 6, p. 2-26, set. 2022. Disponível em: https://revistasojs.una.edu.ar/index.php/IDyM/article/view/147. Acesso em: 27 jul. 2023.

BARBOZZA, Alexsander da Silva. Planejamento da Eletiva Danças Tradicionais do Nordeste. Escola de Referência em Ensino Sizenando Silveira. SIEPE: 2022.

BRASIL. Lei nº 13.415/2017, de 13 de fevereiro de 2017. Reforma do Novo Ensino Médio. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13415.htm. Acesso em: 05 de mar. 2023.

CÔRTES, Gustavo Pereira. Processos de Escolarização dos Saberes Populares. Orientadora: Lucíola Licínio de Castro Paixão Santos. 2003. Dissertação (Mestrado em Conhecimento e Inclusão Social) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Minas Gerais, 2003.

GEHRES, Adriana F. Corpo-Dança-Educação: na contemporaneidade ou da construção de corpos fractais. Instituto Piaget: Lisboa, 2008.

GONÇALVES, Carlos Cleiton. Xaxado e criação artística: um estudo sobre ressignificações do popular no ambiente educativo. (Anais) III CONEDU - Congresso Nacional de Educação. Campina Grande: Realize Editora, 2016. Disponível em: https://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2016/TRABALHO_EV056_MD1_SA20_ID9615_10082016105724.pdf. Acesso em: 05 mar. 2023.

GONÇALVES, Carlos Cleiton. Xaxado e criação artística: um estudo sobre ressignificação da cultura popular no ambiente escolar. Dissertação (Mestrado) - Programa de Mestrado Profissional em Arte em Rede Nacional da Universidade Federal da Paraíba (PROFArtes/UFPB), 2018. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/13170?locale=pt_BR. Acesso em: 05 mar. 2023.

hooks, bell. Anseios: raça, gênero e políticas culturais. Trad. Jamille Pinheiro. São Paulo: Elefante, 2019.

HANNA, Judith Lynne. Dança, sexo e gênero: signos de identidade, dominação, desafio e desejo. Trad. Mauro Gama. Rio de Janeiro: Rocco, 1999.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997.

MARQUES, Isabel Azevedo. Ensino da dança hoje: textos e contextos. São Paulo: Cortez, 1999.

MARQUES, Isabel Azevedo. Dançando na escola. 4ª ed. São Paulo: Cortez, 2007.

MARQUES, Isabel Azevedo. Linguagem da Dança: arte e ensino. 1. ed. São Paulo: Digitexto, 2010.

MARQUES, Isabel Azevedo. Linguagem da Dança: arte e ensino. Dança na Escola: arte e ensino. Saltos para o Futuro: ano XXII - Boletim 2 - Rio de Janeiro, 2012a. Disponível em: http://www.ficms.com.br/web/biblioteca/Dan%E7a%20na%20Escola.pdf. Acesso em: 19 de mar. 2023.

MARQUES, Isabel Azevedo. Interações: criança, dança e escola. Coordenadora: Josca Ailine Baroukh; Organizadora: Maria Cristina Carapeto Lavrador Alves. São Paulo: Blucher, 2012b. (Coleção InterAções).

MARQUES, Isabel Azevedo. Artista às avessas, ou: o que a Arte pode aprender com a Arte. PARRA, Denise; PRIMO, Rosa (Org). Invenções do Ensino em Arte. Fortaleza: Expressão Gráfica e Editora, 2014.

PERNAMBUCO. Secretaria de Educação e Esportes. Currículo de Pernambuco: Ensino Médio. União dos Dirigentes Municipais de Educação; Coordenação Ana Coelho Vieira Selva, Sônia Regina Diógenes Tenório; apresentação Marcelo Andrade Bezerro Barros, Natanael Jose da Silva - Recife: A secretaria, 2021.

SILVA, Tomaz Tadeu da Silva. Documentos de Identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3. ed., 10. reimp. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017.

SOUZA, Jessé. A elite do atraso. Rio de Janeiro: Estação Brasil, 2019.

Published

2023-07-24

How to Cite

BARBOZZA, Alexsander. Traditional Northeast Dances on the School Floor: reports of an experience. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 47, p. 1–26, 2023. DOI: 10.5965/1414573102472023e0206. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23680. Acesso em: 18 may. 2024.