Cabaré das Divinas Tetas: intersections between clown, drag art and feminisms

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573102472023e0110

Keywords:

Clowns, Circus, Drag art, Feminist art, Cabaret

Abstract

This article is about the context where the platform Divinas Tetas of Belo Horizonte was raised, a brief analysis of the way of articulation of women clowns in the capital of Minas Gerais on the first two decades of the 21st century, and the questions about the concepts of female clowns, drag art, gender and feminisms. It is a case study in the “clowning” and “cabaristic” paths that constitute part of the trajectory of the female clown movement in Belo Horizonte. Or (to be more direct clowns) who are the Divinas Tetas, where they live, what they eat, how they reproduce. This article brings as theoretical and bibliographical references the authors Lili Castro, Daiani Brum, Ana Fuchs, Melissa Caminha, Erminia Silva, Renata Saavedra, Cleber Braga, Judith Butler, Manuela Castelo Branco de Oliveira and Neyde Veneziano.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dagmar Teixeira Bedê, Federal University of Ouro Preto

Mestranda em Artes Cênicas, pela Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP). Especialização em Gestão Cultural pelo Centro Universitário (UNA). Graduação em Jornalismo, Pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC/Minas). palhaça, cabareta, faquiresa, atriz, performer, diretora, produtora e gestora cultural.

Raquel Castro de Souza, Federal University of Ouro Preto

Doutorado em Artes, ênfase em Artes da Cena pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) - com estágio de pesquisa (doutorado-sanduíche) no Centro de Pesquisa EURORBEM (dupla tutela: Université Paris-Sorbonne/CNRS), bolsa PDSE/CAPES. Mestrado em Artes, pela UFMG. Graduação em Licenciatura em Educação Artística/Habilitação Música, pela UFMG. Profa. de Artes Cênicas na Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP).

References

BRAGA, Cleber. Tra(d)ição como ética decolonial do cabaré sudaca: Cantada em prosa, verso e rebolado!. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 41, p. 1-31, set. 2021.

BRUM, Daiani Cezimbra Severo Rossini. Mulheres palhaças e a política uterina de expansão: entrevista com Karla Concá. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 33, p. 455-468, dez. 2018.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero. Feminismo e subversão da identidade. Trad. Renato Aguiar. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.

CAMINHA, Melissa Lima. Jennifer Miller, palhaça com barba: clown_tatos em prol de uma palhaçaria feminista-queer. In: WUO, Ana; BRUM, Daiani (Org.). Palhaças na universidade: pesquisas sobre a palhaçaria feita por mulheres e as práticas feministas em âmbitos acadêmicos, artísticos e sociais. Santa Maria: Editora UFSM, 2022. p. 245-263.

CAMINHA, Melissa Lima. Payasas Historias, Cuerpos y Formas de Representar la Comicidad desde una Perspectiva de Género. 2015. Tese (Doctorado) – Programa de Doctorado: Artes y Educación, Facultad de Bellas Artes, Sección de Pedagogías Culturales, Universidad de Barcelona. Barcelona, 2015.

CARDOSO, Manuela Castelo Branco de Oliveira. “Sapatadas da vida”, ou por uma “ciência gaiata”. In: BRONDANI, Joice Aglae (Org.). Mulher, Mito, Riso e Cena. São Paulo: Giostri, 2020. p. 143-168.

CASTRO, Lili. Palhaços: multiplicidade, performance e hibridismo. Rio de Janeiro: Mórula, 2019.

FUCHS, Ana Carolina Müller. A Palhaça entre as configurações de gênero e a máscara. In: WUO, Ana; BRUM, Daiani (Org.). Palhaças na universidade: pesquisas sobre a palhaçaria feita por mulheres e as práticas feministas em âmbitos acadêmicos, artísticos e sociais. Santa Maria: Editora UFSM, 2022. p. 31-46.

SAAVEDRA, Renata Franco. Mulheres palhaças: a poética e a política da comicidade feminina. Monografia (Graduação em Jornalismo) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2011.

SILVA, Erminia. Histórias do aqui e agora: cabaré e a teatralidade circense. Repertório Teatro & Dança, Salvador, ano 13, n. 15, p. 59-73, 2010.

VENEZIANO, Neyde. O Teatro de Revista no Brasil: dramaturgia e convenções. São Paulo: Sesi-SP, 2013.

Sites

Clube da Esquina. Disponível em: https://pt.wikipedia.org/wiki/Clube_da_Esquina . Acesso em: 1 jun. 2022.

Nascemos nus, o resto é drag. Disponível em: https://ipla.com.br/conteudos/artigos/nascemos-nus-o-resto-e-drag/. Acesso em: 27 jan. 2023.

Picadeiro de sonhos: Casa Circo Gamarra acolhe artistas circenses de passagem pela capital. Disponível em: https://www.hojeemdia.com.br/entretenimento/picadeiro-de-sonhos-casa-circo-gamarra-acolhe-artistas-circenses-de-passagem-pela-capital-1.615417. Acesso em: 1 jun. 2022.

RuPaul. Disponível em: https://pt.wikipedia.org/wiki/RuPaul. Acesso em: 29 jan. 2023.

Published

2023-07-24

How to Cite

BEDÊ, Dagmar Teixeira; SOUZA, Raquel Castro de. Cabaré das Divinas Tetas: intersections between clown, drag art and feminisms. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 47, p. 1–20, 2023. DOI: 10.5965/1414573102472023e0110. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23249. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular II