The creation of bodies in experience in the autofictional performance Casa Vazia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573102472023e0208

Keywords:

Autofiction, Performativity, Theatricality, Bodies in experience

Abstract

“One house, five performers, 24 hours: arrive when you can, leave when you want” – this was the synopsis of the autofictional performance Casa Vazia, a work that falls within the contagion zone between theatricality and performativity and bets so much on a space-time relationship unconventional as in the radical proximity between performers and spectators. From process materials, interviews with the cast and a bibliographic review, the article investigates how Casa Vazia established itself as a potent aesthetic-political field for the creation of bodies that vibrate, that is, bodies in experience, through the circulation, agency and negotiation of affections, memories and desires between actors, spectators, the space of the house and the territory of the city. The work contributes with reflections on the modes of operation of the contemporary scene, with emphasis on the oscillation between scene and non-scene and the experimentation of non-traditional relationships between performers and spectators.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gabriel Morais, Federal University of Rio de Janeiro

Doutorando em Artes da Cena pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Mestrado em Artes da Cena pela UFRJ. Graduação em Comunicação social, pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Graduação em Artes Cênicas com habilitação em Direção Teatral pela UFRJ. Prof. Substituto na UFRJ.

References

BARRA, Camila. Depoimento da espectadora Camila Barra. In: Casa Vazia: do lado de dentro. Rio de Janeiro, 19 de janeiro de 2016. Disponível em: http://colecaocasavazia.blogspot.com/2016/01/depoimento-de-camila-barra-sobre.html. Acesso em: 01 jun. 2019.

BROOK, Peter. A porta aberta: reflexões sobre a interpretação e o teatro. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2011.

CABRAL, Ricardo. Entrevista com o ator Ricardo Cabral concedida a Gabriel Morais, em 18/03/2019, no bairro do Flamengo, na cidade do Rio de Janeiro. In: MORAIS, Gabriel. Teatro Performativo Autoficcional: Experiências Estético-Políticas na Cena Contemporânea. Rio de Janeiro, 2020. Dissertação (Mestrado em Artes da Cena) – Escola de Comunicação, Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2020.

Casa Vazia – Espetáculo. 2018. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=j7L5VsPom-A&feature=youtu.be. Acesso em: 27 nov. 2019.

DELEUZE, Gilles. Espinosa e nós. In: DELEUZE, Gilles. Espinosa: Filosofia Prática. São Paulo: Editora Escuta, 2002, p. 125-135.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. 28 de novembro de 1947 – Como criar para si um corpo sem órgãos. In. DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. Vol. 3. São Paulo: Editora 34, 1999, p. 8-27.

DERRIDA, Jacques. A escritura e a diferença. São Paulo: Perspectiva, 1995.

FABIÃO, Eleonora. Programa Performativo: o corpo-em-experiência. In: ILINX Revista do LUME. Núcleo Interdisciplinar de Pesquisas Teatrais da UNICAMP: #4, 2013, p. 1-11.

FÉRAL, Josette. Além dos limites: teoria e prática do teatro. São Paulo: Perspectiva, 2015.

FIGUEIRA, Isabel. Entrevista com a atriz Isabel Figueira concedida a Gabriel Morais, em 03 abr. 2019, via chamada de vídeo no WhatsApp. In: MORAIS, Gabriel. Teatro Performativo Autoficcional: Experiências Estético-Políticas na Cena Contemporânea. Rio de Janeiro, 2020. Dissertação (Mestrado em Artes da Cena) – Escola de Comunicação, Universidade Federal do Rio de Janeiro.

MIGUEL, mariah. Apresentação magnética. In. MIGUEL, mariah. Casa Vazia: do lado de dentro. Rio de Janeiro, 05 de dezembro de 2014. Disponível em: http://colecaocasavazia.blogspot.com/2014/12/apresentacao-magnetica.html. Acesso em: 02 jun. 2019.

MIGUEL, mariah. Entrevista com a atriz mariah miguel concedida a Gabriel Morais, em 24/03/2019, no bairro de Santa Tereza, na cidade do Rio de Janeiro. In: MORAIS, Gabriel. Teatro Performativo Autoficcional: Experiências Estético-Políticas na Cena Contemporânea. Rio de Janeiro, 2020. Dissertação (Mestrado em Artes da Cena) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2020.

MIGUEL, mariah. Mariah 13/14. In: Casa Vazia: do lado de dentro. Rio de Janeiro, 16 de agosto de 2016. Disponível em: http://colecaocasavazia.blogspot.com/2016/08/mariah-1314.html. Acesso em: 01 jun. 2019.

MORAIS, Gabriel. Teatro Performativo Autoficcional: Experiências Estético-Políticas na Cena Contemporânea. Rio de Janeiro, 2020. Dissertação (Mestrado em Artes da Cena) – Escola de Comunicação, Universidade Federal do Rio de Janeiro. Disponível em: https://www.ppgac-ecoufrj.com.br/uploads/f/s/disserta-gabriel-morais_Rprp.pdf.

SANCHEZ, José. Prácticas de lo real en la escena contemporânea. Madrid: Visor Libros, 2007.

Published

2023-07-24

How to Cite

MORAIS, Gabriel. The creation of bodies in experience in the autofictional performance Casa Vazia. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 47, p. 1–23, 2023. DOI: 10.5965/1414573102472023e0208. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22955. Acesso em: 18 may. 2024.