The art criticism and reception of Arthur Bispo do Rosário’s works in the 1990s

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234617422025e0016

Keywords:

Arthur Bispo do Rosário, exhibition catalogue, contemporary art criticism

Abstract

This article discusses the reception and art criticism of exhibitions featuring the works of Arthur Bispo do Rosário, analyzing a general overview of the discussions his works provoked in the art field in the 1990s. Specifically, it focuses on reviews of the exhibition of Bispo's works as one of the brazilian representatives at the 46th Venice Biennale in 1995; the exhibition "Eu preciso destas palavras. Escrita" held at Caixa Cultural in 1999; and the group exhibition "Por que Duchamp? Leituras duchampianas por artistas e críticos brasileiros." in 1999 at Itaú Cultural in São Paulo. Based on an analysis of newspaper art critics, curatorial texts, and exhibition catalogs, this article aims to map and discuss attempts to legitimize Bispo as a contemporary artist and the comparisons and parallels between his life and work and those of major names in national and international art. It was found that the debates surrounding the presence of Bispo do Rosário's works in the exhibition circuit involve complex issues for critics, such as the definition of art, the boundaries between sanity and madness, the appropriation of objects without artistic intention, and his categorization as an artist. Art scholars seek to validate him through comparisons with other artists and the aesthetic, political, and poetic value of his works. This article analyzes specific critical texts to illustrate these discussions and highlight the lasting impact of Bispo do Rosário's work, particularly since the 1990s.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Vitoria Miron Duleba, Universidade Estadual do Paraná

Graduada em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná; pós-graduada em Psicologia Social pelo Instituto Souza, mestranda pelo PPGAV Unespar e graduanda em Licenciatura em Artes Visuais pela Faculdade de Artes do Paraná. Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase em Psicologia Histórico Cultural e Psicopedagogia, atuando principalmente no seguinte tema: antimanicomial, saúde coletiva e neurodiversidade.

References

BOUSSO, Vitória Daniela. et. al. Por que Duchamp? Leituras duchampianas por artistas e críticos brasileiros. São Paulo: Itaú Cultural: Paço das Artes, 1999.

COUTINHO, Wilson. As faces polêmicas da razão. Rio de Janeiro: O Globo, 05 jun. 1995, p. 8.

COUTINHO, Wilson. Veneza para jornalistas. Rio de Janeiro: O Globo, 08 jun. 1995, s./p.

DANTO, Arthur. Da estética à crítica de arte. In: Após o fim da arte: a arte contemporânea e os limites da história. São Paulo: Odysseus, 2006, p.89-109.

OSÓRIO, Camillo. Obras que mostram ao homem que ele foi feito para brilhar. Rio de Janeiro: O Globo, 30 jun. 1999, s./p.

MORAIS, Frederico. Arthur Bispo do Rosário: Arte além da loucura. Rio de Janeiro: NAU Editora, 2013.

RIVERA, Tania. Lugares do delírio - Arte e expressão, loucura e política. São Paulo: Edições SESC, 2023.

SILVA, Rodrigo de Freitas. Arthur Danto e o fim da arte. Revista Pergaminho, 2021.

TINOCO, Bianca Andrade. A crítica de arte nos jornais de 1955 a 2005 – o caso carioca. São Paulo: Anais do III ENCONTRO DE HISTÓRIA DA ARTE – IFCH / UNICAMP, 2007.

Published

2025-11-11

How to Cite

DULEBA, Maria Vitoria Miron. The art criticism and reception of Arthur Bispo do Rosário’s works in the 1990s. Palíndromo, Florianópolis, v. 17, n. 42, p. 1–16, 2025. DOI: 10.5965/2175234617422025e0016. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/26948. Acesso em: 12 nov. 2025.