The Piano harmony performance within children's reach
technical piano skills and teaching practices
DOI:
https://doi.org/10.5965/2525530410012025e0210Keywords:
ensino de harmonia para crianças, pedagogia do piano e infância, desenvolvimento motor, piano em grupoAbstract
Harmony performance can be practiced from the time children begin playing the piano, through experimental and imitation activities (COSTA-GIOMI, 2003; 1994), which are aligned with the student's motor development. Based on an ongoing doctoral research project, we have identified basic technical-pianistic skills so that the performance of harmonies can be accessible to children from the moment they begin playing the instrument. In this sense, the aims of this article are (1) to analyze how these technical-pianistic skills enable children to perform basic harmonies; (2) to point out pedagogical-methodological possibilities for introducing accessible, playful and motivating harmony practices for the public in question, from the earliest stages of learning the instrument. We hope to contribute to Piano Pedagogy, reducing the existing gap in the teaching of harmony in this context.
Downloads
References
BARROS, Matheus H. F; PENNA, Maura (orgs.) Pesquisa-ação e Educação Musical: desenvolvendo possibilidades. Petrolina: IFSERTAOPE, 2022. 145p.
CAMPOS, Moema C. A educação musical e o novo paradigma. Rio de Janeiro: Entrelivros, 2000.
CARNEIRO, Luciano; PARIZZI, Betânia. O desenvolvimento de habilidades harmônicas em aulas de piano para crianças de 7 e 8 anos: resultados de um projeto piloto. In: CONGRESSO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM MÚSICA – ANPPOM, 34., 2024, Salvador. Anais [...]. Salvador: ANPPOM, 2024.
CORRIGALL, Kathleen A.; TRAINOR, Laurel J. Effects of musical training on key and harmony perception. Annals of the New York Academy of Sciences, New York, v. 1169, n. 1, p. 164–168, 2009. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1749-6632.2009.04769.x.
COSTA-GIOMI, Eugenia. Young children’s harmonic perception. Annals of the New York Academy of Sciences, New York, v. 999, n. 1, p. 477–484, 2003. DOI: https://doi.org/10.1196/annals.1284.058.
COSTA-GIOMI, Eugenia. El desarrollo de la percepción armónica durante la infancia. Cuadernos Interamericanos de Investigación en Educación Musical, México, v. 1, n. 002, 2001. Disponível em: https://www.revistas.unam.mx/index.php/cem/article/view/7311. Acesso em: 25 maio 2025.
COSTA-GIOMI, Eugenia. Recognition of chord changes by 4- and 5-year-old American and argentine children. Journal of Research in Music Education, Reston, v. 42, n. 1, p. 68–85, 1994. DOI: https://doi.org/10.2307/3345338.
DELALANDE, François. A música é um jogo de criança. São Paulo: Peirópolis, 2019.
FINK, Seymour. Mastering piano technique: a guide for students and performers. Portland: Amadeus Press, 1992.
FONSECA, João Gabriel Marques. Frequência dos problemas neuromusculares ocupacionais de pianistas e sua relação com a técnica pianística: uma leitura transdisciplinar da medicina do músico. 2007. Tese (Doutorado em Clínica Médica) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2007. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/ECJS-757PEG. Acesso em: 25 maio 2025.
FONSECA, Marcelo Parizzi Marques; FONSECA, João Gabriel Marques. A complexa afinação dos corpos musicais. In: PARIZZI, B. et al. (org.). Música... cérebro, educação, saúde. São Paulo: Instituto Langage, 2024. p. 151–165.
FONSECA, Marcelo Parizzi Marques; CARDOSO, Francisco; GUIMARÃES, Antônio. Fundamentos biomecânicos da postura e suas implicações na performance da flauta. Per Musi, Belo Horizonte, n. 31, p. 86–107, jun. 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/permusi2015a3105.
FONTAINHA, G. H. O ensino do piano: seus problemas técnicos e estéticos. 2. ed. São Paulo: Carlos Wehrs & Cia. Ltda., 1956.
GAINZA, Violeta H. de. A jugar y cantar con el piano: iniciación a la enseñanza instrumental. Buenos Aires: Editorial Guadalupe, s.d.
GALLAHUE, David L.; OZMUN, John C.; GOODWAY, Jacqueline D. Compreendendo o desenvolvimento motor: bebês, crianças, adolescentes e adultos. Porto Alegre: AMGH, 2013.
GONÇALVES, Maria Lúcia J. Educação musical através do teclado: manual do professor. v. 1, 3. ed. digital, modernizada e revisada por T. Batistone & I. Barancoski. Rio de Janeiro: UNIRIO, 2019.
GUEST, Ian. Harmonia: método prático. v. 1. Rio de Janeiro: Lumiar Editora, 2006.
ILARI, Beatriz. Bebês também entendem de música: a percepção e a cognição musical no primeiro ano de vida. Revista da ABEM, Porto Alegre, v. 10, n. 7, 2002. Disponível em: https://revistaabem.abem.mus.br/revistaabem/article/view/435. Acesso em: 25 maio 2025.
KRUMHANSL, Carol L. Ritmo e altura na cognição musical. In: ILARI, B. S. (org.). Em busca da mente musical: ensaios sobre os processos cognitivos em música – da percepção à produção. Curitiba: Editora da UFPR, 2006. p. 45–109.
LACERDA, Humberto G. M. O piano: de um professor para um aluno. 2. ed. São Paulo: Irmãos Vitale, 1973.
LAVILLE, Christian; DIONNE, Jean. A construção do saber: manual de metodologia da pesquisa em ciências humanas. Tradução: Heloísa Monteiro e Francisco Settineri. Porto Alegre; Artmed; Belo Horizonte: Editora UFMG, 1999. 340p.
LEÃO, José Daniel Espírito Santo Pestana. Técnicas de recuperação para alunos de violino. 2011. Dissertação (Mestrado em Música) – Universidade de Aveiro, Lisboa, 2011. Disponível em: https://ria.ua.pt/handle/10773/7885. Acesso em: 25 maio 2025.
LONGO, Laura. Divertimentos para piano. 2. ed. São Paulo: Ed. do Autor, 2017.
MANDANICI, Marcella; BARATÈ, Adriano; LUDOVICO, Luca A.; AVANZINI, Frederico. A computer-based approach to teach tonal harmony to young students. In: Proceedings of the 11th International Conference on Computer Supported Education, 2019. Disponível em: https://www.academia.edu/64210972. Acesso em: 25 maio 2025.
PARIZZI, Betânia; BROOCK, Angelita. Sobre repertórios musicais para a primeira infância e suas funções. In: PARIZZI, B.; SANTIAGO, D. (org.). Música e desenvolvimento humano: práticas pedagógicas e terapêuticas. São Paulo: Instituto Langage, 2022. p. 19–53.
PARIZZI, Betânia. O piano ao alcance da primeira infância. In: PARIZZI, B.; SANTIAGO, D. (org.). Música e desenvolvimento humano: práticas pedagógicas e terapêuticas. São Paulo: Instituto Langage, 2022. p. 92–117.
PARIZZI, Betânia; SANTIAGO, Patrícia Furst. Piano brincando. 2. ed. rev. e ampl. Belo Horizonte: Fino Traço: Editora UFMG, 2020.
PENA, Maura. Música(s) e seu ensino. 2. ed. Porto Alegre: Sulina, 2015.
PÓVOAS, Maria Bernardete Castelan; TABACOW, Mariana Costa Chamas. Preservação da saúde infantil no ensino do piano. DAPesquisa, Florianópolis, v. 7, n. 9, p. 308–322, 2012. DOI: https://doi.org/10.5965/1808312907092012308.
REIS, Carla; BOTELHO, Liliana. Piano Pérolas 2: bichos da terra, da água e do ar. Belo Horizonte: Escola de Música da UFMG, 2023.
REIS, Carla; BOTELHO, Liliana. Piano Pérolas: quem brinca já chegou. Belo Horizonte: Escola de Música da UFMG, 2019.
ROCHA, Junia Canton. As Kinderszenen de Almeida Prado: uma contribuição transdisciplinar à pedagogia pianística. Tese (Doutorado em Música). Programa de Pós-Graduação em Música da Universidade Federal de Minas Gerais, 2024.
SANTIAGO, Patrícia Furst. Formação do professor de piano: ensino de piano em grupo para iniciantes. Curitiba: Appris, 2021.
SCHAFER, R. Murray. O ouvido pensante. 2. ed. Tradução de Magda R. Gomes da Silva e Maria Lúcia Pascoal. São Paulo: Editora UNESP, 2011.
SCHELLENBERG, E. Gleen; BIGAND, Emmanuel; POULIN-CHARRONNAT, Benedicte; GARNIER, Cècilia; STEVENS, Catherine. Children’s implicit knowledge of harmony in Western music. Developmental Science, Oxford, v. 8, n. 6, p. 551–566, 2005. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-7687.2005.00447.x.
SOARES, Natália F.; SARMENTO, Manoel J.; TOMÁS, Catarina. Investigação da infância e crianças como investigadoras: metodologias participativas dos mundos sociais das crianças. Nuances: Estudos sobre Educação, [s. l.], v. 12, n. 13, jan./dez. 2005.
SWANWICK, Keith. A basis for music education. London: Routledge, 1979.
TRAINOR, Laurel; HEINMILLER, Becky. Infants prefer to listen to consonance over dissonance. Infant Behavior and Development, v. 21, p. 77–88, dez. 1998. DOI: https://doi.org/10.1016/S0163-6383(98)90055-8.
TRIPP, David. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, v. 31, p. 443–466, dez. 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022005000300009
TUBIANA, Raoul; THOMINE, Jean-Marie; MACKIN, Edward. Diagnóstico clínico da mão e do punho. 2. ed. Rio de Janeiro: Interlivros Edições Ltda., 1996.
VERHAALEN, Marion. Explorando música através do teclado. Tradução e adaptação de D. Frederico. Porto Alegre: Ed. da UFRGS, 1989.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Luciano Barros Carneiro, Betânia Parizzi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who submit their manuscripts to be published in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright and grant to the journal the right of first publication, whilst simultaneously permitting their work to be licensed under the Creative Commons License Attribution, which allows the sharing of work with recognition of the authorship and initial publication in this journal.
2. Contributions in this journal are open access; this means they are based in free use, and non-commercial applications.




