Music As Cinema, Cinema As Music

A study from the process of creating “O Homem Subterrâneo”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530410022025e0108

Keywords:

música concreta, cinema, filme-sinfonia, texto

Abstract

This paper investigates, based on the process of creating the short film “O Homem Subterrâneo”, possible places for artists linked to music as experimenters of film composition, artistic disciplines that are similar both in their temporal nature and in their procedures. Using previous texts as pre-texts, the film’s creation process leads us to the concept of text in Barthes (2004) and to think about the relationship between author and reader, which brings us to the same author and to Lyotard (2021). The paper lists references, materials and procedures present in the short film's production process, identifying it with the tradition of city symphonies and approaching Schaeffer (2010) on reflecting on the (near) absence of words. It also discusses the possible relationships between sound and image (vertically and horizontally) based on Schaeffer (2010) and Chion (2011). Finally, it argues that cinema has the ability to serve as a means of bringing the public closer to avant-garde music.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Arthur Zucchi Boscato, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

Mestre em Processos Criativos pelo Programa de Pós-graduação em Música da UDESC, Florianópolis; Graduado em Música-Licenciatura pelo Departamento de Música - DMU, da mesma instituição. Atua como pesquisador, produtor musical, instrumentista, cantor, compositor e arranjador.

Guilherme Sauerbronn de Barros, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

Doutor em Musicologia pela UNIRIO; Mestre em piano pela UFRJ; Bacharel em Piano pela UNIRIO. Professor Titular no Departamento de Música da UDESC e orientador na linha de Processos Criativos no PPGMUS/UDESC, Florianópolis.

References

AGAMBEN, Giorgio. O que é o contemporâneo? In: O que é o contemporâneo? e outros ensaios. Chapecó: Argos, 2009.

ASSIS, Paulo de. Logic of Experimentation: Reshaping Music Performance in and through Artistic Research. Leuven University Press, 2018.

BARTHES, Roland. Da Obra ao Texto. In: O Rumor da Língua. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

BAUDRILLARD, Jean. Cultura y simulacro. Tradução de Pedro Rovira. Barcelona: Editorial Kairós, 1978.

BENJAMIN, Walter. A obra de arte na época de sua reprodutibilidade técnica. In: Benjamin, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Obras Escolhidas, vol. 1. Traduzido por Sergio Paulo Rouanet. Prefácio de Jeanne Marie Gagnebin. São Paulo: Brasiliense, 1987.

BIZZARO, Nicola. Pierre Schaeffer’s contribution to audiovisual theory’. Worlds of Audio Vision, 2011. Disponível em: <http://www-5.unipv.it/wav/pdf/WAV_Bizzaro_2011_eng.pdf>. Acesso em: 19 ago. 2022.

BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas simbólicas. Introdução, organização e seleção: Sergio Miceli. São Paulo: Perspectiva, 2007.

BURROUGHS, William S.; GYSIN, Brion. The Third Mind. New York: The Viking Press, 1978.

CARLSON, Marvin. Sobre algumas implicações contemporâneas do termo “pós-dramático”. In: CARREIRA, André; BÄUMGARTEL, Stefan (org.). Nas fronteiras do representacional: reflexões a partir do termo “Pós-Dramático”. Florianópolis: Letras contemporâneas, 2014. p. 24-36.

CHION, Michel. A Audiovisão: som e imagem no cinema. Tradução: Pedro Elói Duarte. 1ª Edição. Lisboa: Texto & Grafia, 2011.

COHEN, Renato. Cartografia da cena contemporânea, matrizes teóricas e interculturalidade. Sala Preta, v. 1, p. 105-112, 2001.

CONNOR, Steven. Cultura Pós-Moderna: introdução às teorias do contemporâneo. 3ª edição. São Paulo: Edições Loyola, 1996.

FIGUEIRA, H.; MENDES, A.; MENDES, P.; PINTO, C.. byte. In: Dicionário Priberam da Língua Portuguesa. Lisboa: Priberam, 2011. E-book.

GARCIA, Demian. O som no cinema e a música concreta. Revista Científica/FAP, Curitiba, v. 10, p. 135-146, jan./jun. 2014. Disponível em: <http://200.201.12.34/index.php/revistacientifica/article/view/736/418>. Acesso em: 23 ago. 2022.

HEILE, Björn. The Music of Mauricio Kagel. Londres: Routledge, 2017.

HYDE, Joseph. Musique Concrète Thinking in Visual Music Practice: Audiovisual silence and noise, reduced listening and visual suspension. Organised Sound, v. 17, n. 2, p. 170-178, 2012.

LANGLOIS, Philippe. Musique contemporaine et cinéma: panorama d’un territoire sans frontières. Circuit: musiques contemporaines, v. 26, n. 3, p. 11-25, 2016.

LIMA, Marcelo Carneiro de. The concept of hybridization as a contribution to the analysis of videomusic. In: III Congresso da Associação Brasileira de Teoria e Análise Musical (TeMA) & IV Congresso Internacional de Música e Matemática, 2019, Rio de Janeiro. Série Congressos da TeMA Vol. IV – Teoria Musical no Brasil: Diálogos Intercontinentais. Rio de Janeiro: UFRJ, 2021.

LIPOVETSKY, Gilles; SERROY, Jean. A Estetização do Mundo: viver na era do capitalismo artista. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

LYOTARD, Jean-François. A condição pós-moderna. Tradução de Ricardo Corrêa Barbosa. 20ª edição. Rio de Janeiro: José Olympio, 2021.

MOZART, Wolfgang Amadeus. Fantasias and rondós for the piano. Nova Iorque: G. Schirmer, 1937.

PALOMBINI, Carlos. Pierre Schaeffer, 1953: por uma música experimental. Revista Eletrônica de Musicologia, v. 3, 1998.

______. A música concreta revisitada. Revista eletrônica de musicologia, v. 4, 1999.

______. Num gabinete em Marselha, um jovem engenheiro sonha. In: SCHAEFFER, Pierre. Ensaio Sobre o Rádio e o Cinema: Estética e Técnica das Artes-relé 1941-1942. Belo Horizonte: UFMG, 2010.

RANCIÈRE, Jacques. A Partilha do Sensível: estética e política. Tradução de Mônica Costa Netto, 34ª Edição. São Paulo: EXO Experimental, 2005.

REYNER, Igor Reis. Pierre Schaeffer e sua teoria da escuta. Opus, Porto Alegre, v. 17, n. 2, p. 77-106, dez. 2011.

______. A escuta em Pierre Schaeffer: uma perversão poética. IV Seminário música ciência e tecnologia: fronteiras e rupturas. São Paulo: USP, 2012.

RICH, Jonathan. 2010. Exploring the Synthesis of Musique Concrète and Visual Media in Popular Culture. Tese (Doutorado em Música). School of Music, Humanities and Media, University of Huddersfield, 2010.

SCHAEFFER, Pierre. Ensaio Sobre o Rádio e o Cinema: Estética e Técnica das Artes-relé 1941-1942. Texto estabelecido por Sophie Brunet e Carlos Palombini, com a colaboração de Jacqueline Schaeffer. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.

STEPHENS, Gregory. Koyaanisqatsi and the Visual Narrative of Environmental Film. Screening the Past, v. 26, p. 1-29, 2010.

SUBIRATS, Eduardo. Da Vanguarda ao Pós-Moderno. Tradução de Luiz Carlos Daher e Adélia Bezerra de Meneses. São Paulo: Nobel, 1986.

Published

2025-12-14

How to Cite

ZUCCHI BOSCATO, Arthur; SAUERBRONN DE BARROS, Guilherme. Music As Cinema, Cinema As Music: A study from the process of creating “O Homem Subterrâneo”. Orfeu, Florianópolis, v. 10, n. 2, p. e0108, 2025. DOI: 10.5965/2525530410022025e0108. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/27241. Acesso em: 15 dec. 2025.